Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 650 ggr
kemikal
0

Populära unga hingstar

Jag skummade i genom en tidning i affären (jag vet att det inte är något bibliotek :P), och fastnade på att Corlensky G, och andra unga hingstar, är bland de mest populära inom halvblodsaveln. Det känns som lite av en ny trend, vad säger ni? Tror ni det är positivt eller negativt? Hur tänker ni när ni väljer hingst, skulle ni kunna tänka er en såpass oprövad?

Kiara
0

Jag håller ju på med en så liten ras, så man får vara glad om man hittar något bra över huvud taget…när jag valde kavaljer till Kiara då var det steget och hans höga premieringpoäng som var avgörande. För mig är det viktigt att sto och hingst passar ihop och att dom är av samma typ. Hingsten måste tilltala mig, nästa år hoppas jag på att använda en helt oprövad hingst, jag skulle ju bli glad om några stoägare till vill pröva honom också. Om nu min hingst skulle bli godkänd, jag har köpt Kiara för att hon stämmer i typ och jag hoppas att det ska bli något bra. Jag kan nog svara att jag väljer hingst påsteg, typ och utstrålning och inte så mycket på avkommor.

kemikal
0

Har man färre valmöjligheter är man naturligtvis tvungen att se det hela lite annorlunda, man tar ju det bästa av det som finns. Men du prioriterar alltså även annars hingstens egenskaper. Förutom att hingsten inte hunnit få så många avkommor, så har han heller inte hunnit prestera så mycket själv om han bara är tre år, hur påverkar det? Och spelar mängden avkommor någon roll överhuvudtaget, dvs inte bara för möjligheten att se hurdana de blir, utan även i fråga om hur ovanlig stam fölet får? Skulle du föredra en äldre hingst om han hade samma bra egenskaper, men dessutom visat vad han går för både som avelshingst och t.ex. tävlingshäst?

Kiara
0

Jag valde en äldre hingst i år och åkte ganska långt för honom. Om jag står och väger mellan två hingstar så väljer jag själklart den äldre och mer beprövade om han har visat att han ger bra avkommor. Men i min ras så är det normalt med att hingstarna betäcker 1-5 ston om året och då inte alla med ston av rätt ras, hingsten skulle hinna dö innan avkommorna visar vad dom går för. Eller som med pappan till min hingst, som jag ska visa nästa år, exporteras.

kemikal
0

Jo, då förstår jag ju att man inte kan ställa samma krav på att se tidigare avkommor.

hjullan
0

kiara . vilken ras?

MiaMaria
0

Jag skulle nog välja en hingst som visat vad den går för och att den håller i första hand. Sen e det ju alltid trevligt och se vad för avkommor den lämnar, men någon måste ju testa för att man ska få se det =)

Kiara
0

knabstrupper ca 250 st registrerade(med stam) var av jag äger tvåSkrattande

kemikal
0

#6 Det är sant. För mig känns det som om en treåring kanske ändå är lite ung, men visst kan jag förstå att man vill pröva nya hingstar också. Jag kan väl också tro att det beror lite på ens egen erfarenhet och mål, samt stomaterialet, hur oprövad hingst man vågar sig på.

hjullan
0

okejokej :D då vet jag kiara :P riktigt vackra hästar. har dock aldrig sett en i verkligheten..

kemikal
0

Kiara: Kan du inte lägga in en bild så vi får se? :)

Kiara
0

Flört

kemikal
0

De är riktigt fina. Länken funkade inte, men jag gick in på din stallsida istället och tittade på dina hästar :) Blev lite nyfiken, hur funkar det med stamboken, Athena är väl New Forest, och Kiaras mamma är welsh, eller?

Kiara
0

Ametists mamma är New Forest och Kiaras pappa är welsh och Kiara är betäckt med en welsh. New Forest och welsh är inkorsningsraser i knabstruppern, kravet är att bägge föräldrarna ska var stamboksförd sto/premierad hingst och en ska var knabstrupper och en ska vara tigrerad för övrigt så får man bara använda brun mörkbrun svart och fux. Knabstruppern är en ras under uppbyggnad och även inom ridponny aveln och halvblodsaveln finns liknade regler. Kiara hon ger även föl som är welshpartbred, då det bara krävs 12,5 % welshblod.

kemikal
0

Okej, intressant. Man kan alltså hitta rätt olika typer av knabstrupper, beroende på vilken ras som blivit inkorsad, och i vilket led.

Kiara
0

Ja och knabstruppern är indelad i fyra grupper sportponny (vad jag har, en ridponny för barn), sporthäst (en lättare typ för hoppning och dressyr), mini (mycket små ponnys) och dom renavlade (som ska vara utan inkorsning till en viss procent, kommer inte ihåg vilken, mer en häst för klasisk ridning)

Efter som jag vill ha ganska lätta ponnys med bra steg så är ju welsh naturligt, Ametist har en hingst av sport typ till pappa och då en New Forest mamma en kombination som jag är nöjd med, och tror blir bra med lilla nätta Kiara. Jag kommer att spara Kiaras föl om det blir ett sto och duger för mig exteriört, då det borde också vara en bra kombination med Ametist om han nu blir godkänd som hingstFlört

kemikal
0

Okej. Och dessa får man också korsa sinsemellan som man vill?
Låter som en bra plan :)

Kiara
0

Jo vist, bara man har en avelsplan. Det är som ett smörgåsbord, man plockar det man tycker är läckrast. Dom renavlade dom korsar man inte med andra då dom är en annan typ, hingstarna får betäcka ett vist antal ston om året och dom ska vara renavlade också. Men stona kan man välja att korsa med andra om man vill beroende av avels mål.

kemikal
0

Det låter vettigt. Och då har jag lärt mig något idag också :)