Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4082 ggr
Sussi
0

säkerhetsstigbyglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat på att skaffa mig ett par säkerhetsstigbyglar (eftersom jag nuförtiden ser faror i allt) men vilka är bättre/säkrare?

Dessa --->

eller…..

Sussi
0

….dessa ---->

Någon med erfarenheter?

gejsa
0

Jag har båda sorterna. Dom är bra båda två tycker jag.

änglaflickan
0

jag föredrar den senare, har väldigt svårt att placera foten rätt i dom andra..Fundersam vet inte varför, men så är det^^

Marre79
0

Jag tycker bäst om de första…

emsems
0

jag har den första, men tror båda är typ lika bra.

[slo]
0

Jag gillar också dom andra bättre. Men tror dom är ungefär lika bra om man kollar efter säkerhet ^^

lisette
0

jag har de första, jag älskar dom. men en ridlärare sa att dom var värdelösa för man har fötterna fel i dom…

de med gummisnoddar gillar jag inte för fem öre. tycker det är obehagligt med gummibandet…

mazze
0

Jag har dom första, men trivs nog bäst med den andra modellen. Har svårt att ha foten bra i dom "australienska". Men det är nog en smaksak, så jag tycker du ska ta dom som du tycker känns bäst…

Sussi
0

Jag har inte ridit i någondera utan bara i vanliga "farliga" stigbyglar. Men det verkar som om de båda skulle vara lika bra då.

Personligen skulle jag tycka att de andra skulle vara säkrare eftersom det är med gummi som med säkerhet skulle ge efter, fast jag tycker att de ser lite opålitliga ut….

sandi
0

Jag har de andra. Tycker dom är jättebra, gummisnodden håller ju inte för alltid så när den börjar bli dålig är det bäst att byta så den inte går av mitt under en ridtur. Kostar dock bara 10 kr eller nåt så det är ju inte så farligt.

lis
0

Jag använder den "andra" sorten. Tycker att de fungerar jättebra, men har å andra sidan inte testat den "första" sorten på flera år..

lisette
0

# 9 jag tycker oxå de ser opålitliga ut, jag har varit med om att snodden hoppat av. det kan hända farliga saker då..

men det finns ju även de stigbyglar som är ledade. de kanske är ngt att ha?

[slo]
0

Hehe, jag kommer ihåg för… Vad kan det vara… 7 år sedan kanske. Det var precis när dom som har gummi på sidorna kom, som viker sig. Nåväl, en kompis hade köpt dom, och jag och en till skulle till varje pris bevisa att man visst kunde fastna i dom. Men det gick inte Flört Kul hade vi också!

Sungria
0

Har faktist fastnat i sådana där mer gummiband två gånger när jag flugit av :) Första gången åkte hela stiglädret av efter ett tag och andra gången fick de tag på hästen som tur var. Jag ramlade väl av på fel sätt, hehe.

Sussi
0

#12 Ja det är just det sm jag tänker på, eller att de går av vid ett dåligt tillfälle. 

Hmm, nu får jag svårt att bestämma mig.

Beslutsångest!!

Jag får väl införskaffa båda och testa mig framåt, båda verkar ha för- och nackdelar.

Kan man hoppa med de som har gummi? Jag tycker att de sku gå av eller nåt.

Mandysan
0

#15 Det är sällsynt att dom hoppar av. Min kompis snoddar har suttit på i 1 år. Absolut kan du hoppa med dom. Jag har dom just nu och inga problem!:)

Alex
0

Har mest erfarenhet av s.k islandsstigbyglar, som är som de första, fast böjda på båda sidorna. De tycker jag är jättebra, har aldrig själv fastnat, och vet ingen som gjort det heller. De andra har jag mindre bra erfarenhet av, då jag har vart med om att gummisnodden lostnat. Så jag skulle föredra de första, men det är väl en smaksak. :)

Bild kan ses här:

http://www.hestbolaget.se/PIC/STIBYG.JPG

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linda
0

#13 De med snoddar har funnits i över 7 år!!

-Sådanna har legat i mina föräldrars gömmor långt tillbaka för 20 år sedan:=)

[slo]
0

Linda, läs vad jag skriver! Räcka ut tungan

Menade ju såklart dom där som är ledade på båda sidor, och har gummi på sig. Så dom lixom viker sig om man fastnar…

Gummisnoddar hade jag på min shettis för massor av år sen, och då va dom knappast nya Flört

Linda
0

Ok…sorrry…Gråter

[slo]
0

Men du förstår vilka jag menar nu? Så vi är överrens, hehe…

Lunascape
0

#21 Du menar sådana som Sprenger tillverkar (system 4)? Globus har en billigare kopia av dem men dem böjer sig bara framåt och bakåt och inte åt sidorna..

Linda
0

Sådanna vill jag ha!

lisette
0

#22 det avr sådana jag menade… säkert slo oxå.

har funderat på att köpa de i plast, skitbra på vintern så man slipper frysa om fötterna.

lisette
0

har funderat på att köpa de i plast, skitbra på vintern så man slipper frysa om fötterna.

lisette
0

[slo]
0

Japp, det var sånna som #22 jag menade, kom bara inte på namnet så jag kunde inte hitta någon bild Generad

fisa-lisa
0

Min mamma har ledade stigbyglar med gummi på sidorna. Hon gillar dom för att det är lättare att få ner hälen för henne med dom.( mamma har ju reumatisk värk) Jag har ett par med svängd utsida.

Men jag har tänkt på westernsadelns stigbyglar. Är det lätt å fastna i dom? Blev lite orolig när jag tänkte på det.

lisette
0

dom är ju så breda så det är vore konstigt om man fastnade.

elin
0

har dom andra o föredrar helt klart dom bäst också!

/Elin

hjullan
0

jag har compivator-stigbyglar. dom är helt klart bäst :D

[slo]
0

Hur är det med dom här nya Mountain Horse förresten, med dom där räfflade sulorna? Tycker det verkar läskigt, att man "fastnar" med foten i ett visst läge… Men vad vet jag, någon som har testat? :)

Faxlin
0

Ruggigt intressant tråd. Jag läser och suger åt mig av era erfarenheter här. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sussi
0

#33 Ja det är bra att höra efter andras erfarenheter!

Fast jag önskar bara att alla som svarat skulle tycka om samma stigbygel för nu har jag faktiskt svårt att bestämma mig!!

gejsa
0

Ha, ha ja det är svårt när det är så många viljor.

Sussi
0

Ja de väger väldigt jämt om man läser allas erfarenheter och tankar. Båda stigbyglarna har sina för och nackdelar.

Jag tror att jag ännu kommer att sitta här med båda stigbyglarna eftersom jag inte kan bestämma mig.

gejsa
0

Dom jag använder är iaf bild 1. Sedan har dottern dom andra. Så jag tror inte att det är så stor skillnad faktist.

hjullan
0

jag har mountain horse räfflade, köpte det häromveckan.

tycker det är stabilt som fan, men det beror ju på också vad man tycker. fötterna glider ingenstans så det gäller o placera dom rätt från början :D

sweet_candy_
0

jag tycker absolut att det är bäst med dom första, för det är så himla jobbigt när gummibanden "hoppar" av,tex. när man rider ute i skogen o rider nära ett träd kanske det är en gren som drar av dom. men det är vad jag tycker:) har själv dom första.

hjullan
0

har inte läst de andras svar , men måste bara berätta om mina som jag haft så länge jag haft häst, det är compivator-stigbygla, de vinklar sig bakåt-neråt när man trampar ner hälen, skitbra tycker jag! sen har jag mountain horse plattor till  , ni vet dom rödsvarta, så man har världens stabilaste grepp.

fast nu rider jag ju mest med westernsadel så dom har inte kommit till användning på länge .

VeronikaKumpula
0

Jag rent ut sagt HATAR australiska säkerhetsstigbyglar! (den första bilden). Jag tycker att dom är farligare än vanliga då mina fötter ibland glider ut helt från stigbygeln. Man får som inge stöd på yttersidan = foten glider då ut.
Tänk dig själv att låta hästen galopper lite friare om man sitter i lättsits så glider foten helt plötsligt ut, obehagligt värre..

Och som andra har sagt om dom, foten hamnar som fel..

hjullan
0

oj. haha såg nu att det va en gammal tråd så jag gör reklam flera ggr för mina.

lisette
0

#41 du ska ju ha stigbyglen på "trampdynan", jag har aldrig råka ut för det du skriver faktiskt och jag har haft såna alltid :D

VeronikaKumpula
0

#43 Jag har det men den glider som ut ändåFundersam Vet att man inte ska skylla på stigbyglarna, men jag har aldrig vart med om detta när jag hade vanliga stigbyglar..

SarahPeace
0

jag kör med stigbyglarna med gummisnodd : ) tycker dom är bra (har inte ridit i så många andra men ja) ,, Gummisnodden behöver ju bytas i bland nör man ser att den håller på att gå av ^^, gummisnodden kostar vid 10 spänn, inte så farligt just ^^, jag brukar alltid ha en gummisnodd i min ridjacka lr i stallet utefall man rider långt och det går av (om man har glömmt byt då)  lr nått sånt ^^,

eMis
0

Jag har dom andra, alltså dom med gummisnodd. Tycket att dom är jättebra.

Ooanna
0

Jag har båda sorterna, men jag gillar mest dom med gummisnodd, då jag har blivit lite skrämd av dom andra (bild nr 1). Ramlade av i vintras och fastnade tag på nåt konstigt sätt så jag sträckte baksidan av knäet. Fast är man klantig så är man Räcka ut tungan

Fast som sagt.. Det är inget fel på dom andra, jag gillar dom med. Men det sitter ett litet spöke kvar i bakhuvudet ;)

Sen så går det i värsta fall och rida utan gummisnodd på stigbyglarna, om dom nu skulle gå söner under ridturen Flört

NinaToy
0

Jag har de som ni ser på bilden, mycket svårt att fastna i de.
När man rider så böjs de lite så att man automatiskt tar ner hälen. :P
De har en jättebra gummiplatta som man får bra fäste på.
Jag rekommenderar de varmt! :D

lisette
0

*fnissar* mina föräldrar hade med sig dessa hem till mig idag. jag gjorde dom när jag gick i högstadiet…

gejsa
0

Se där  lisette dom kanske går att använda dom också. Flört

RussPower
0

Den första :)
Om jag inte hade hatt den, hadde jag knust(hva er det på svensk?:P) alle revbenen ;/

tessa
0

#51: knust = knäckt..?! =)

RussPower
0

#52..aa. vill tro det:P

lisette
0

#50 dom gör! jag har provat dom… :D