Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8185 ggr
Loa-bg
0

Bates och Wintec

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar bara vad ni har för erfarenhet av Bates och Wintec-sadlarna? Eftersom de sadlar som blev "utprovade" (grr) till mina ponnyer inte passade står jag tomhänt och det funkar inte!

Syrran är frälst i Bates, hennes tränare som är mkt duktig älskar dom och syrran själv ska köpa en Bates Innova CAIR dressyrsadel för ca. 17.000.

Idag köpte jag och syrran en Wintec allround för 4000 till Casa och ev. Peppe (om det kan funka till båda). Den passar dock inte, så imorgon ska vi iväg och ändra om den.

Men jag behöver en hoppsadel också till Peppe. Fick låna en Bates Caprilli av syrrans tränare, men den var för trång till honom. Men jag har testat sitta i den och äskar den!

Vad tror ni? God chans att de kan bli bra på mina hästar? Säljaren sa att de passade på 97% av alla hästar, är det rätt? Vad tycker ni om era, om ni har några? Jag skulle veta vad ni tycker, tänker och hört i allmänhet!

Supertack på förhand! //Loa (Bilden:Bates Caprilli)

Mandysan
0

Min syster är oxå helt frälst i Bates :) Hon har en caprilli allround som ligger bra på Corall.

Sjjälv gillar jag inte wintec, gillar inte att det är luftstoppning, tycker att den är obekväm, ger inget stöd… Sen så tror jag inte för fem öre på att de passar 97 % av alla hästar!

Jag har provsuttit en InnoVa, den var väldigt bekväm :)

Loa-bg
0
Loa-bg
0

#1 Gillar du den inte för att den inte har stöd (finns de som har stöd också) eller för att det är luftstoppning?

Är fö. inte så glad i Wintec precis som du, bara för att jag inte riktigt gillar syntet… Men om de passar och är bra bryr jag mig inte, stackars Casa har haft nog problem med ryggen :(

Mandysan
0

#3 Jag har iofs en allround, stöden där är inte tillräckligt stora. Man kan inte hoppa med den och du kan inte sitta i korrekt lodrät sits.

Luftstoppning gillar jag inte då den kan ändra sig efter väder och vind…

Loa-bg
0

#4 Det har jag inte hört innan! Ska det gälla både Wintec och Bates då, eftersom båda är luftstoppade? Eller gäller det bara Wintec eftersom den är av annat material? Luft är ju luft och luft kan inte ändras ju(?)

Mandysan
0

#5 Tror att det gäller alla sadlar med luftstoppning, på INGDAMS läste jag det..

Mandysan
0

Oj, länken blev fel…

Det är www.ingdams.com som gäller….

Loa-bg
0

Du vet inte var?

Mandysan
0

svensk->goda råd->sadel->stoppning :)

[Angel88]
0

#8 låter inte som m någon av dom sadlarna kommer att bli bra då. står att lufftstopningen kan bli farlig för hästens rygg efter som den ändrar sig vid teperatur svängningar..

Loa-bg
0

Det tåls att tänka på. Min syster har svårt att tänka sig att det skulle vara så stor skillnad. Men INGDAMS är ju en källa som bör vara trovärdig. Ska iväg till honom som säljer Bates och Wintec imorgon, ska fråga ut honom.

Förresten, Mandysan, har du en Wintec? Isåfall, varför?

Mandysan
0

#11 Japp, jag har en wintec. Köpte den för att vi inte hade så där supermkt med pengar då och den passade då..

Nu så, när hon är sjuk känns det lite onödigt att köpa en ny…=(

Snuttan2
0

En sadel passar knappast så stor mängd utav alla hästar!
Lyssna INTE på någon som kommer med så dumma påståenden :S

Bates & Wintec har desutom hyffsat raka bommar och passar därför bara en liten del utav alla hästar och är SVÅRA att passa in jämfört med bra kvalités sadlar med svängda bommar som går att padda upp eller stoppa om för att passa fler hästar, en rak bom kan man aldrig ha på en häst med för böjd rygg, men en böjd bom kan man ha på en häst med rakare rygg!

Primee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Caprilli by Bates Olympia - dressyrsadel o den är ju helt underbar! Hade en passhäst förut som had en sådan sadel o sen var jag så fäst vid den att jag var tvungen att köpa en egen :) Min häst är väldigt svår att hitta sadlar till, men denna sadel ligger som perfekt. Tycker oxå att det är bra kvalité på bates sadlarna i allmännhet.

jn84
0

Har precis köpt en wintec, men inte fått den än så vet inte riktigt hur den ligger. Men snuttan säger att den är rak i bommen så blir jag bara glad, behöver en lite rakare sadel :)

elin
0

jag har en bates till Nisse. Ligger bra o är gudomlig att rida i.
Luftkuddarna i är ju också ett stort plus och att det är så lätt att ändra bomvidden med såklart.

/Elin

Loa-bg
0

Kan iaf berätta:

Sadeln vi köpte ändrade vi bom på idag, detta är den första sadeln som ligger bra på Casa. På ALLA sadlar vi provat har trycket släppt på mitten, men det gör inte denna. Den ligger i en bra vinkel, tyngpunkten på rätt ställe och rör sig inte millimeter. Så nu kör jag på denna och testar :)

Sen frågade jag om hur det var att luftstoppningen ändrade sig vid temp hos sadelmakaren. Men han sa att det var skitsnack, du har ju värmen från hästens rygg hela tiden! Dessutom är ju sadeln inte enbart fylld med luft, så det kan knappast ändra sig så mkt med den luften.

Förresten, Snuttan, är inte det hela idén? Med rak bom, det är ju därför man har luft. Uttveckla gärna ditt svar mer ;) vill ha mer info så jag kan skapa en egen upfattning.

Sen har jag en fråga, kan en sadel vara för lång? Var bör "sadelläget" på hästen ligga? (Finns ju egentligen inte ngt sadelläge då hästen är gjord för att ha sadel.)

Snuttan2
0

Släpper dem på mitten är de antagligen för smala och/eller för raka.

Vad för några märken har ni provat innan?

Vad är idén? Hänger inte med nu..

Rakare bom har enbart att göra med formen på hästens rygg. Och det som gör luftstoppnignen mindre bra är ju att man inte kan stoppa stoppningen så att den ligger och paddar upp där bommen inte är helt rätt, utan att luftstoppningen bara klämmer rakt på med press ovanifrån dit luften får plats, dvs passar inte bommen minst lilla halvcentimeter så blir trycket inte jämnt, likaså med muskler som ska arbeta, luftens tryck ändrar sig så pass mkt att den ger tryck på muskler som ska svälla.

En sadel kan vara för lång. Sadeln bör inte ha anläggningsyta bakom sista revbenet eftersom hästen där inte har något skelett att hjälpa till att stödja upp vikten och där bak kommer mer swing egenom ryggens om sadeln kommer ligga ivägen för.

horspawer
0

När jag letade sadel hittade jag dena sida http://user.tninet.se/~seu245f/Sadlar.html kanske kan ge även dig lite tips ^^

Snuttan2
0

Se den sidan säger detsamma som Snuttan om Wintec ;) , dvs dålig passform och lockar med en massa saker som de som inte kan sadlar lätt går på och tror att de kan anpassas till mer än vad de kan.

Loa-bg
0

Tack, alla! Det var mycket till hjälp. Har diskuterat här hemma och vi ska fortsätta leta efter "vanliga" sadlar också. Men nu tänker jag inte ta hjälp av någon sadelutprovare, både INGDAMS och Little Shop of Horses misslyckades så jag litar inte på någon.

En annan sadelutprovare i närheten hade inga begagnade sadlar hemma, dessutom föreslog han att jag skulle använda svanskappa på Peppe, eftersom han tyckte det verkade som det skulle vara svår att hitta en sadel som satt perfekt Förvånad

Men en svanskappa… Inte för att det är fult, men sadeln sitte ju inte bra om man behöver det (?) Det måste ju finnas en sadel som passar, och jag har svårt att förstå varför det inte skulle finnas någon då Peppe borde vara rätt lätt.

PonnyAnnie
0

Hihi ,Peppe i svankappa , gulligt ^_^

Snuttan2
0

Svanskappa är inte skadligt och för hästar med dåliga sadellägen där sadeln även om den ligger bra glider fram vid rörelse så är det något Bra.

Peter Winslow skrev en insändare till Ridsport om svanskappor för ett par nummer sedan, läs!

Loa-bg
0

#23 Läste det, men det övertygar mig inte ett dugg. Diskuterade även med en sadelmakare, och han hade inget vettigt svar heller tycker jag.

Snuttan2
0

Loa, vad ser du för dåligt med svanskappa då?

För jag kan knappat komma på några argument emot svanskappor förrut om att de är fula och vissa hästar kan bli spända utav dem…

Loa-bg
0

#25 Om nu sadeln glider framåt, vilket den inte ska och vilket inte bra (såklart), ska man väl inte använda svanskappa? Om en sadel glider framåt finns det en orsak, den orsaken bör man ju hitta och ändra, inte bara sätta en svanskappa som gör att det drar i svansen på dem istället.

Det jag menar är att problemet är inte ur världen bara för att man använder svanskappa. Som jag skrev innan finns det ju en orsak att sadeln glider fram, och problemet blir väl kanske inte bara att den glider fram, det nåste ju bero att formen på sadeln inte passar och då kommer det ju dyka upp ett problem någon annanstans.

Det har jag inbillat mig iaf :)

Snuttan2
0

Orsaken kan även vara att hästen inte helt enkelt har bra sadelläge, inte har något stopp framtill. Hade du läst P Winslows artikel? Där beskriver han just problemet som är, att hästarna har inget stopp framtill och stora rörelser som skjuter sadeln. Sadeln är trots allt ett fast objekt och spänner man fast det så hårt som möjligt på flera sätt så kommer den förhindra de rörelser man vill ha, och spänner man inte fast den och låter hästen röra sig kommer antagligen sadeln röra sig.

Hästar är helt enkelt inte bygda för att bära sadlar, det är inte naturligt. En sadel är enbart formad på ett sätt och en häst vars rygg rör sig, och för den delen bogar, kommer ändra form och skjuta sadeln fram och tillbaka. Man får då välja emellan att ha en sadel som rör sig, eller en sadel som är hårt fastspänd och inte rör sig, men även kan blockera rörelser.

Min tränare har en häst som rör sig kolosalt mkt i ryggen då den naturligt har en mkt hängande rygg, vilket gör att hon helt enkelt inte Kan spänna åt sadelgjorden ens, för då skulle hon klämma ner sadeln i en positon och inte tillåta att ryggen höjs. Så sadelgjorden hänger så löst att jag kan få in en hand på bredden inunder. Gäller då att man som ryttare faktiskt kan rida och sitta balanserat och stilla i sadeln så att den inte glider ;)

Minetta
0

Har provat Bates Caprilli hoppsadel till min ponny och nu beställt en, tyckte den var såååå underbart skön och jättebra knästöd :)