Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 546 ggr
shirley
0

2 frågor här! (min shettis 118cm!!!!)

e det nån som kan det där med färger vi avel? man brukar kunna tippa vilken färg fölungen får, men jag e kass på det där…

och en ponny på ca 118cm i mkh, vad tror ni han bär när det gäller en runda i skritt? fatta att min shettis e så stor!!!! han e inte ens 4år än…..

Believer
0

min förra shettis var oxå övervuxen. Fast hon var "bara" 113cm.

är han av grövre modell eller tunnare? det pelar ju oxå in hur mkt dom orkar bära. Men en liten runda i skritt är ju inte spec. påfrestande.

Alex
0

Lite koll på färger har jag… Men då behöver jag veta föräldrarnas färg. :P Sen beror det ju mycket på gener, vad andra hästar i stammen har och så. Men en ungefrälig gissning kan jag nog ge mig på om jag får föräldrarnas färger ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

jag kan också lite om färg om du säger fölets mor, far, samt deras föräldrars färger

jag kan inte hur stor sannolikheten är för alla färger men jag kan iaf vilka färger det finns möjlighet till

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

QuickStep
0

fråga på shetlandsponny.ifokus.se

är det verkligen shettis om den är så stor?

wewwa
0

Våran förra shettis var oxå övervuxen, han var 112 cm.. ;) Jag har tyvärr inte så stor koll på färger.

#4 Javisst. Om stammen är renrasig shettis så kan man ju inte få det till att bli ett russ bara för att den vuxit över måttet.. ;)

Believer
0

#5. Om stammen är renrasig shettis så kan man ju inte få det till att bli ett russ bara för att den vuxit över måttet.. ;)

Vadå, det trodde jag! Hehe ;)

wewwa
0

#6 haha, jo, vad dum jag är.. ;D

Peppe
0

en shettis över 107 är inte godkänd och kan inte få samma status som en inom höjdgränsen. men den är likafullt en shettis och kan lämna föl som är inom rätt mått som är lika mycket värda som vilken annan shettis, som är inom rätt mått. det är alltså bara just den individen som drabbas. men man bör ju tänka på att detta kan slå igenom till fölet trots att man tar en liten pappa så det är kanske inte att rekomendera att avla med en så kraftigt övervuxen ponny.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

shirley
0

jag har inte tänkt avla med min vallack ;-)

stoet är min bella på min sida å kingen pimthegreats arabhingst……

shirley
0

finns bild på kingen på min sida me

Alex
0

En fux och en rödskäck alltså?

Då är det fux som grundfärg till 100%, sen är det väl 50% chans att fölet får skäckanlag. Så 50% fux och 50% rödskäck ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst