Linfröfrågor
Vet att vi pratat mycket om linfrön förut, men jag har inte fått nåt riktigt svar
- Hur mycket linfrö kan man ge? Läste nån stans att man skulle ge max 1 dl, men läst om andra som gett upp till 4 dl per dag. Är det skadligt att ge mer än 1 dl?
- Kan man göra iordning linfrön för ett par dagar framöver, typ 2-3 dagar?
- Bör man koka linfröna eller stöpa? Spelar det någon roll?
- Ungefär hur mycket kostar linfrön, har glömt det nu.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
kan inget om linfrö "hantering" men vet att Hippo har linfrökakor..

Nej, högst ett dygn får dom stå blöta.
Det bästa är ju att lägga kokhett vatten över och täcka och låta det stå ett dygn. Så har jag gjort förut när jag gav. Men hur mycket kommer jag inte ihåg. Jag vet att det inte är bra att ge för mycket också. Men 1 dl räcker nog gott och väl åt din häst. Det gav jag min Gobban förr.

jag funderar mest här ;) har gjort 2 dl som hästarna fått dela på under vintern men tänkte mest på om det var skadligt att ge mer. för det stod nån stans att man skulle ge max 1 dl till en stor häst, som om det vore skadligt att ge mer?

Men då kan dom ju inte få så mycket mer om du gör 2 dl och delar på så farligt är det inte. Trodde du menade i dl.
Det jag kan svara på är att man inte ska göra iordning det flera dagar i förväg. Vi har gett mer än 1 dl. Var står det om det är skadligt?

när jag googlade så hade nån skrivit på ett forum att man skulle ge max 1 dl till en stor häst, stod även på nån fodersida.
jag vill bara veta om det är skadligt att ge mer än 1 dl per häst och dag.
När Lyrik fick linfrön (½dl kokta om dagen) gjorde jag iordning en bytta för en vecka. Blev aldrig dåliga, stod i kylskåp. Hällde bara på kokande vatten över fröna i byttan, dubbelt vatten än linfrön.
Stallgubben då (Surmulens gubbe
) gav sitt hblsto då oxå linfrön. Kokade en hel kastrull med linfrön och vatten, som stod sen i kylskåpet i stallet. Gav henne mer, drygt 5 dl av om dagen.
Vad är det bra för? :P
#8 Mage och päls
Okej =) Tack!!

#9 Men vilken effekt på magen har det? Är det för tröga mager, lösa magar, oroliga magar?? Jag har inte heller fattat linfröfrågan riktigt =)
*** Kärleken övervinner allt ***
#11 Min har ju problem med lös mage. Är nu lugn och stabil i magen, men får bryggerijäst och profeed för magen.
Stallgubbens häst hade problem med upprepade koliker, fick åka in akut till Ultuna för att öppnas. Sedan dess har hon haft några lätta koliker, vad jag vet, står ej kvar där. Har dessutom en annan ägare.

Är det någon som vet om det är farligt att ge mer än 1 dl om dagen?
Jag undrar samma som #13 för det har inte märkts nåt på våra, fast nu äter dom müsli och krafft..
#13 Tror ej det. Stallgubbens häst fick ju en hel skopa kokt linfrön i varje hink (morgon, middag,kväll). Säkert 1½ liter kokt.
Lyrik fick bara ½ dl kokt om dagen - enbart pga att han vägrade äta om han fick mera…
#0 Granngården har 9 kg kartonger (iaf här i Uppsala) med linfrön. Kostar runt 150 kr, var ett tag sedan jag köpte sist.
Okokta linfrö inehåller ett ämne som är giftiga för hästen. Att bara hälla kokande vatten över linfröna och låte det stå ska inte vara tillräkligt för att få bort det giftigaämnet. Linfröna ska kokas. jag kokar tre dl linfrö i ca 5dl vatten i ca 2 minuter sen låter jag det svalna. Ger hälften samma dag och andra helften andra dagen. Denna mängd ges till en stor häst och två 2åriga halvblod. jag ger det till den gamla då det är bra för magen, håller tarmfloran på sin spetts och förebygger kolik samt att det är bra för pälsen och hårremen, de små får det nu vid pälsfälning/sättning och vid foderbyte. jag tror att jag gav 80:- för 5 kilo, beställde det via lantmännen. Kokta linfrö ska du helst inte ha mer än 1 dygn och helst kallt så de inte jäser. Max 2 dygn i kylen. Positiva är att jag har int haft kolik problm med någon av mina hästar och de tycker väldigt mycket om geggan :) jag rekomendear det till folk som giter och hålla på med det :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#15 mm, borde väl inte vara så farligt, för vår förra pålle brukade få 5 dl/dag.
Men om nån skriver att det kan vara skadligt så skulle det vara bra att veta vfr.. :)
#17 Jo, det räcker med att hälla kokande vatten över.
Mina linfrön hölls sig i en vecka, kokta i en bytta i kylen. Blev aldrig dåliga.
#18 15 dl fick hon ja, kokt och slemmigt. Så det är nog drygt 5 dl i okokt tillstånd. Hon hade då en väldigt konstig foderstat…
jag skulle aldrig vilja ge linfrö om det inte var ordentligt kokta då det finns en risk att det skadliga ämnet finns kvar i linfröna, sen är det upp till var och en att chansa. Linfröna börjar sin jäsning ca ett dygn efter kokningen, så där e det med upp till var och en. Själv chansar jag aldrig då hade jag hellre struntat i linfröna helt då de kan göra mer skada än nytta om man slarvar :/
Flyinge vet jag ger till hingstarna (har själv stått där och rört i baljan under kokningen. Då kokte de i minst 5 minuter och de kokte nytt var dag då de inte ville chansa med Jäsningsprocessen.
#20 De jäste aldrig, gav honom linfrön i 2 år.
Nu äter han inte linfrön, utan bryggerijäst och profeed. Enklare att hålla på med.
Det svåra med linfrö i kylen är att man ser inte att de jäser för jäsningen sker inne i kärnan på linfröna. Gav det på hemmet jag jobba i och det har get det till de gammla i många år och där var det nytt var annan dag :) Bryggerijäst eller foderjäst ratar min dam helt vägrar att äta fodret :)
#22 Min ratar maten om man blandar i för mkt bryggerijäst, max 1 dl om dagen får jag i honom. Bryggerijästen har en starkare smak och lukt än foderjäst, men innehåller mer b-vitaminer. Är även billigare.

i stallet får majoriteten linfrö(inte "min"). de fixas morgonen innan, vatten kokas i kokaren och hälls över. ponnyerna får ½dl morgon och kväll och hästarna får 1 dl morgon och kväll.

Jag håller verkligen med zahara!!! Man ska inte spara linfrön som har kokats och legat i vatten mer än ett dygn. Pga giftet som bildas som ingen av oss SER. Man kanske inte ens märker att hästen får i sig gift men så är det iaf.

Man ger alltså linfrö mot lös mage??
*** Kärleken övervinner allt ***

#26 har inte så stor koll på det men tror linfrö hjälper mot mage överhuvudtaget. det är smörjande för tarmen.

hjälper det för människor med?

hjälper det för människor med?

det borde säkert smörja människans tarm också ;)
det som är bra med linfrön såhär års är ju att de kan hjälpa till att förhindra sandkolik också. plus att de är bra för pälsen samt ett litet proteintillskott.
Frågar igen, är det skadligt att ge mer än 1 dl? det är den frågan jag främst vill ha svar på

#30 hästarna i stallet får ju 2 dl/dag och har fått det rätt länge och det verkar fungera bra.
Jag tycker att du har fått bra svar, ett tips är att köpa på tex willys jag betalar 11.90:- för 1 kg…
haha, jag är så korkad, jag har tänkt på linfrökaka i allt jag har skrivit i denna tråden..
Vad är det för skillnader mellan allt linfrö?
#28 Jo, det sägs vara bra även för människor, vet några som använder det, men jag har aldrig provat själv..

#29 HAHAHAHAHA

#29 problem med magen lisette?

Nej, det är inte för lös mage. Däremot för att dom inte ska bli hårda i magen. Man liksom smörjer tarmen med detta som blir som gele av linfröna. :)
Ja, människor kan också äta linfrön. Men har hört högst 1 msk per dag pga det giftiga som finns i dom. Det finns ju tex i grovt bröd om du handlar sånt. Så visst är det bra för oss med.

Linfrökaka är en biprodukt när linolja framställs. Fettet i linfrö utgörs av linolensyra som ger en smidig och glänsande hårrem.
Fett i foderstaten ökar hästens förmåga att tillgodogöra sig de olika fodermedlens innehåll av vitaminer. För stor giva kan leda till diarré.

#35 jajjemen! =)
#26 snarare mot trög mage men man kan ge det till alla hästar om man vill man kan ju minska på tex betforen :) linfröet främjar ju tarmfloran på dem så de är bra på det stora hela om man sköter om linfröna så de är ordentlikt kokta och ojästa :)
Fungerar kanon på människor om man har trög eller dålig mag :) 2 msk i gröten på morgon gör susen :)
Kan ju tillägga att man inte behöver koka krossade linfrön..
i vintras fick Yrla 2 dl linfrön/dag och ENeldo 1 dl/dag.. Har annars alltid gett max 1 dl/dag. Bytte sedan till linfrökaka. Ger nu ingetdera, men foderjäst och olja.