Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1122 ggr
lisette
0

asfalt

jag har för mig att vi diskuterat detta innan…

trava på asfalt, ja eller nej? motivera!

anledningen till att jag frågar är att calippo inte vill vara stilla mer än nödvändigt när vi är ute och rider på kvällen. han vill ju bort från bromsarna. så han börjar trava hela tiden när vi skrittar.

så länge det inte är några längre sträcker tycker jag det är ok att trava på asfalt, hellre asfalt än en hård grusväg…

MalinE
0

Om man börjar med korta sträckor i lågt tempo och ökar sträckan succesivt i takt med att benen vänjer sig och förblir kalla och torra så tycker jag att det är helt OK.

Anna Johansson
0

skulle aldrig trava på hård grusväg eller asfalt.

SarahPeace
0

Nej, tycker det är för hårt helt enkelkt, finns så mkt andra vägar/stigar så varför asfalt ? ^^,

Kiara
0

I den här värmen är asfalt ingen fara, den är mjuk så det förslårFlört

lisette
0

äör det inte så att en asfalt väg är mjukare än en grusväg?

gejsa
0

Jo, asfalt är mjukare än en sommargrusväg. En hård sommargrusväg är ju som sten.

CBA
0

Som #1 skrev så börja med att trava kortare sträckor på asfalt och ha en långsiktig plan för just den träningen. Det är skelett och senor som tar längst tid att bygga upp.

Kom bara ihåg att eftervården är väldigt viktig….kyl…kyl..kyl !!!

Jag travar nog hellre på en asfalterad väg på sommaren än på grusvägarna.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sussi
0

Jag sku int våga trava på asfalt, tycker att det lätt blir halt. Visserligen travar jag ibland när jag kör men då bara på raka sträckor.

MiaMaria
0

Håller med #1 och #7. Bygg upp långsamt så är det inga problem.

lisette
0

frågade mest för att han är så irriterad på flugorna så han inte vill skritta där…

hjullan
0

#7. kunde inte sagt det bättre själv. det är bra träning för senorna , man ska variera underlaget så asfalt är inga problem, så länge man börjar lugnt , o tar korta sträckor först.

svar till lisette : är han van vid asfalt o det inte är en speciellt lång sträcka, så ska det inte vara några problem att trava där. om du värmer upp innan, o strechar efteråt. (vilket enligt mig man ska göra efter varje träning ;P) 

variation på underlag! för mkt mjukt är inte heller bra.

lisette
0

jag har mest grus och asfalt att rida på så ja, han är van vid asfalt. :D tack för svaren!

hjullan
0

då ska det inte vara några problem lisette, bara du inte gör det varje dag. du märker på hästen om den blir öm eller varm i benen. då är det läge o vila. annars kan du gott göra det!