Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 913 ggr
LinaN
0

Räkna om sadelgjordslängder?

Har ltiet huvudbry,

hur räknar jag ut vilken som är min hästs sadelgjordslängd i dressyrsadelgjord från en vanlig gjord? 

det är ju dressyrgjord till min nya sadel, men den ser bizarrt kort ut…. trots långa stroppar på sadeln.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tezzie
0

Ingen aning faktiskt. Men jag har 120 cm på vanlig gjord och 65 cm på dressyrgjorden iallafall :)

*** Kärleken övervinner allt ***

tessa
0

Går det verkligen att räkna på det?? Har iaf en 60 cm gjord till min bomlösa och 120 cm gjord till vanlig sadel.

fridak
0

det beror väl på hur långa de långa stropparna är och vart man vill att gjorden ska spännas?(vilket hål på stropparna man vill använda)

Peppe
0

lägg på sadeln och ta ett måttband eller nåt och mät bara?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

#4 jo får göra det….

men det finns inga dressyrgjordar som är långa nog, de flesta är ju upp till 70 cm, men en vanlig sadelgjord tar ju vid på 90 cm som kortast så ajg tror det gr o lösa ändå, men då blir man av med de bras tropphållarna som finns på dressyrgjordarna.

min lelle häst lär ju växa mer tror jag… på alla håll.

lisette
0

jag vet att du är händig. sy egna stropphållare. ;)

jn84
0

Jag har en gjord på 80 cm till salu…

Serious
0

Har du en mycket stor häst så vet jag att det finns dressyrgjordar upp till 90cm iallfall, även om över 75cm är svårt att få tag på.

Annars är det nog att gå till sadelmakare och be den sy en längre dressyrgjord åt dig eller sy om en hoppgjord till dressyr.

LinaN
0

#8 jo, en stor häst, mamman ardenner, pappa shire.

Believer
0

Storleken beror ju alldeles på hur långa stropparna är på sadeln. Lucky hade en County, då hade han 45 cm dressyrgjord. Men till en annan dressyrsadel (kommer ej ihåg märket), behövde han 60 till.

Så mät med sadeln på istället.

LinaN
0

#10 ska ut till stallet imorrn…. har vsart en hästfri dag idag :)

så imorrn ska sadeln provas och ställas in :D o mätas om sadelgjorden räcker eller ej.