Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1724 ggr
Fantasy
0

Unesco

Jag undrar om det är någon som vet mycket om Unesco, glömt hingstnr, vill gärna veta vilka ston han har betäckt, samt om de stona i sin tur fått föl… ja allt som man kan få fram.

Har sökt på nätet men hittar inte så mycket. Kanske någon som vet något. Letar specielt efter ett sto som hette Fanny, hon var efter Unesco undan, "Florina", (hittar inte pappret jag skrev på)…Tror att stoet hette så. Men som sagt, allt som är matnyttigt.

Ni får gärna pm:a mig också.

halludu
0

Ingen anning men puttar upp tråden åt dig=)

MiaMaria
0

Unesco 428 hör till urstammen i Sverige kan man nästan säga. Han föddes 1962 och dog 1982. Han va brun, 160 cm, e. Pompe 401 - Varolio 263, här kan du hitta hela stamtavlan. Han va pappa till Ganesco 503 som är en mkt välkänd hingst i svensk halvblods historia, A-prem, samt även far till Kadrilj 573. Totalt antal betäckta ston va 1023 st. Hans exteriöra utlåtande var: "Elegant hingst av det lättare slaget. Lång, väl ansatt hals. Lång välliggande bog och långt kors. Goda extremiteter. Mycket god skritt och trav."

Fantasy
0

Visste väl att någon visste! Skrattande, Men vet du något om stona han betäckte, eller var kan jag kolla upp det.  Har sett många häster efter Ganesco, men är lite intresserade efter just ett sto…. kan det kanske vara Fantas mormor kanske…? Vet du mer Mia Maria.

Och du jag har inte glömt Adde, det är bara det att Agnete hade flyttat längre ut på landet och jag har inte riktigt haft tid att åka ut… lite dålig ursäkt…

Magica
0

Unesco var en Flyinge hingst och dom kan ha information om vilka ston som Unesco har betäckt. Du har ju namnet på dottern Fanny och ett troligt namn på mamman "Florina". ring till Flyinge eller maila och ställ din fråga annars kanske dom vet vart du kan vända dig i din släkt forskning. Tänk på den tiden kunde dom göra fina halvblod, jag älskar den gamla stamen. Unesco är far till många fina hästar samma gäller sönerna, ja Kadrilj fick ju inte lika många avkommer som Unesco och Ganesco men de jag har träffat har jag gillat. Lycka till!

Linjerat
0

Gå in på länken MiaMaria skrev. Håll musen över "Reports" och tryck på "Progeny". Där finns det massa hästar som har Unesco som far.

Jillsan4
0

Unesco hade en son som hette Fanesco. Han stog på Partille ridklubb i många år.

mazze
0

Det kan inte var Fanny e Unesco u. Fatima? Det hittade jag när jag sökte på Fanny   www.allbreedpedigree.com/fanny98

Manda29
0

#2 Tack för tipset.

#3Det är inte alla betäckta ston som är uppskrivna under hingstarna. Vet inte vad det beror på.

För skojs skull var jag inne o kolla efter ett sto efter Irak.Fanns inte upptaget. Var min morfars uppfödning så jag vet att hon finns/fanns.Hade tur att hitta henne på google. Där stod att premierad okänd mm. Kan det bero på det? Hon var B premierad. Fick minst fem föl. Ett f-61 stod på Strömsholms ridskola o hette Gast. Sista fölet f-67 hamna hos en vet. här i eskilstuna. Så Fantasy ge inte upp Skrattande

mazze
0

Det finns ju en flik som man kan adda nya hästar på, så vet inte om man får lägga till de själva?

Manda29
0

#3 Hitta en sida som heter www.Svenskthalvblod.se/svhlb  där kanske du hittar nåt.

Fantasy
0

Tack allihop för visat intresse. Får söka vidare. Vet att Fanny fanns med i någon stambok som vi kollade i på Flenmon när jag skulle betäcka Fanta.

Mazze, det är tyvärr inte Fatima som är mormor…..

Jag letar vidare. Är lite intresserad om det finns avkommor in den stolinjen efter Fanny. Fast det är ju intresssant och hitta andra avkommor efter Unesco också.

Fantasy
0

Fanny var född runt 73-74 och hon gick dressyr i svår klass när hon blev pensionerad och hamnade på det där skitstället  …gr…Ledsen

Pazuzu
0

I Riksstambok för svenska varmblodiga hästen - Band L (50) 1987-90 står det så här om Fanny:

Fanny 10947

Fx, stj., vt. bff., 163 cm, f 1973 hos Nils Nilsson, Faxeröd, Hjärnarp. Tillh. Lars Linde, Bröndalt, Östra Karup t.o.m. 1979, Eva Sjöberg, Tennisvägen II h, Järfälla 1984-87, Mariana Rinne, Flottarstigen 8, Laxå 1988, Marie Eriksson, Gruvan, Skinnskatteberg t.o.m. 1991, sedan såld till Helene Briseby, Marbäcken, Stenstorp. Pr. B.

e Unesco 428 u Florina 9238 e Picasso 400 u Florence 6807 e Infant 361 - Tokajer 240 - Nigro 138 - Elegant - ej kvalif. hingst - Tunis - Optimist.

Föllista:
1977 H. fx e Emalj 470
1978 Gall.
1979 ej bet. 1978.
1980 Gall.
1981 H. fx (reg.nr. 04-81-1474) e Marocco 555
1981-84 ej bet.
1986 S. skm (reg.nr. 04-86-2320) e Parnass 468
1987 H. br. (reg.nr. 04-87-1886) e Parnass 468
1988 H. fx (reg.nr. 04-88-1664) e Parnass 468
1989 H. fx (reg.nr. 04-89-2510) e Koncerz xx 799
1990 S. br. (reg.nr. 04-90-2310) e Dammen 774
1991 Gall.

Tyvärr har jag inte 1996 års stambok, så föllistan är ju därför inte komplett.

Fantasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så jättemyvket Pazuzu. Nu har jag lite mer att gå på. Kanske någon annan som har 1996 års stambok?

Bild på Fanta, hon föddes -95 med oreg hingst, e Fanny och hon fick en dålig start i livet….

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ägt ett sto e.Unesco 428 = ZABA. Född 1971 u.Jeanette 6340 e.Polarstern u.Miss Larette e.Largo. Fux med stjärn och vtbff. 

Arbetade bl a som ridskolehäst på Hamre Ridskola i Västerås där jag arbetade. Före ridskoletiden hade hon betäckts ett antal gånger med Favorit 476 och fick 1977 sonen Favör. När hon pensionerades från ridskolan fick jag henne. Tillsammans flyttade vi 1990 till Färentuna utanför Stockholm. Samma år betäcktes hon med Samurai ox 842 och födde året efter ett fuxfärgat hingstföl = Zesam. Betäcktes om igen med Samurai, blev dräktig men resorberade senare under året. Avlivades 1992.

Zesam är nu min ridhäst som mest använd till promenadridning. Han är mycket lik sin mor både till utseende och temperament. Det kommer göra lika ont i hjärtat den dagen jag måste ta bort honom som det gjorde och fortfarande gör när jag tänker på dagen Zaba lämnade mig.

FOTO: Zaba med sonen Zesam endast någon vecka gammal.

http://welcome.to/stuteri.exzentric

#13 Fanny har jag träffat! Min familj har sommarställe inte långt från Marie i Gruvan, Skinnskatteberg. Ett fint och duktigt avelssto!