Ni som har fri....
….tillgång på hö till era hästar hur gör ni när ni räknar ut en foderstat ??
Jag sitter och klurar på inför när jag fått hem honom…han kommer ju att få gå på lösdrift med fri tillgång på hö och funderar även på att ge Basiblock och Steel joint…båda vet jag ger väldigt bra resultat hos hästen och det borde inte vara tillägg som "tar ut varandra" då de fyller olika syften.
Sen klurar jag även på detta med om han kan gå på lösdriften direkt jag fått hem honom i december/januari. Han kommer ju vara van vid att stå uppstallad just då….är det bättre att låta det bli en naturlig övergång efter nästa sommar ??
Frågor…frågor…frågor…
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag brukar räkan på hur mycket hö hästen ska äta, sen försöker jag kompensera om något fattas, i vintras så fick dom lusen, det skannades protein. Nu har jag ju mineralbalja också

Men hur mycket vet man att den äter då när dom har fri tillgång ??
Vart får du de antalet kilon ifrån ??
//Dummstruten

Jag räknar vad dom behöver i kalorier och hö, och sen om jag som i mitt fall får lägga till lusern så drar jag av samma antal kilo i kalorier hö, som jag lägger till kalorier lusern. Men jag maxar först mängden hö och övrigt är ju ett komplement som jag helst vill vara utan.

*hmmm* det är nog dags att öppna boken om Foderlära som jag köpte och läsa igen :o)

Det står på dom flesta ställen att om hästen är van att vara installad så ska man inte börja med lösdrift mitt i vintern. Isf är det bättre att du väntar till våren. Dom sätter päls efter hur kallt det är på hösten.
Har aldrig haft fri tillgång. Men dom brukar ju äta så mycket som dom behöver. Först mycket mer men det klingar av varteftersom dom förstår att dom alltid har mat framme. Gör en analys och räkna ut hyr mycket hästen behöver och se hur mycket dom behöver äta. Sedan ser du hur mycket dom äter om det behövs något tillägg. Troligtvis behövs det inget mer om höet har normalvärden i.

#5 Det var precis dom tankarna jag hade ang att släppa honom på lösdriften….hoppas bara stallet och boxarna är klart tills dess….stackars Camilla/Neywaz och hennes familj jobbar varje helg med gården, nu har det varit mycket med att rensa loftet på gammalt hö som är kvar sedan de köpte gården (har jag för mig) och snart ska ny hö in.
Jag kommer aldrig ha häst hemma på egen gård ;o)

Nej, det är mycket jobb med egen gård. Men vi tar ju inte något eget hö tyvärr. Men vi fick också börja att slänga ut tonvis med hö som har legat kvar år efter år på logen. När vi sedan fick bort allt hö så fick vi se att golvet var murket. Så det var bara att byta hela golvet mitt i sommaren. Men nu är det iaf fräscht där.