Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2305 ggr
Star
0

Manen växr dåligt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick min nya foderhäst i helgen om sagt var men ägaren säger att hennes man växer väldigt dåligt, vet ni hur man kan göra för att få den växa bättre`?! :D

fridak
0

finns nog inget som gör att det växer bättre, däremot kan man ju försöka hålla efter den med pälsglans och så för att den ska tåla lite mer tror jag.

tezzie
0

Varmblodiga travare är ju inte känd för att ha mycket och tjock man precis :) Men låt bli att borsta med piggborste och använd pälsglans :)

Vad är det för stam på han?

*** Kärleken övervinner allt ***

Scandi
0

#2 då hör inte min vbl travare till den gruppen :P

Scandi
0

söt din var föresten :) men som tezzie sa..  ett bra pälsglans,mjukborste/hårborste och att reda ut med fingrarna

tezzie
0

Haha, nej verkligen inte =)

Den brukar ju kunna bli lång men sällan tjock. Inte dom vbl jag har haft i mitt liv iallafall :)

Fina hästar bäggetvå =)

Lyrik
0

Min kbltravare har kort man. Växer dåligt. Var fin och tjock förrut, men inte de senaste åren. Nu är det bara pälsen som växer…Skrattande

Kiselgur är bra för hovar och päls.

elin
0

#3 håller med dig, då höll inte min gamla gentleman till den skaran heller. Han hade jätte tjock man samt att den växte som ogräs.

/Elin

Mangis
0

Mangis man blev tjockare när jag klippte den. Ryckning sliter mer… Vill man ändå ha mer ojämn yta så kan man skära med trimkniv. Annars håller jag med övriga.

Sussi
0

Steel Joint är något jag hört att ska få hästens man att växa. Men man ska ju inte ge det för endast den sakens skull.

Men om man ser över sina fodergivor och får steel jointen att passa in så varför inte?

tezzie
0

Idag har jag klippt manen på Folly och jag är beredd att säga att den inte alls var så tunn som jag trodde :) Men någon pannlugg har hon iaf inte, några fjuttiga strån som vi är jätterädd om *haha*

Twinlight
0

Ifall du låter manen växa ut och sen klipper upp den så som man gör på människor kanske den blir tjock.. *asg*

Star
1

Jag får väll helt änkelt åka och köpa lite glansspray någon dag jag får lite tid över, lånade utav en i stallet idag:D

jen
0

en i förra stallet gav sin häst kiselgur, och då blev både hårrem och manen finare och växte mera.

Har även hört att linfrön är bra för hårremmen, kanske det hjälper manen oxå?

Star
0

#13 vad e kiselgur för något?

jen
0
gejsa
0

Kiselgur ger jag och det är bra.

Susan-J
0

Sån här har min medryttarhäst Decco. Han är ett varmblod på 9 år.

zettan
0

Glöm inte att piggborstar sliter fruktansvärt på hästens man och svans. En man och svansborste eller vanlig rotborste är de bästa. Sen ska man inte röra manen för ofta. Ju mer man bara låter den vara så växer den ännu mer

Star
0

Håller svansen flätad oxå. vart kan man få tag i kiselgur?

Scandi
0

jag klipper uppåt i manen.. i stället för längs med. En som jobbat på stiteri som lärt mig det, dem fick göra d där då de hade så många hästar och inte hade tide att rycka allla helt enklet. Jag kan inte rycka då han är så otroligt känslig :S

Thorsson
0

#19. Lantmännen brukar ha! :) Där köpte vi vårt!

Ledin
0

jag har gett mina russ extra b vitaminer dom hadd vissligen man men den var itne så tjock å rätt ful vad den på Mango o nu har dom bra man å svansarna är tjockare oxå. Borsta inte med piggborste utan andvänd vanlig borste och borsta så sällan du kan det e mitt tips :) mycket söt häst var det.

Twinlight
0

Ifall ingenting av det ovanstående har skrivit kanske du bör skaffa hairextensions eller peruk.. Cool 

Ger du hästen kiselgur får du räkna med att hovarna växer snabbare också, baserat på denna tråd på bukefalos: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=858548&highlight=kiselgur

Othello
0

Skrev i en annan tråd ang hovar att Biotin är bra det är även bra för man, svans & päls.

Jag ger det åt min häst för hans hovar. Men hans man & svans har blivit "starkare" & han kliar inte manen mer.. Nu e ja jag inte så smart att jag får in en länk här men man kan läsa om det på horse.se (pharmacare biotin) Det har iallafall fungerat på min häst.

Men det tar ju tid innan man ser resultat.

thilda-
0

Svansen och pannluggen flätar jag stort sett jäämt. spec då det är dåligt väder och då snön är "klibbig"…

Och innan jag flätar rumpan så tvättar jag den med Alovera shampoo och sedan så sprayar jag pälsglans och sen så får de vara i ett par dagar och ev flätar om den. och jag använder ALDRIG någon borste i man och svans på min!

Star
0

Men är dt onödigt att ge bioton eller kiselgur när hästen inte har något fel på hovarna utn man har det bara för manenes skull? Annars så äter hon bettfor, kornkross krafft och vitlök:)

Othello
0

Är hon fin i pälsen då? Menar att det bara är manen som växer dåligt då kan det ju va onödigt om man så tycker men om hon är lite sämre i pälsen så kan det ju va att ge för det är ju inte skadligt & ge men dock inte gratis. nu tycker inte jag att det är såå dyrt 4kg biotin varar ju länge.

Star
0

Nej då, hon är jättefin i pälsen och så utan det ör mest man och pannlugg;)

Magica
0

är hon ordentligt avmaskad? vi fick hem ett varmblods sto med dålig man och pannluggen var bara några strån. Våran stalltomte en pensionär som jag misstänker är född i ett stall. tittade på henne och sa till ägaren att avmaska hästen med ett medel som även tog bandtagelmask. Ägaren pratade med vetrinären och fick recept på något avmasknings medel (kommer inte ihåg vad det heter) och stoet blev fick tillbaka sin man. hon får b-vitamin oxå

Star
0

kan ju prata med veterinären som kommer under nästa vecka.