Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2543 ggr
AnnaJohansson
0

Min sits!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det så att jag är så himla självkritisk och tycker att jag har hemsk sits, men både min ridlärare på Gunnebo och min tränare som jag tränar för privat tycker jag har jättebra sits. Min tränare sa t.o.m. att jag har en sådan sits som alla drömmer om!? Självklart snackar jag om min lodräta sits ;) Men nu vill jag veta vad ni alla häst och ridkunniga tycker, vad jag behöver förbättra och vad som är bra! Bifogar några bilder.

BILD 1: Trav och nedsittning, ursäkta min händer! De vill inte alltid vara där jag vill att de ska va ;) Bilden är inte heller den bästa, men det regnade och fotografen är nybörjare!

AnnaJohansson
0

BILD 2: Står still och ursäkta för mina händer, de har verkligen ett eget litet liv ;P

AnnaJohansson
0

BILD 3: Hm, nu får jag ursäkta för min svankande rygg, men jag gav en massa eftergift :P Men man ser iaf min sits ;)

Wendys
0

på bild 1 kunde du ha trampat ner hälarna lite mer annars tycker jag den är helt okej :D

Alexandra13
0

helt okej! :) (obs jag är inte ridkunnig ;) )

Thorsson
0

trampa ner hälarna;) sedan ser man bilderna lite frammifrån, så det ser ut som om gu sitter bakom höft. på sista bilden är det rakt på sidan, däe ser man att du sitter lite bakomhöft. Sen som sagt dina händer ;) Men det är lugnt, jag har tips emot det om du vill ha ;) Sedan tycker jag du har lite korta läder för dressyr. ( ursäkta om det inte är det du rider där ens (a)   )

AnnaJohansson
0

#5 Vad menar du med bakom höft? Har aldrig riktigt fattat det ;P Jag tar gärna emot tips ang händerna!

Att jag har korta läder är för att jag då skulle vänja mig lite mer vid allroundsadel för att ridskolan har endast allound och jag är bara van vid dressyr typ ;D Jag har längre läder när jag rider dressyr, men inte så mkt längre ;P

Thorsson
0

Se bild. Jag drog ett sträck från din höft ( jag är dålig på att se om det är rakt ) Till din häl, men de va inte bakom höft ( ursäkta mig! ) Bakom höft är när hälen går bakom höften, bara en bit eller hela. Kollade i en bok, att man skulle dra ett sträck från örat genom axeln, till hälen. Kunde man det, hade man en lodrät. sits. Det tycker jag är gräns till stolsits. aja.

Ett tips för händerna är att ta ett spö, sätta det mellan pekfingrarna och tummen. Se till att de det mellan rummet mellan händerna innan du placerar spöt. Håll tyglarna som vanligt. där tyglarna löper ut från från tummen och pekfingrat ska du placera spöt, men tätare in så långt det går. Med detta ska du rida, men endåså vara flexibel i handen. Du ska kunan röra handleden som vanligt, kunna styra. Med detta lär du dig att hålla dina händer lodräta, kunna ha dem paralella med varandra. Sedan att röra dem i en fin takt, vara mjuk och rörlig. Du lär dig mkt på detta. Det är svårt i början, men sedan tänker du inte på det. Säg till om det är något du inte förstår :)

AnnaJohansson
0

Okej, då förstår jag ;) Tack!

Ang. tipset fattar jag inte riktigt xD Bild?

Thorsson
0

kan bara erbjuda paint, än så länge. Bilder kan komma efter helgen. ;)

Thorsson
0

XD

Thorsson
0

Denna 'r den b'sta. r'tt bra bilder p[ hur du ska g;ra, sdan info om det med.

AnnaJohansson
0

Haha, tack så mkt! Men då var det ungefär så jag tänkte iaf ;P

Lizzan
0

Tycker att du har helt okej sits :)

Thorsson
0

#12. härligt att du förstod ;) haha

elinnn
0

Jag tror att vi har fått en konstnär ( Thorsson) =)

Du ser ut att ha mjuka händer & en fin sits. Du kunde ha lutat dej och suttit lite mer "i" hästen ( dock svårt att se på bilder). Försök också att ha händerna lite närmare varandra så det kommer i samma höjd!Bild 3 kanse du hade handen lite för högt upp! =) Annars sitter du jättefint!

Lycka till!

Thorsson
0

elinnn: Ja, jag tror det med XD jag ritar bättre på papper, med penna (A)

Annette
0

Jag tycker du skall slicka i dig berömmet från dina tränare och sluta fundera :) Inte många får ett sådant fint omdöme.

AnnaJohansson
0

#17 Hihi, nä kanske inte ^^

Due-Boje
0

Självklart svårt att bedöma sits utifrån bilder. De flesta kan sitta fint om det är det enda man fokuserar på, men utifrån bilderna tycker jag du sitter fint för att sitta i en hopp/allroundsadel. Hade du haft en dressyrsadel hade du antagligen haft längre läder, och då ser sitsen ännu snyggare ut! Men, som du säger, händerna får du jobba vidare på ;) Spö-tricket som någon nämnde innan är jättebra! Men jobbigt, så håll ut! Jag jobbade stenhårt på mina händer i somras, då de blev för höga! Men, övning ger färdighet. Här e en bild på mig och mina höga händer :P

nannan
0

Du har en mycket fin sits, där du är mjuk och lätt. Sen bör du som sagt jobba vidare på din hand. :) Handen är något av det svåraste, framför allt många svenska ryttare vill gärna ha för mycket handridning… Du ser mycket mjuk ut, hästen ser trots något dålig muskulatur mycket tillfreds och avspänd ut. Bra Jobbat!

Handen blir lite tiggandes, det ser ut som att du vinklar handen istället för att bara krama om i tygeln under förhållningen. På första bilden tycker jag att det ser ut som att du tränger vänsterhanden över på höger sida, vilket tillsammans med handställningen skapar spänningar i skulderblad och axlar. Var noga med att tänka tummen upp och knogarna fram, och be gärna en kompis att hjälpa dig. Du kan till exempel blunda eller försöka titta på något annat, så att hjärnan kopplar bort synen av händerna och tvingas använda känseln istället. (Om vi inte ser händerna så känner vi ganska fort hur vi använder dem.)

Jag tror inte att du ska fokusera så mycket på hälen, du har ett naturligt nertramp, och försöker man kämpa mer i det läget skapar man oftast fler spänningar. Då måste man först stretcha ut muskulaturen så att det går att sträcka och trampa ner naturligt. Att trampa ner hälen verkar vara en favoritkommentar på ridskolan, men få verkar ha kunskap om hur spänningarna skapas när ryttaren måste pressa ner hälen mer än vad hon/han är kapabel till.