Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2060 ggr
Sussi
0

När hovslagaren kommer

Det är här säkert ridsport.ifokus nördigaste fråga men jag måste fråga iaf.

När hovslagaren kommer och ska sko, vad gör ni då?

Tar ni bara fram hästarna och går iväg eller står ni där och övervakar?

Eller är ni inte alls på plats utan har hästarna i boxen och hovis sköter resten?

Hur gör ni?

Min förra hovslagare fixade allt själv, jag hade bara hästarna i boxen, ibland förde han t.om ut dem. Nu har jag en ny hovslagare, han skor varmskoning vilket mina hästar inte är vana med så jag måste vara där och hålla i när han sätter på skorna, men däremellan blir det död tid där jag bara står och glor och ser allmänt töntig ut. Han är dessutom helfinne så de blir inte så mycket prat.

Finns här nån annan som upplever det lite jobbigt med skoningen? Jag tvivlarFundersam

Min värld är allt kompliceradFlört

gejsa
0

Det som är jobbigt med min hovis är att han pratar mycket och det tar en himla tid oftast. Det är allt mellan himmel och jord som vi pratar om. Han är duktig och kunnig om det han pratar om. Men ibland kan man ju ha lite bråttom och vill in och göra något.

Men jag väntar alltid på honom. Om det är lerigt ute brukar jag ta in hästarna en stund innan för att ev tvätta hovarna och låta dom torka en stund inne i boxen. Är det torrt ute så står dom kvar i hagen tills han kommer. För han kommer ju sällan exakt tid som han säger. Vill inte att hästarna ska stå i gången och vänta. Det räcker med att det tar en timma per häst.

Varmskoning säger du det har jag bara sett på Tv:n. Blir det bättre av detta? Sitter skorna fast bättre? Vad är det som gör det bättre? Måste var dyr då va?

Faxlin
0

Min hovslagare är superbra. jag är alltid kvar, och vi snackar och har skoj. När han är klar med hästarna tar vi en kopp kaffe och bara pratar.
Super trevlig hovis har jag;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Min hovis vill inte ha något han dricker inte heller kaffe. Den förra jag hade kunde ta en kopp emellan skoningarna.

Sussi
0

Helt tvärtom då från min, han säger inte ett knyst, suckar bara och svär lite när finnen inte vill stå stilla.

Han är ganska ny och ung men skor bra i mina ögon, finnen brukar alltis tappa sina skor men nu har de hållts på och han ha inte skott för trångt.

Jag brukar alltid ta in mina hästar före, jag borstar dem och så före.

Jag tycker att det blir bättre med varmskoning, han kan ju lättare forma skon exakt efter hästens hov då. Varmskoning är också bättre eftersom det sällan blir "fickor" i hoven utan skon ligger direkt på hoven. Men jag skulle inte säga att de sitter bättre på ändå.

Och nej, det är inte dyrare, jag sku nästan kuna påstå att han ag har nu är billigare t.o.m. Men min förra hörde till de dyrare också så.

Sussi
0

Haha, jag måste berätta om en hovslagare jag hade i tiderna.

För det första tog det fyra timmar att sko en häst. Först skodde han ena sidan, sen tog han paus i bilen med mackor och kaffe som frun packat med åt honom och efter pausen tog han andra sidan.

Sen kom han följande dag och skodde andra hästen. Däremellan fick jag springa med vattenflaskor åt honom.

Behöver jag säga att jag bytte ganska snabbt?

MiaMaria
0

När jag får hem hovis så är jag med, han skor alla hästar i stallet o eftersom jag jobbar olika tider jämt o dom andra jobbar dagstid/skola så fixar jag alla hästar. Han skulle fixa de själv oxå om jag bad honom men han e så trevlig o stå o prata med så de gör inget. Varje häst går fort oxå o han är kunnig o det han pratar om så de e bara trevligt. Brukar dricka en koppa kaffe när hälften är skodda.

Faxlin
1

haha, vilken juvel. Du slapp betala bensinräkningen för hans besök hoppas jag. hihi
Stackars häst att behöva stå i gången så länge.

Min hovis verkar, kollar hur det ser ut, verkar, kollar, verkar och kollar. Klappar om hästen lite mellan hovarna och pratar med hästen eller mig hela tiden. ;-)
Jag är så super nöjd med honom. Lite dyrare än den som de andra i byn använder, men han är värd det.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Oj, oj stackars häst 4 timmar. Räcka ut tungan

Faxlin
0

Två själar samma tanke gejsa. ;-)

Audiatur et altera pars

Sussi
0

Jepp fyra timmar men gubben fick ju sin paus iafFlört

Dessutom tog han betalt att komma och slå på en tappsko vilket hon hade jämt och ständigt när han skodde.

Faxlin
0

Sådant är skittråkigt. Så var min förra hovslagare också. Dagen efter han skott så lät det:

klopperiklopp när hästen gick över stall golvet. Inte skojigt alls.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, dåliga hovslagare är inte roligt alls att ha.

Sussi
0

#11 Ja sånt är irriterande, sen tar det igen en låång tid innan man får dit hovisen på nytt = ingen ridning.

Det kan ju också vara farligt ibland. Mitt i en ganska friskt galopp flög ena skon av och missade mitt huvud på nån cent. Jag hade inte ens hört att den var lös.

Faxlin
0

#13: usch, det hade kunnat gå riktigt illa för dig. Snacka om ängla vakt.
Det där med hovslagare och hästarnas hovar. Är så otroligt viktigt. Utan hovar ingen häst liksom. Att snåla in på hovslagare oavsett om man väljer att ha sin häst med elelr utan skor är rena vansinnet. vet de som låter hästarna stå med skor vecka ut och vecka in bara för att skorna sitter kvar och det sr bra ut. Ja i deras ögon ja. Men tänk stackars hästar.

Audiatur et altera pars

Sussi
0

#14 Jadå, jag har änglar runt omkring mig, jag tror de jobbar på ackord när det gäller migFlört

Ja det är hemskt när folk snålar med skoning, snåla på nåt annat då helst!

Faxlin
0

Ja måste man snåla in. Och visst det behöver man ibland. Men då får man väl äta falukorv i en vecka då. ;-)
Allt för djuren i alla fall. De har inte bett om att få komma till en liksom.

Audiatur et altera pars

Sussi
0

Sålänge hästen har nya skor var åttonde vecka så är allt bra, skit i att man själv har råd att köpa två par skor i året åt sig.

Men det verkar som om de flesta är med när hovis skor, nu kan jag kanske lättare stå där utan att känna mig allt för töntig. Han kommer imorron nämligen, det påminner mig om att jag kanske borde gå och sova nu, klockan närmar sig två…

Faxlin
0

haha, ja du är då inte ensam om att stå kvar vid din häst när hovis är på besök.
Men passa på och sov nu, blir nog inte så bra om du står och sover bredvid i alla fall. Tänk om du skulle ramla över hovisen. hihi

Audiatur et altera pars

Sussi
0

#18 Det gör ingenting, han är ganska ung och sötFlört

Faxlin
0

haha, den var bra Sussi. ;-)
Fast tror du inte det finns bättre sätt för dig att få honom att se dig än att ramla över honom .hihihi

Audiatur et altera pars

Sussi
0

Ja kanske det sku verka lite väl desperat.

Får väl försöka klura ut nåt annat sätt tills imorron.Skrattande

lisette
0

min håkan han pratar och klappar om hästarna hela tiden "heej hästen, du är sååå duktig". han verkar, kollar, verkar,kollar och klappar om. samtidigt som han dessutom pratar med mig. jag brukar sitta på stallgolvet och prata med honom. han är verklgien trevlig och duktig…

Lyrik
0

Är alltid där när hovisen kommer. Spolar av lera, torkar ben och fötter, kratsar ur hovarna. Om det är torrt ute, går hästen kvar ute i hagen tills hovisen kommer.

Vill gärna hinna gå en liten uppmjukningspromenad innan så pållen ledar upp sig, är ju en gammal man. Men det hinns inte alltid, eftersom den gamla hovisen kom nästan alltid för tidigt!

Den gamla pratade aldrig med mig eller hästen, utan med de andra hästägarna i stallet! Pratade knappt med mig efteråt, när vi skulle boka en ny tid. Sur och grinig var han även mot mig i telefon.

Den nya är suverän, pratar med mig och hästen. Låter Lyrik vila när han inte orkar längre. Mäter vinklar och sånt. Gosade med honom när det var klart och vi stod och pratade om ny tid och annat hästprat.

Lyrik gillar honom oxå, vilket han inte gör med vem som helst.

Hade en hovis som ALLTID skulle bjudas på fika och kaffe efter skoningen, värsta kakomanen!

lisette
0

nu i måndags så hade jag inte tagit in hästarna, han ertappade mig när jag stod inne och skulle precis gå ut. då hade han varit inne i stallet o lyft in allt redan. sen fick han vänta medan jag hämtade mina hästar…. :d men jag brukar vara ute i god tid annars. bjuda på saker  - han vill inte ha ngt…

Mandysan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag har samma hovslagare som ridskolan och han kommer tidigt på morgonen och alltid börjar med privathästarna så är det omöjligt för mig att vara med.( Har ju skolan). Men om jag skyndar mig efter skolan så hinner jag få prata med honom hur det gick osv. Riktigt trevlig hovslagare faktiskt. Och dom gör så på vintern att hästarna får vara inne alt gå i en mindre hage tills det är deras tur. Sen direkt ut i hagen. Nu när hästarna har gått ute på nätterna så Får dom 5 hästarna som skos först stå inne över natten. Dom andra tar personalen in så fort så möjligt.

/Mandysan

Milla
0

min fixar allt själv, finns jag på plats så tar det honom en hel dag att verka mina shettisar, då han snackar så in i norden. Har haft samma hovis i 30 år så han vet vad som gäller. Han är super bra och när han slutar som hovis ja då slutar jag med hästarOskyldig

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

Här kommer då ett inlägg från en som ÄR hovslagare…

JAG skulle aldrig drömma om att stå ensam i ett stall och sko/verka hästar. En olycka händer så lätt, även med de snällaste hästar!

En av mina kollegor här stod just ensam i ett av stallen på ridskolan i trakten, skodde en häst han skott i mång aår som alltid var jättesnäll. En hovflisa flög iväg medan hovis verkade och träffade hästen (var vet jag inte), varpå hästen, av ren förvåning och skrämselhicka, for i taket ordentligt. Hovis skadade sig rejält av denna överraskningsrörelse. Han tog sig inte ut därifrån, mobiltelefonen kvar i bilen och ingen hörde hans rop på hjälp på en låååång stund…
Den gången slutade det "bara" med en lång sjukskrivning, men det kunde varit ännu värre. Och det kan ju även vara hästen som skadar sig!

Som sagt, jag kräver att någon finns i stallet eller dess närhet medan jag håller på med deras hästar, som en ren säkerhetsåtgärd.

Sen ett litet önskemål till Er hästägare:
Se gärna till att det finns möjlighet för hovis att tvätta av sig efter skoningen, åtminstone händerna och gärna med tvål. För man blir ganska smutsig när man jobbar med hästfötter och det blir ganska äckligt om man tvingas kleta av all denna smuts på ratten när man kör därifrån…

Faxlin
0

#27: Roligt att höra från den andra synvinkeln också. ;-)
Min hovis tvättar alltid av sig efteråt. Skulle inte vara så trevligt att dricka kaffe annars ;-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, jag skulle aldrig drömma om att gå därifrån. Dom gör så mycket ändå så stå och hålla i hästen och byta hästar emellanåt är ju en självklar grej. Och klart att det går att tvätta sig i stallet med varmvatten också. *ler*

elin
0

Jag har en kanon bra hovslagare.
Han e snäll mot nisse, klappar o berömmer, säger åt henne om hon dummar sig (händer ibland, men e betydligt bättre nu, när jag köpte henne va hon rent ut sagt hemsk o sko, försökte lägga sig ner, hoppa runt på 3 ben m.m. Generad)  Nu kan de va så att hon ba "råkar" tappa balansen lite. Annars går de kanon, jag håller alltid i henne. Skulle aldrig kunna lämna henne. Vill vara med, känns bäst så. Han e nogrann o bra. Ger bra råd o tips.
Men som sagt jag står o håller i nisse.

/Elin

E_hjo
0

Jag älskaaar min hovslagare! Han sjunger å pratar å klappar hästen mycket. Helt underbar =) ( hmmm.. låter som om ja e kär ) hehe. åså säger han alltid att min gumma e bland de 10 snällaste hästarna han har att sko! hihi   Skrattande

[slo]
0

Jag alltid slänger käft me min hovis (förvånad lisette? ;)), i fredags åkte jag hem till honom för pålle behövde skos men den rackarn hade semester :D

Sen när han va klar satt han och läskade mig med öl :(

lisette
0

hehe nä, jag är inte förvånad… :D här hemma försöker min gubbe läska min hovslagare med öl, men det går inte så bra… :D

Sussi
0

Ni verkar alla ha riktigt trevliga hovslagare ju!

Min hovslagare kom inte heller igårSkrikandes Nu får jag igen vänta en vecka innan att jag får dem skodda, finnen som har en lös sko med och isisen borde verkas.

gejsa
0

Varför måste du få vänta en hel vecka om han inte kom i går? Kan han inte nästa dag då?

Sussi
0

Han skulle ju komma på en fredag men hann inte. Nu har han fullbokat igen tills slutet på nästa vecka. Andra gången han har förhinder. Tur så fattade jag att ringa redan i sjunde veckan så går det inte så långt över.

gejsa
0

Det var dåligt av din hovslagare. Kan han inte komma den dagen får han väl flytta alla så du slipper vänta. han ska ju helt enkelt ta nästa dag då ju. Så gör iaf min hovlslagare.

Sussi
0

Mm, så gör normalt folk men jag tycker att alla hovslagare här är likadanna. Har överhuvudtaget inte folkvätt alltid.

SarahPeace
0

Min hovlagare är oxå bra : ) Fast ibland pratar han för mkt i mellan så då står molly och lyfter på nästa hov tills han kommer ; D Haha hon ser så kul ut då … !

mazze
0

I den mån jag kan så är jag med, men passar inte tiden så fixar han henne själv (på hans begäran). Det är tyvärr inte många hovslagare som fixar Bus utan bråk.