ponnygränser och åldergränser?
Vad går gränserna mellan a,b,c,d-ponny? hur gammaln kan man max va för att tävla de olika kategorierna i hoppniong och dressyr? Lite nyfiken på de :)
Linda

A -107
B 107,1-130
C 130,1-140
D 140,1-148

jag vet itne men tror att man får tävla a och b ponny i hopp till man är 13, dressyr 14
c och d till 18
men som sagt vet inte riktigt
A&B ponny till 13 och dressyr 14.
C&D ponny till 18 år.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
så man får tävla c tills man är 18? :)

Ja, tyvärr..´Jag tycker det borde vara 16års gräns på C och D. I alla fall på nationell nivå.. Sen i utbildningssyfte kan de va upp till 18 på regional.
Ja, det får man.

#5 Jag tycker det är bra :) Då får man tävla sin ponny länge även på nationell.. Om man nu har någon ponny ;)
#4 Yes ^^
#5 Nejmen det är bra att man får tävla upp till 18, så att man har en chans att hinna högre upp i klasserna ex!
MVH
#8. härligt! :D ;)

Du frågade efter hoppning och dressyr, men för kunskaps skull kan jag ju tillägga att B-ponny får man tävla tills man är 14. Precis som dressyr.
#5 Jag fyllde 16 förra året och skulle inte sett mig som redo för storhäst, storhästtävlingar känns inte fullt lika kul som ponny. Dessutom, tävlar man B-ponny ända tills man är 13 får man bara tre år på sig med C- eller D-ponny, och då tvingas man nästan på D-ponny direkt…
#10. Okey :)

#5 då vore det väl bättre med vikt och längdgränser isåfall 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#12 Men olika ponnyer är ju olika viktbärande :/

#10 Det stämmer inte, det är 13 på b-ponny i hoppning om dom inte ändrat nu 2008 :) Dressyr och fälttävlan är det 14 på.
//Mickan

#13 och det finns olika tjocka och långa människor.

#15 Ja, exakt. Det vore nästan lite förnedrande att bli för tung sin häst att rida den.. :/ Då är nog åldersgränsen bättre.
#10 Nu är du ute och cyklar, man får tävla B ponny i hoppning året ut då man är 13. INTE när man är 14.
Annars skulle jag vart runt med min ponny i hoppningen förra året ;)
MVH

Jo, viktgräns hade inte varit helt fel. Längd är ju inte lika farligt. Jag hade nog ett annat tankesätt också när jag sa att det var synd att man fick rida ponny så länge, tänker liksom framgångsmässigt… Tittar man på juniordressyren på stor häst i t.ex. tyskland är dom så överlägsna just för att ryttarna börjar rida stor häst redan vid 15års ålder, här i sverige börjar ett FÅTAL vid 17års ålder. Detta betyder att dessa tyska ungdomarna har haft två år på sig att träna och rida in sig på sina hästar. Det blir då en otroligt stor skillnad! Vi som var på junior EM förra året var alla 18, utom en som var 17. Tyskarnas ryttare var endast 14 och 15. En var väl inne på sitt sista juniorår. Jag tycker också att det är synd att dessa fina välutbildade ponnyer inte säljs (alt. lånas ut) till ponnyryttare som fortfarande får tävla internationellt (t.o.m det året du fyllt 16) utan istället tävlas av sin 18åriga ryttarinna och vinner överallt. Och denna duktiga 18åriga ryttarinna "borde" satsa vidare!
Jag menar inte att alla måste rida för att bli bäst och tävla, utan jag ser det enbart från min synvinkel då jag är väldigt mycket tävlingsmänniska och lever för att träna och tävla, för att kunna bli bäst ;)

Får man tävla b-ponny i hoppning om man har fyllt 13 år ?
#19. "man får tävla B ponny i hoppning året ut då man är 13."

#16 ja men är man för tung för sin ponny så borde man ju ändå inte sätta sig på den. för ponnyns skull. det finns 13 åringar som ser ut som 17 och fortfarande får rida b-ponny medans jag sitter här och är 17 men ser ut som 13 och inte får det.

ni som skriver siffror och "till" tex till 18 år, så menar ni väll TILL OCH MED året man fyller 18 =D
#22. Får man tävla året ut som man fyller 18? :)

japp

okej , tack för svaret Thorsson
#25. Det är lugnt