Äntligen sommarbete!
I går kväll åkte äntligen min gammelman ut till "sommarkollot!
Efter diverse strul med bil, schafför och transporter kom vi iväg igår vid 17:30-tiden.
Lyriks boxgrannes matte körde sin bil, Lyriks andra boxgranne lånade ut sin transport mot liten hyra (150 kr).
Kom dit vid 18-tiden (ligger utanför stan, 2 mil från stallet), lastade ur honom direkt. Han var väldigt svettig, fast vi hade kört med öppen lucka bak, första gången jag har gjort det med honom, men han verkar inte bry sig alls. Det enda han bryr sig om är stoppen, då står han och trampar, vill att det ska rulla hela tiden!
Släppte ut honom i den större hagen, där Dunder, Kita, Kalle, Lillan och Sally redan går.
Ropade efter dem, eftersom de var uppe i skogen, "Hallå, nu är jag här, kom hit!". Sen kom de fram och hälsade på Lyrik, inget bråk eller pip alls.
Äntligen massor av mat, tyckte Lyrik och började beta för fulla muggar. Här är det mer mat än hemma i vinterhagen och så finns det good mossa oxå!
Så nu är hela flocken samlad igen.
Betalade beteshyran oxå till Kalles/Sallys ägare, hon tog bara 500 kr för ca 6-7 veckors bete, då ingår det tillsyn och matning de dagar jag ej kan åka dit ut!
Ska åka dit nu på em och kolla till honom, ge lite kraftfoder med hans alla tillskott (Miner, Biotin, Kiselgur, Flexijoint, örter), smörja in fötterna och med flugmedel. Passa på att fylla på vattnet i hagen, går åt mkt nu när det är så varmt ute. Titta till de andra kusarna oxå.
Blanda iordning några burkar med mat så min kompis (som har Dunder och Kita) kan mata honom tis-ons, jag ska vara lite hästledig.