Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3017 ggr
Velepa
0

Vad har ni mött?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kom just in från stallet, har vart ute och ridit i skogen. Tyckte att hästen betädde sej märkligt och stannade och vägrade gå. Men ja bara fortsatte för de är ju vinter och björnarna är i ide. När vi vände och va på väg ut från skogen ropar morsan att ja skulle kolla åt höger, där sitter en räv och stirrar på oss. Den hade kommit springande från de hållet vi kom från så den har antagligen följt efter oss och därför han betätt sej konstigt. Går björn här uppe och grannen har mött en lite längre bort. Vad har ni mött/sett i skogen?

Maja
0

Räv, älg, rådjur, hare, fåglar, andra hästar ;), katter, hundar, bilar, cyklar, mopeder, motorcyklar, läskiga hästätande stenar, hungriga träd som bara äter små fuxfärgade islandsston (verkade hon tro i alla fall.. ^^).. Hmm, ja, och lite smått så där.. :P

AusaBausa
0

Jaa älgar, rådjur,katter,hare, kanin, lokatt(dock utan häst) fåglar, andra hästar, mopeder,bilar,modellflygplan, motorcyklar, bilar, svampplockande människor, andra människor som promenixar samt även vi läskiga hästätande stenar o träd -huvaligen så farliga dem är!!! även vattenpölar FY så otäcka dem är !!!hihi! säkert glömt ngt men men…

Maja
0

#2 - Har ni också hästätande stenar och träd? :O Jag trodde bara att de fanns här ju!! :O

AusaBausa
0

nejdå de finns här också! Fruktansvärda grejer…

Lorita
0

Vag, lo, älg. rågdjur, iller, hare, kanin, katt, hund, diverse fåglar, hästar, huggorm, snok, igelkott, ekorre och farligast av alla djur människa…..

Jag har säkert missat någotHemlis

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AusaBausa
0

se glömde ekorrre o hund!

bubbelbubbel
0

älg, rådjur, räv, timmerbilar, vanliga bilar, traktorer, mopeder och dom är riktigt farliga !

Believer
0

allt möjligt. Rävar, harar, älg, hundar, katter, människor, fåglar  m.m..

bubbelbubbel
0

och för att inte tala om grannens ensilagebalar ! dom är ju dom värst av allt ! :P

Jojaton
0

Rådjur, människor, stenar/träd som är ruskigt farliga. Cyklar, bilar, människor med skrikande barn och barnvagnar (-.-') och cykelmopeder. Typ x) har säkert glömt en massa.

Johanna - Instagram

Alex
0

På hästryggen har jag väl stött på rådjur, hare, räv, älg, vildsvin (dock inhägnade ;))… Förutom det normala då. :P Har en kompis som stötte på både varg på en ridtur, inte alls långt ifrån stallet…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AliceL
0

älg, rådjur, hare xD

Peppe
0

Rådjur och grävling, och nån enstaka hare och räv

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cavello
0

Har sett älgar, rådjur, harar, hundar, jägare och fåglar xD

Anna
0

Rävar, harar, råddjur och fasaner ;)

Windy är liiiiiivrädd för allt detta! Blåser upp sig till värsta hingsten och spänner sig som en stålfjäder, haha.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

oliviakarelius
0

Är livrädd för att möta djur så jag ropar ho ho hela tiden , (x Men man har väll stött på de mesta på en ridtur (;

Velepa
0

Skulle kanske lagt till djur för vi har väll alla mött bilar och andra människor i skogen..

jn84
0

Vildsvin, älg (alldeles för nära så både vi och hästarna höll på att skita på sig), rådjur, rävar, ekorrar och fasaner (ena jäkligt oberäkneliga fjäderfän!). 

Men läskigast av allt är tydligen andra hästar. Varenda gång vi går förbi en hage där hästarna syns dåligt bakom buskarna så är det ett under om jag sitter kvar ^^

PonnyAnnie
0

usch,mötte en älg för några månader sen.Haha både jag pch ponnyn blev as rädda x)

Alex
0

Haha vad har ni för fega hästar? Eller är det bara de här i Värmland som är konstiga och vill fram och hälsa på älgarna..? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cattiiis
0

Rådjur, hare, hund, katt, jägare, moped, traktor (dom är jäätte farliga), cross, bil, häst. Dessutom så lurar hästätande stenar/plastpåsar/hus/postlådor/staket/siladebalar/cyklar överallt ;)

Kristall
0

Människor, rådjur, vitsvanshjortar, ekorrar, fåglar, älg, fasaner, mopeder, bilar, hundar, katter, hästar ^^, läskiga brunnar som tydligen ger en liten isisvalack skäl till att rusa iväg i en hastig och ojämn galopp ^^, harar, farliga hö/ensilagebalar osv. ;)
Har säkert glömt en massa..

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Ilokay
0

älg, rådjur, hare, räv, finns säkert fler saker man har mött

pippa__
0

Ingen som har farlig asfalt som ändrar färg?? :P

gejsa
0

Jag kommer inte ihåg vad jag mött men hjortar, älgar, rådjur, harar, en räv som kom och mötte oss t o m när vi red på en väg. Jag hoppade av och försökte klappa den men då gick den in några meter bara och stod och blängde på oss. Ja, det var alla stora djur. Ett vildsvin stod några meter in i skogen och Gobban märkte det. Efter det är han alltid rädd att gå förbi där och det är 3 år sedan nu.

Momla
0

Alla motorfordon från sparkcykel till timmelbil och plockbil.

I djurväg har bara stött på de vanligaste djuren: katt, hund, häst, ekorre, räv, råddjur, älg, fåglar, orm (död) och möss

Loa-bg
0

Älgar, råddjur, harar…

Mygg? ;)

fridak
0

#24 jag och pålle tyckte itne det var så farligt men den andre pållen såg det farliga i färgskiftningarna mellan blöt resp. torr asfalt. de vita linjerna kan också attackera.

i övrigt så har vi bara mött harar och rådjur och en och annan hund som tar med människor ut för luft. andra hästar finns det också ibland. livsfarliga bärplockare som inte kan plocka med sig lådorna hem och som försöker gömma sig bakom träden. ett par stövlar i skogskanten. jag har inte mött någon från travstallen vilket andra säger kan vara rent livsfarligt…

Johanna
0

älgar,rådjur, harar,räv o massa andra äckliga smådjur :)

o en gång mötte jag ett helt gäng med liveskådespelare, då blev jag riktigt riktigt rädd, först kommer 2 tjejer skrikandes o springandes ur skogen, efter dom 4 stora karlar som var utklädda till, ja, jag vet inte vad, men läskiga var dom med massa vapen o masker på sej

sen div massa bilar, skotrar, fyrhjulingar o massa lastbilar…

LinaN
0

ojoj,

en fasan under magen på min medryttarfjordning när jag var yngre, motorcrossar, vildsvin.

Kossor, katter, hundar, gångmotionärer, fåglar, ekorrar, hästätande gråstenar, andra hästekipage, ja, det är väl det jag kommer på just nu…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sungria
0

En hel del älgar (bl.a. en älgkalv med tillhörande älgko), rådjur, grävlingar, rävar, ormar, någon sorts örn-aktig fågel, diverse andra fåglar, harar, ekorrar, svanar, gäss, osv. Eftersom vi stod i ett industriområde förut (eller precis granne med ett) har vi även träffat på det mesta i fordons-väg, hehe.

Det allra farligaste vi nånsin träffat på (jag o Heeman, även om det mest var Heeman som tyckte det var läskigt..) var stallkompisen som kom skrittandes runt ett hörn. Den enda gången (hittills) som jag ramlat av Heeman, haha.

joytick
0

Jag har också blivit förföljd av en räv en gång ^^

Sen har jag mött på grodor, fåglar, rådjur, orienteringsgubbar, joggare m.m…

Peppe
0

Jag och en kompis har galopperat efter en trana ^^ den satt mitt i backen när vi kom runt en krök och den kunde tydligen inte lyfta ordentligt när det gick uppför, så den flög framför oss. tranor är inte direkt vanliga här, speciellt inte mitt inne i skogen

AusaBausa
0

#24 jo då Ludde är rädd för det också…

#20 min är född värmlandspöjk men är lika feg för detRäcka ut tungan

Alex
0

#34 Jaja född ja… Men de måste ju bo här. ;) Inte många i mitt stall som är födda i Värmland kan jag säga.. :P Men hälsa på älgar ska man göra ändå ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AusaBausa
0

nja vi har inte fått så stor övning på det, har sluppit bekanta mig m dessa djur! Ser inte allt för mga här hemmavid!

Kattapult
0

Rådjur, älg, grävling, orm (xD) och ett dött vildsvin :o

Sussi
0

Mött och mött, jag har sett en massa rådjur och sånt på ganska nära håll men aldrig mött dem, då skulle jag bli livrädd.

Däremot har jag träffat på döda djur, bland annat en skadeskjuten älg.

Canonball
0

Köttätande cyklar, hundar, rådjur, katt, superfarliga lekplatser, riktigt farliga bredbands boxar samt monster till ensilagebalar!

tezzie
0

Rådjur, typ det enda vilda vi mött om man inte ska räkna med alla smådjur.

*** Kärleken övervinner allt ***

nannan
0

Millan traskar (numera!) förbi bussar, traktorer, mopeder och lastbilar utan att blinka. Däremot är inlinesåkare tydligen jättehemska och även rullskidor.. ;)

Kossor och får är heller inte några problem, men åsnor! Inte för allt i världen lyckade vi komma förbi den där jäkla åsnan. Millan hoppade ut mitt på vägen och trafik framför och bakom kom inte förbi. Jag var tvungen att hoppa av, men det gick inte bättre. Tack till två snälla karlar som nästan lyfte ut min tant i åkern brevid så att jag lugnt och säkert kunde hoppa upp och traska vidare hemåt. ;)

Kan tilläggas att vi aldrig red dit igen. :P

Linjerat
0

Har mött ett rådjur, och det sprang iväg fort! =P

nannan
0

#24 Jo, självfallet.. Det och alla lagningar och övergångar på vägen, samt a-brunnar, men de får man ju inte gå på i vilket fall som helst, men det kan säkert finnas krokodiler där under, så det är bäst att gå ett par meter därifrån…

Alex
0

Sylgja fick träffa på rådjur för första gången i sitt liv idag… Hon tyckte det var jättekul och skulle springa fram och hälsa ^^ Haha

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[esile]
0

Vi har nästan ridit PÅ en räv en gång. Den satt där mitt i vägen och tänkte inte flytta på sig när vi kom i full galopp. Fick dra i handbromsen och när vi stått och kikat på den en stund så knatade den iväg. Stötte på samma räv några dagar senare och red fram till den (bara några meter ifrån den…) och den såg inte ut att må bra alls… :( Skabbräv….

Annars har jag träffat på älg, rådjur, tranor (hua, dessa tranor…), och sen mest smådjur och tamdjur som kor och grisar. Grisar är väl det som de flesta hästar reagerat mest för…

När det gäller fordon så har vi nog träffat det mesta, men det är sällan någon större fara. Jag har ju stabila travare som är vana vid traktorer och tyngre fordon. Däremot kan jag själv bli rätt rädd när jag hör att det är en skoter på väg…. Och plogbilen är kanske ingen hit. Det finns liksom ingenstans att ta vägen när den dyker upp och ockupperar HELA vägen och det är stora plogvallar på sidan om vägen. :o

Peppe
0

Peppe var lite rolig en gång i skogen, Det var en stoor skogsmaskin på höger sida som röjde träd efter stormen Gudrun. och precis när vi går förbi den så skyggar han för en pinne som ligger på vänster sida. eh?

Ellen95
0

Jag har mött älg,räv,rådjur,renar;)

achintya
0

älgar och rådjur, inga vildsvin men dom har nog varit i närheten.. däremot två stora suggor (grisar pappa lånat in för att böka i skogen) dom hade rymt iaf och kom emot oss mitt på vägen. Var många år sen nu så det var när jag red shettis. Hon var stencool iaf så jag var lite grisfösare när vi skulle fånga in dem:D

Ledin
0

alla vanliga svenska djur utan björn o varg :) å en massa andra fordm.