Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 315 ggr
bubbelbubbel
0

OT: peppa mig, snälla.

peppa mig snälla innan jag får ett bryt totalt..

jag vet att man inte ska gnälla över sitt jobb, det är många som tyvärr inte har ett och jag borde vara glad. och jag ÄR glad, egentligen.

men min chef är ett as..

han tror och tycker att det är helt ok att vi ska gå på natten söndag kväll 20.30-05.54. sen jobba fyra nätter från 22.30-05.54
och jobba över fredag från 19.30-05.54 (gärna utan rast)
eller lördag 22.30-05.54…….
och såhär har det hållt på sen i mars/april förra året.

när hade han tänkt att vi ska vara lediga ?
att jobba natt vintertid kan vara ett levande helvete, för om ni som är vakna under dagtid tycker ni får se lite dagsljus så….under november december kan jag räkna dagarna på två händer då jag såg att det var ljust ute..

och han älskar att trycka på samvetet. ååh gud vad jag önskar att jag hade fötts utan ett.
"karoliina, det var längesen du STÄLLDE upp och jobbade över"
nä sa jag, jag jobbar över två timmar varje söndag.
"ja men det är ju bara ett par ynka timmar, du har ju inte jobbat nån natt på länge". as as as as as !!!!!

så nu har jag gnällt lite. tack :)

tezzie
0

Gud vad jobbigt. Tyvärr finns det gott om as på chefsnivå.

Men hur blir det med de nya eu-reglerna om arbetstidslagen, veckovila och dygnsvila om ni jobbar så mycket? Dessutom MÅSTE man enl lag plocka ut rast var femte timme ;)

Eller är det olika från kommun till kommun??

Stå på dig :)

*** Kärleken övervinner allt ***

bubbelbubbel
0

enligt lag är företaget skyldig att ge dig minst 30 min rast efter fem timmar, men eftersom vi oftast jobbar helt ensamma, vilket man egentligen inte heller får, så är det ju ingen som ser, men han försöker "ja men du kan jobba utan rast, det orkar du".

och vecko/helgvila skiter han i, sålänge maskinerna går, tyvärr är det så att han ser inte att han håller på att köra ner oss i botten, senast igår sa han "jag förstår inte varför det bara är  nyanställda som jobbar över på helgerna"
ja du, för att vi andra inte orkar mer ?

jag har visserligen jobbat lite jämfört med andra, min stackars mamma tex, jobbade 70 timmar övertid i januari.
hälsosamt !
men att hela tiden ha pressen av att man måste ställa upp i bakhuvudet, gör ju att man blir mer eller mindre knäpp.

VeNyRa
0

du är inte med i nån fackförening, dom kan nog hjälpa dej?!
sen tkr inte jag att de ska vara en självklarhet att han ska jobba över varje vecka, han kanse borde anställa fler om ni får jobba övertid så mkt?!

bubbelbubbel
0

ja vi hoppas ju på att det kommer gå på ett helgskift så att det kan bli slut på detta.
facket är redan inblandade, till viss del iaf.

bubbelbubbel
0

nu ska jag nana, men gud så skönt det kändes att få gnälla ut över folk som inte jobbar på samma ställe som jag.

Dior
0

Ställ ultimatum. Jobbar du över, skall ordentligt med övertidsersättning utbetalas. Blir det "för dyrt" kanske han slutar tjata om att jobba över, eller ber någon annan. OM han betalar extra så tala om det för de andra så de också får extra, och hockuspockus har du höjt allas löner! Skrattande Eller fått tyst på tjatet…

Så gjorde faktiskt min man när vi jobbade på en industri. Dessutom… Lilla outbildade jag gick på samma lön som de med utbildning och flera års erfarenhet. det var inte jättepopulärt, så chefen fick istället höja de andras löner lite…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

bubbelbubbel
0

oj oj oj, det kanske jag borde göra :)
det jag får nu om jag jobbar över en fredag, 10,5 timmar är en svettig ostmacka.

VeNyRa
0

du får väll betalt för alla timmar du jobbar? även om de är övertid?!

bubbelbubbel
0

ja det är klart jag har det :)
men utöver det, som ett tack för att man är där, är en liten fjuttig ostmacka, som dessutom åtskilliga gånger blivit stulen ! :O

VeNyRa
0

Verkligen generöst med en hel ostmacka!

bubbelbubbel
0

visst är det ? :D

Alex
0

Haha förlåt, men det där är ju nästan komiskt… Eller så tragiskt så det blir komiskt i alla fall :P

Fast i och för sig, det kanske är en väldigt dyr ostmacka..? ;)

Nej, tycker Diors förslag var bra, kräv nåt lika bra tillbaka som din chef kräver av dig! Så önskar jag dig lycka till med det också :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bubbelbubbel
0

tragikomik kallas det då va ?

jaa, mackan tror jag kostar hela ÅTTA kronor ! :D

funderar på vad jag skulle kunna kräva tillbaka, problemet är ju att han får ju mig inte till övertid, förutom dom timmarna jag gör på söndagarna, som blir en hel natt i månaden..

Alex
0

Då får han väl dig till övertid? :P Eller missförstod jag nåt nu? ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

nja, både ja och nej, det är egentligen inte han som fått mig till övertiden på söndagen det är i sin tur, hans chef :P
men skitövertiden på fredag elelr lördag, big no no.

lisette
0

går alla som jobbar över samman o kräver tex pizza så ska ju företaget ställa upp på det.

det har vi gjort flera ggr!

Alex
0

Haha se där, kanske ni kan få pizza istället för en ostmacka! ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

ja, ja hr faktiskt försökt få fram det som ett förslag, läste en artikel om ett företag som bjöd dom anställda på pizza om dom jobbade över mer än tre timmar.
klippte ut det och klistrade upp det på en lapp, det var iaf en liten pik :)

lisette
0

gå samman allihop istället och KRÄV det!

"ska vi jobba över så mkt ska ni bjuda oss på mat"

Velepa
0

Vet inte om de stod någonstarns, men vad är de du jobbar med?

bubbelbubbel
0

#19, ja jag tror det är bud på det.
men det blir nog inte lätt, gubben GLÖMDE semledagen och vi fick inga semlor i år, och det har vi alltid fått. *morr* :P

#20, jag har det lyxigaste jobbet av alla, jag är gummislusk !
jag gör huvudsakligen packningar, tätningar samt bussningar till volvo och scania.

Zahara
0

Ett alternativ kan vara att säga att "självklart kan jag jobba över eftersom jag får det som kvalificerad övertid!" vilket innebär mer än dubbel lön på övertiden! Finns ingen chef som gillar ordet kval :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

bubbelbubbel
0

menar du beordrad övertid ?