Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2973 ggr
VeNyRa
0

hingst och sto i samma hage?

jag har väldigt lite efrarenheter av hingstar och nu undrar jag om en shettis hings och ett tinkersto kan stå i samma hage?

kanske en dum fråga?! vad vet jag.

fridak
0

kan nog hända ett och annat som slutar med en bäbis

VeNyRa
0

jo iofs, men de är bara när hon brunstar lr ?! *osäker*

Twinlight
0

Det är ju väldigt stor skillnad höjdmässigt, så jag undrar nog ifall det går..!

VeNyRa
0

3# tänkte samma sak, hon är en ganska stor d-ponny och han är en liten minishettis.

fridak
0

jo, här finns lite info om brunst. Men sen kan hingtsen blir rätt jobbig att ha att göra med. Mkt flockinstinkt och hålla koll på flickorna sina.

fridak
0

en kompis till mig hade d-ponnysto och minishettishingst och de var tvungna att sära på dem. de tar hjälp av backar mm och gör allt vad de kan;) likadant åt andra hållet, vet en halvblodshingst som betäckte ett shettissto, halvblodet var iofs itne ritkigt fullvuxet, men ändå..

VeNyRa
0

#5 Okej, tack för länken nu vet jag lite mer.
Hingsten är annars väldigt lätt att ha å göra med.

Twinlight
0

#4 Okej.. Men kan ni inte ifall ni märker att hon brunstar sära på dem?

pippa__
0

Vi fick sära på Hercules och Merry INNAN hon brunstade då han kämpade för kung och fosterland för att få komma till…så det kan vara för sent att sära på dom när hon brunstar oxå..

linasvovvar
0

Jag hade inte vågat ha dom i samma hage, jag va och tittade på en häst en gång där hade dom en korsning nsv shettis. Hingsten va shettis och mamma NSV, dom hade tydligen löst det på något sätt. Om bara viljan finns där så !

VeNyRa
0

hmm ja, både dom är väldigt okomplicerade men sen ska de gå en valack i samma hage oxå =/

det är egentligen inte mitt problem men jag tyckte att de lät så skumt bara.

pippa__
0

Vi hade oxå en vallack i hagen, men det stoppade inte de andra 2 när hormonerna spelar ett spratt ;)

Othello
0

Ston kan väldigt lätt börja brunsta om dom får sällskap av en snygg herre stor el liten. Risken att det blir bäbis är ganska STOR för ett sto som värkligen "vill" kan nämnligen lägga sig ned det har hänt flera gånger i häst & i hundvärlden. Dom är nämnligen inte så dumma att dom ger upp & sen om stoet inte mot förmodan släpper till så kan det ju stressa hingsten & gå med en dam & inget få =)

VeNyRa
0

kan bli en rolig blandning, tinker och shettis :P

Man kanske borde säga det till dem, eftersom att ingen av ägarna till hingsten lr tinkern har så jätte mkt erfarenhet. dom kanske inte ens har tänkt efter.

[Jennniie]
0

Jo har oxå hört talas om en shettis o ett stort sto som så gärna ville.. Så stoet ställde sig i ett typ dike o sen stod shettisen ovanför liksom då gick det alldeles utmärkt.. Men vet inte hur det blev m fölet men ja dom kan om dom vill :D

Peppe
0

säger som flera andra, när det kommer till sånt är dom väldigt smarta. stona lägger sig ner samt så kan de placera sig i en sluttning

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VeNyRa
0

tack för alla svar =)
nu har man lite mer koll på det också.

wewwa
0

Jag hade aldrig vågat chansa.. :P Jag har hört några olika kombon häromkring som inte blev bra..

Tusen
0

Jag vet att det finns vissa som alltid låter sina hingstar gå med stona och som sedan plockar bort stona då de brunstar. Har hört att det funerar men att det naturligtis kräver god kännedom om hur stot brunstar och stor påpasslighet och bevakning. Låter jobbigt tycker jag. Inget jag själv praktiserar.

Ston kan, som sagts tidigare, t.o.m. lägga sig ned för att bli betäckta. Vet en fantastiskt söt liten varelse som kom till på det viset. En söt korsning av fjording och shettis. Det blev en B-ponny som såg exakt ut som en fjording. Bara mindre. Dösöt!

Peppe
0

#19 är inte hingsten på stona även om dom inte brunstar då? vi har en shettis i stallet som blev valack i höstas, han är nu 6 år. Han är på stoet i den hagen heeeela tiden trots att hon inte brunstar, och han är inte ens hingst. även om det inte blir nåt föl så måste det ju vara jobbigt för både hingst och sto Cool

pippa__
0

När Hercules gick i hagen med Merry så var han int mkt på henne..det var nån gång då och då som han fick ett ryck och skulle tramsa med henne, men det var inte uppskattat från hennes sida. Hon suckade tungt och glodde på honom sen var det inte mer med det

Peppe
0

#21 här går det lite vildare till. stoet är mycket större än "hingsten", så ibland har hon sparkat bakut rakt i magen på honom så han flugit baklänges och landat på rygg… fattar ärligt talat inte varför dom låter dom gå ihop..men men

Ledin
0

när jag var 13 år så betäcktes ett stort sto med en shettis genom staket så jag skulle inte släppa ihop hingst å sto dels så är dom så smarta stoet om hon vill få bäbis så lägger hon sig ner då kommer han upp på henne å gör sin grejj :P annars så gör dom som så att hon ställer sig i en svaka å han når då upp nja mitt råd är ha inte dom i samma hage om du nu inte vill få en avkomma.

Magica
0

säger som många andra. storleken spelar ingen roll. när det är kärlek i luften är dom mycket uppfiningsrika. har sett många konstiga korsningar med shettis far. sen rekommenderar jag inte några "hem betäckningar" bara för att föl är söta eller något annat egoistiskt skäl.

Hade det varit mina hästar så att han blivit vallack illa kvickt och tills det var klart fått gå i en annan hage. om han trots kastrering klättrat på stoet hade han inte fått gå med ston i fortsättningen.

pippa__
0

#22 Det har gått vilt till hos oss oxå..=( Hercules fick världens smäll på käften så den svullnade upp

Ledin
0

åja å hur mår en hingst som går med brunstigt sto å som inte får komma till skott? inte så kul för hingsten lr stoet blir lack för att han kutar runt med snabeln ute men som sakt har sett hur smarta hästar kan vara, och vill du inte ha en sådan korsning så skulle jag itne ha en hingt med ett sto spelar ingen roll på storleken dom gör vad dom kan.

wewwa
0

Har inte läst hela tråden nu, men som jag skrev förut så förstärker jag mitt svar ännu mer, för det finns ett ställe här i närheten som har några ardennerston, en nsvvalack och en shettishingst i samma hage. Igår försökte shettishingsten betäcka ett av stona och stoet stod i nedförsbacke, så nu återstår det bara att se om det kommer en liten korsning, ;P hehe

IdaS-A
0

#0 Ingen bra idé om man inte vill ha föl :)

Tusen
0

#20 Ifall stoet inte brunstar lär det ändå inte bli något föl. Dessutom brukar stona vara väldigt tydliga med att säga ifrån då de ej längre är i brunst. Sen vet jag inte om valacker är mer uppvaktande än hingstar.

De hingstar jag träffat på har alla gått på fribetäckning med stona och de har alla varit riktiga gentlemen. Då stoet är i lagom brunst har han uppvaktat stoet och (efter lite blommor och chokladFlört) har sedan betäckt då han blivit godkänd av stoet. Då stoet gått ur brunsten har han sedan lämnat henne ifred tills hon gått i brunst igen om hon inte tog sig vid första brunsten. Detta har varit ett ganska säkert tecken på om stoet har tagit sig eller inte.

Det finns säkert andra som uppfört sig annorlunda, men detta är mina erfarenheter.

MLphoto
0

Absolut ingen smart idé säger jag. Shettisar är klipska som attan, dom kan ta tillfället i akt när stoet ligger ner, eller så hittar han en kulle eller liknande. JAG rekommenderar det inte. Men visst, jag har mött hingstar som inte skulle röra stona i hagen också….

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

VeNyRa
0

Nu är stoet inflyttad i hagen iaf, jag kan inte påverka så mkt eftersom att de inte är mina hästar men nu är de bara vänta  och se vad som händer.

efter att ha läst allt dehär skulle jag inte ha en hingst och ett sto i samma hage.