Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1708 ggr
Hipstercia
0

Utan bett?

Hejhej alla!

Är nyfiken på om det är någon här inne som rider utan bett & vad är isåfall orsaken till att du/ni gör det?

Cool

elin
0

Jag rider ibland utan bett, har ett sidepull.
Det är när vi rider lite nybörjar western eller bara skrittar en sväng.

/Elin

Believer
0

Jag rider nästan alltid utan bett. Antingen med sidepull, hackamore eller i repgrimma. Anledning: Han funkar mkt bättre utan bett.

Believer
0

Jag rider nästan alltid utan bett. Antingen med sidepull, hackamore eller i repgrimma. Anledning: Han funkar mkt bättre utan bett.

Hipstercia
0

Jag har nyligen blivit medryttare på en häst efter att ha hållt upp med ridningen i ca 5år o när jag fick reda på att det alltid var utan bett som gällde blev jag så paff!

Men till min förvåning så funkar det alldeles utmärkt.

Lika bra som Med bett.

Hade aldrig tidigare hört talas om att folk rider utan bett, förutom inom western.

Men det kanske bara är jag som är lite "bakom flötet" Skrattande

[slo]
0

Min förr-förra sköthäst red jag nästan alltid på hackamore, eftersom han funkade super på det :)

Nu är väl målet nån gång i framtiden att rida helt bett- och tränslöst… Men det är en lång väg dit ;)

MiaMaria
0

Jag rider ibland på hackamoore för att det ska bli annorlunda för Musse samt när han tappade tänder. Fungerar superbra!

[slo]
0

Dessutom är det ju jättebra att ha tränat på att rida bettlöst, om det skulle hända något med munnen. Annars står man där med skägget i brevlådan :P

hjullan
0

jag rider alltid utan bett, grimma, repgrimma, hackamore eller träns utan bett helt enkelt.

CBA
0

På min medryttarhäst Nasse så rider jag alltid med sidepull av den anledningen att hon fungerar bäst så.

Men när vi tränar inför någon westerntävling så har jag ett tredelat bett på henne därför att på tävling får man inte ha sidepull, det ses som ett träningsredskap.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hipstercia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta en sidepull, eller bara ett "vanligt" träns.

Ser inte ut som ett "vanligt" iaf Generad

//pinsamt okunniga jenny

Believer
0

det är ett sidepull!