Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2996 ggr
SamanthaJones
0

När började ni rida?

Är ny här inne o lite nyfiken på folket så här kommer lite frågor :)

När började ni rida o varför?
Vilken inriktning håller ni på med?
Vilken nivå?
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola?

Vore kul å få veta lite om er :)

Ha en bra kväll :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

AnnaLundin
0

När? Jag red enstaka gånger på 4H-gården innan jag började på ridskola hösten 1977 - jag var då 9 år.

Varför? För att jag ville lära mig rida naturligtvis!

Inriktning? Nivå? Just nu främst avel av hopphästar och shetlandsponnyer till ponnytrav mm. Hinner inte rida så mkt för tillfället, men har tidigare tävlat Msv hoppning.

Jag har 10 st egna hästar mellan 1-16 år gamla, halvblod och shetlandsponnyer.

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Började "rida" (åka häst.. ;)) när jag var 4. Varför? Jaa, hade väl av nån konstig anledning fått för mig att jag ville, trots att jag var ensam familjemedlem med intresset.. :P

Är väl inriktad på gångartsridning - dvs islandshäst.

Köpte en egen islänning i somras :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

När jag var 6 år på ridskola. För att min kusin skulle börja och jag kunde ju inte vara sämre :P
Mest hoppning, men vet egentligen inte vilket jag gillar bäst, hoppning eller dressyr.
Vilken nivå?
Har tävlat LC hopp hittills men målet är att starta LA i höst eller nästa vår. LB dressyr, ska starta LA där med i höst eller nästa vår.
2 egna, snart 1.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

SamanthaJones
0

Jag började när jag var fem för att mamma tvingade mig för att hennes fobi för hästar inte skulle komma över till mig. O det är jag glad för :)

Jag rider msv dressyr men har ett break nu för tiden räcker inte till. jag jobbar på ett arabstuteri varannan helg för att hålla kunskaperna igång o sen efter gymnasiet får det bli ordentliga tag igen.

Har ingen egen häst, men jobbar på det så hittar jag drömmen får det bli å handla ;)

Vänligen

Sofia

tezzie
0

På grannens isis vid fem års ålder, ridskola vid sju!
Skogslufs med inslag av dressyr, hoppning, monté och trav. Har precis påbörjat distans. Precis ALLT utom western :)
Vilken nivå?
Blåbär, lingon, hobbyryttare eller vad ni nu vill kalla det. Är duktig ryttare men helt utan tävlingsamitioner :)
1 egen prinsessa :)

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

Nu får du nästan hela min hästhistoria…. 

började rida när jag var 7. jag ville börja rida och eftersom mamma velat rida men inte fått när hon var liten så lät hon mig börja på ridlekis. även lillebror fick börja då men enligt honom så  var det "som en trasik karusell, går runt runt väldigt sakta" så han slutade när han insåg att han inte fick rida själv med en gång.

Jag red på ridlekiset i ett år, hoppade vidare till ridskola som jag var på i 5 år sen började de med att eleverna skulle ha stalljourer så jag bytte ridskola.
den ridskolan var jag på i tre år sen la jag av när jag började gymnasiet.
höll upp i ett halvår sen klarade jag inte längre och skaffade medryttarhäst. hade honom i nästan ett halvår men föll av och fick hjärnskakning- fick inte rida själv mer för mor och hästen skickades iväg på foder istället sen kom han tillbaka och sen såldes han.
hittade ny medryttarhäst som jag också hade i ett halvår sen såldes han.
sen hjälpte jag till med en ny häst som hyrvärdarna inte klarade av. han gick till attack i hagen och skrämde dem jämt.
Han var supergó efter några ggr där så sprang han till in/utgång från hage och gnäggade när han såg mig och gjorde det varje gång jag kom. Jag hade lite trubbel med ridningen av honom men hanteringen var bra, de jag hjälpte hade problem med hanteringen men ridningen gick ok. han åkte hem till fenix och jag fick ett nytt uppehåll på nästan ett halvår för det var torka på medishästar helt plötsligt.

Jag lyckades övertala päronen att ha foderhäst från november till sommaren. jag stod för alla kostnader och lånade pengar från dem då 1050/mån inte räcker till för häst och skulle betala tillbaka lånet sen. Jag hittade nuvarande pålle och det förlängdes lite;) men under sommaren och efter sommaren har jag stått helt själv för kostnaderna. Jag har försökt betala tillbaka lånet men mor och far vill helt plötsligt inte ha några pengar…hoppas på köp av pållen till våren.

Jag är en skogsmulle, likaså hästen, han skulle vara biolog om han vore människa och gärna kika på blommor och träd, lite lagom virrig också. Vill vaccinera honom om han blir min och vara med i ÖDFs ppritt men de lär väl ha lagt ner innan pålle blir min…

Johanna
0

När började ni rida o varför? _var 5-6år när jag började på ridskola… har alltid varit barnsligt förtjust i hästar! :)
_
Vilken inriktning håller ni på med? just nu mest "hobbyryttare", har tävlat mkt både dressyr o hoppning innan

Vilken nivå? _har mest ridit unghästar så det har inte blivit så hög nivå på tävling, däremot har jag tränar upp till MSV både hopp o dressyr
_
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola? en egen liten madam

Maja
0

När började ni rida och varför?
Hmm.. Lullade väl runt på lite smått innan jag började på riktigt på ridskolan där syrran gick innan.. Var väl sju-åtta nått.. :) Följde med syrran och blev lite kär i hästarna, bl.a.a Kufl (Kurt som han kallades).. ^^

Islandshästar och varmblodspromenader (dock inte längre ^^), ska snart bli skogsturer med herr nordis också!! :)

Vilken nivå?
Mest leka hemma, ev. tävlingar när/om jag fixar egen i framtiden.. :)

Medryttare till två isisston, ett varmblodssto och snart en nordisherre.. :)

Ledin
0

När började ni rida o varför? eftersom min syser skulle börja rida så började jag med, hon la av när killar vart viktiga jag höll mig till hästar o kompisar min bästis o jag red hos hennes storasyster. Först ridskola 1 år sen 4-H gård där jag börja sen med privat ponnys å lärde känna min kompis.
Vilken inriktning håller ni på med? Skogsmulleridning, å körnig. Rider lektion nån gång ibland för att rida dressyr då på lånad häst.
Vilken nivå? min egna :) mys e mitt motto mera för var det hoppning.
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola: har egna ponnys men funderar på egen liten storhäst eftersom jag saknar rida på en som jag kan om jag vill tävla lite klubbniv´´ . Vi får väll se vad våren har att erbjuda :)

Martiinah
0

började rida när jag var 7 år tror jag på en ridskola för att mamma tyckte att kag skulle sluta tjata.

har haft egna islandshästar sen jag var runt 10 år,

tävlar på junior nivå men har inte gjort det på ett tag pga förlorat intresse.

men nu är jag på gång igen och ska ta och rida min egna, våran unghäst och börja rida in en annan och hoppas att det går vägen

Monday
0

Började "rida" när jag var ½ år gammal. Varför? Mamma tvingade väl upp mig på vår häst. :p
Nu rider jag min mosters halvblod på 177cm och då dressyrinriktning. Men hoppar också.
Har bara tävlat på klubbnivå och aldrig högre än LC program dressyr och LD hoppning..

http://www.regret-nothing.com

Zadeira
0

När? Jag gick i femman, så runt 11 skulle jag tro.. (ca 9 år sen)

Varför? Vi hade idrottsdagar på skolan så fick man välja olika aktiviteter. Det enda som överhuvudtaget var något jag kunde tänka mig var ridningen, så när jag då fick rida fjordingen Oskar blev jag helt förälskad och började på samma ridskola för att få lära mig rida och vara nära Oskar…

Inriktning coh nivå? Motionsridning, lugna dressyrövningar på ridbanan och ute och lufsar runt fälten. väldigt lite hoppning, och då väldigt låga hinder… Helt ointresserad av att tävla i någon inriktning alls.

Har ni egen häst eller är ni medryttare….? Medryttare på en 10-årig american curly valack.

Loa-bg
0

När? Tja, vid 3 års ålder kanske.

Varför? Mina systrar hade ett flertal ponnyer/hästar och tävlade, när jag kom till pappa varannan helg fick jag rida och på sommaren när jag var där en längre tid lånade vi en shettis som jag fick rida.

Inriktning och nivå? Har alltid velat tävla hoppning… Sen kan man diskutera vilket jag har mest talang för, jag kan bli mesig i hoppningen. Med min extrema otur som många gånger fått mig att ifrågasätta om jag verkligen orkar hålla på med hästar längre, har jag inte kommit så långt. Jag har haft 7 hästar på 5 år (inte alls tanken egentligen) och bara tävlat upp till LB/LB, men efter all erfarenhet och träning kan jag mer.

Har ni egen häst eller är ni medryttare? Just nu äger jag bara Casanova, lånar Samson men kan se honom som min och sen är jag fodervärd åt Storm Dancer ett år ev. mer senare.

Zahara
0

jag var tio år hade jatat på pappa i tre år innan han gav upp! Har 2 hästar den ena är en skogsmulle a la varmblod och den andra ett halvblod som jag hoppas kommer bli en fin hopphäst :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AusaBausa
0

red från 8-9-års ålder på ridskola men innan dess var jag mkt i kusinens stall o kollade o red om jag fick.  Första gången jag red på en häst var jag 1år gammal..

Haag
0

När började ni rida o varför? var 4 år, red hos min faster som hade egna hästar, då jag var för liten att börja på ridskola. Är 16 nu.

Vilken inriktning håller ni på med? Hoppning, men tycker dressyr är skoj med :)

Vilken nivå? _LA hoppning, har mest haft gröna hästar, så de har inte blivit mer än så.
_
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola? har 2 c ponnyer som ska säljas nu till våren, letar dponny/strohäst :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Sussi
0

När? Var 6 år.

Nivå, inrikting. Är inte en tävlingsmänniska så jag kan inte bedömma nivån utgående från tävlingsprestationer.

Nivån på min nuvarande ridning är inte hög eftersom jag endast har en åldersstigen islandshäst som jag rider med ca varannat veckosluts mellanrum. Finns inte tid för något mera.

Däremot är mitt intresse på hästkommunikation hög så jag skulle säga att det är min störta inriktning just nu.

Har alltså nu en häst men inte för så länge sedan hade jag två.

[Jennniie]
0

När började ni rida o varför? Jag började rida när jag var 6 år. Mamma hade häst då när vi var mindre och på så sätt satte hon mig och min lillayster i ridskola. Hade inte så mkt att säga till om, men sen dess var jag fast, men inte syster hon satt hellre o kollade på flygplanen under lektionerna …haha:D
Vilken inriktning håller ni på med? Allti allo .. Hehe.. Lite dressyr, lite hopp o skogen ..
Vilken nivå? Skogsmulle ? :P
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola? Jag har häst på foder nu :)

AusaBausa
0

inriktning: skogsridning m egen häst. en gång per år rider vi hubertusjakt där vi rider i 2.5 timme o finns 10 naturhinder.

Kristall
0

När började ni rida o varför? Jag började rida på ridskola när jag var 8 år. För att jag redan innan det var totalt hästtokig, prenumererade på hästtidningar och ville lära mig rida mer än allt annat :)
Vilken inriktning håller ni på med? Dressyr, ev. mer hoppning mot sommaren.
Vilken nivå? Hobbynivå ;) Har aldrig tävlat förutom på ridläger.
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola? Är typ medryttare på en D-ponny. Skulle vilja hyra häst i sommar men vet inte om jag kommer att ha pengarna. :/

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

nannan
0

När började ni rida o varför? Jag var fyra år och otroooligt envis. Dessutom tokallergisk så jag fick inte nudda vid dem. Far fick snällt fixa iordning en ponny till sin beslutsamma dotter och ja, jag har inte slutat…

Vilken inriktning håller ni på med? Jag är väl egentligen hoppryttare, men har på senare år även upptäckt att dressyr faktiskt är mer än ett nödvändigt ont, och till och med riktigt roligt Men mest hopp. :)

Vilken nivå? har mest ridit unghästar så det har inte blivit så hög nivå på tävling, däremot har jag tränar upp till MSV både hopp o dressyr. Nuvarande hästen har jag startat 110, och i sommar var tanken att vi ska debutera 120. Endast tävlat LB dressyr på grund av ointresse.

Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola? Jag har en alldeles egen kärring, och jobbar även som ryttare och ridlärare.

IdaS-A
0

När började ni rida o varför? Satt på häst innan jag fyllde 1 år första gången, har alltid haft häst så jag har ridit hela livet. Började rida efter vi flyttade till västergötland som 3 åring "på riktigt" Red även på ridskola i olika omgångar som barn, men tyckte det var trist att rida i barngrupp för de bara skrittade och hemma hade man hunnit längre än så.. För att jag alltid tyckt om hästar..
Vilken inriktning håller ni på med? Rider inte alls för tillfället, får hem min ridhäst snart.. Får se om jag börjar rida eller byter ut henne mot någon större häst. Avlar på shetlandsponnyer.
Vilken nivå? Just nu ingen alls
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola? Har flera egna, Är delägare i ett par, är även fodervärd åt en gamal minishettis dam.

Twinlight
0

När började ni rida o varför?; 3 år. Mamma är hästintresserad och fick upp mig på hästryggen då. 9 år sedan.

Vilken inriktning håller ni på med?; Hoppning, dressyr och terräng, allt möjligt helt enkelt.

Vilken nivå?; Jadu, Har Ridmärke II med god marginal, på väg mot Ridmärke III.

Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola?; Ridskola för tillfället. Söker medryttarponny men det finns ingen runt Skultorp, Skövde som behöver en nu tydligen.. :/ Senare ska jag skaffa häst när familjen flyttar till Stockholm när jag börjar gymnasiet.

Marija
0

När började jag rida och varför: Började rida vid 6-7 års åldern, ridskola. Syrran gick ju där och var tvungen att prova, fast sedan dess! Får väl tacka min kära syster. :)

Vilken inriktning håller jag på med: Eftersom jag rider på ridskola är det ju allt möjligt! Men särskilt dressyr har fallit mej i smaken.

Vilken nivå: Klubbnivå. Ska ta ryttarmärke III denna termin.

Har jag egen häst eller är jag medryttare eller rider jag på ridskola: Rider på ridskola. Rider även en halvblods vallack ibland, så lite ut av en medryttare är jag.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

svampi
0

När började du rida?: Började när jag var 6år, är nu 15. Av dom har jag ridit tre år i USA.

Varför?: För att jag gillade djur och alla tjejerna i min klass red.

Vilken inriktning?: Tränar mest dressyr, men rider mycket ute i skogen.

Vilken nivå?: Tävlar lite småtävlingar och rider flera gånger i veckan.

Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola?: Har en foderhäst som jag rider flera gånger i veckan och rider på ridskola en gång i veckan.

[chriistina]
0

Jag har alltid velat rida, men mina föräldrar har strängt sagt nej. Så jag börja inte rida fören jag var 16år och kunde bestämma själv. Fick kontakt med en kompis då också som hadde häst och vägra låta mina drömmar som liten gå förslorade ännu en gång.

Ja, eftersom jag inte har ridigt så länge, blir väl 2-3 år nu snart. Så håller jag på med mkt grunder än. Men dressyr är roligt, känslar av att arbeta med ett så stort djur! Men hoppa är också kul på sitt sätt.

Vilken nivå?
Ingen…

Ridskola just nu. Haft flera medryttarhästar. Men de ska alltid flytta av ngn anledning. Så letar ny för fullt…

Mixie
0

När började du rida?: På knatteridning när jag var 4, lektion när jag blev 6.
Varför?: När vu flyttade kom vi nära en ridskola och mamma satte mig i kö utan att säga nått, sen började ja rida knatteridning (med ledare) och sen riktig lektion
Vilken inriktning?: Numera bara skogsridning och lättare träning, håller på med ponnytrav till vardags
Vilken nivå?: Ridningen, hobby. Travet, också hobby men en mer seriös sådan med tävling och träning.
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola?: Egen häst.
Så ska man räkna alla år så har jag ridit i 16 år :)

//Mickan

[slo]
0

När började du rida? När jag var sex eller sju tror jag, hängde med syrran till stallet

Varför? Ehm… Dum fråga :) Syrran red, mamma har också ridit när hon var yngre.

Vilken inriktning? Jag har tävlat LA både hopp och dressyr med placeringar, tränat galopp, fälttävlan och körning. Numera är det mest western.

Vilken nivå? Pållan jag har nu är bara 2, så nivån är ganska låg än så länge.

Har ni egen häst? Japp, min lilla Shannon, 2årigt tinkersto :)

lisette
0

**När började ni rida o varför?
**fyra års åldern. medfött hästintresse. pappa hade hästar, brorsan red på ridskolan jag började på sen. man kan väl inte anant än att bli itnresserad?

**Vilken inriktning håller ni på med?
**skogsmullandet

**Vilken nivå?
**absolut högsta

**Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola?
**egen häst sen 2006. hade tre som mest men nu endast en egen.

Repoort
0

Jag började rida när jag var 11 år. Jag hade länge följt med min kusin till ridskolan och det var på den vägen jag började

Sommaren mellan 6-7:an och 7-8:an lånade vi en kallblodshingst som vi lullade omkring på. Han lärde jag mig massor på.

Sommarlovet till 9:an fick jag min alldeles egna häst, en underbar varmblodstravare som gått som ridhäst i många år. Vi tillbringade nio underbara år tillsammans innan han vandrade vidare…min nuvarande varmblodstravis har jag snart ägt i fyra år och vi lullar mest omkring i skog och mark, lättare dressyrövningar och hoppar småhinder.

Lindbygarden
0

ridskola när jag var 6 år

egna hästar men ingen som är träningsbar uppsutten ridning

vodca
0

Jag börgade rida för 4 år sedan :) Jag håller på med gymkhana. öö, jag är med i juniorernas spettsegrupp.  Får se om det blir ett landslag :) Jag har egen häst

Eve
0

När började ni rida o varför? Jag började rida för 14 år sedan (: för att jag ville ^^
Vilken inriktning håller ni på med? Mestadels hoppning. Vore kul att få testa fälttävlan
Vilken nivå? Lokal än så länge
Har ni egen häst eller är ni medryttare och eller rider på ridskola? Jag har foderhäst som jag förmodligen ska köpa (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

SamanthaJones
0

#33 Vilken snygging. kan du inte berätta lite mer om hästen? :)

Vänligen

Sofia

Katter3
0

**När började ni rida och varför?
**Mamma anmälde mig till ridlektioner när jag var 6 år. Sedan dess har jag fortsatt rida på ridskolan, en gång i veckan.

**Dressyr och "skogsridning".

**Har ni egen häst eller är ni medryttare eller rider på ridskola?
**Önskar att jag hade egen häst, men är medryttare och rider på ridskola.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Eve
0

#34 - Han är 18 år, efter Pepe 747. Hur snäll som helst. Utbildad LA/LA ungefär.. 165 cm i manken och rätt så grov (:

NinaToy
0

När började ni rida o varför? för 13 år sen, pga en sjukdom som blev bättre av ridningen.
Vilken inriktning håller ni på med? Hoppning
Vilken nivå? Nationell
Egen ponny.

Bizra
0

Hästintresset började för snart 10år sedan då en kompis ville byta ridskola och jag plötsligt kom på att jag ville börja rida. Sagt och gjort. 4år på ridskola med lektionsridning, sköthästar, ungdomssektion och helgjobb. Sedan "ut i världen" med hyrhäst, "egen häst", hästgymnasie mm. Sen 4år tillbaka är jag medryttare på en fjordvallack. Vi luffsar mest i skogen.

Peppe
0

Eve, jag trodde du hade köpt Pepino redan?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

**9 år sedan. Följde med en kompis till stallet och blev fast.

**Allt möjligt! Varierar uteritter med hopp och dressyrträningar i paddocken, ibland skrittar vi bara ut i skogen och ibland hoppar vi terränghinder eller dressyrar på någon äng.

**Medryttare sedan 3, snart 4 år tillbaka. Resterande 5 år red jag på ridskola.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Pedro
0

**Jag började när jag var 7 år så är inne på mitt sjätte år. Red på en liten Shetlandsponny som hette Reagan och blev förtrollad och rider nu på medryttarhäst och ridskola.

**Inget speciellt gillar allt möjligt.

**Har varit medryttare sen en månad tillbaka på en underbar häst och rider på ridskola för att utveckla mig.

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Kjellman
0

När började ni rida och varför? Ojsan, min farmor har hela tiden hållt på med hästar och hade en svart shettis kille^^ När jag var mellan 4-5 år stall jag upp på han första gången och fastnade för det! :D

Vilken inriktning håller ni på med?   Som dom flesta, allt!

Har ni egen häst eller är ni medryttare eller rider på ridskola? Har ridit på ridskola sen jag var 8år, har haft medryttarhäst i sen jag var 10 typ och nu egen häst^^

SofiaR
0

när jag var 5 år på ridskola :)

Eve
0

peppe - nä, har inte haft pengar