Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3018 ggr
Zahara
0

Dålig syn, hur hade du...

Har en dam på snart 24 år och de senaste åren har synen blivit gradvis sämmre men det har gått bra. Hon klarar sig fint i hagen och på ridturerna har hon bara stannat till ibland för att kunna vända på huvudet och titta extra villket jag tycker hon kan få göra. I förrgår var jag och kompis ute och då gick hon gärna bakom den andre hästen. Sen i går var jag ute själv med henne och då var allt farligt :( Kan bara komma ffram till att hon ser ännu sämre nu än innan! Tyvärr har hon stått 6 mån pga skada så förtroendet med mig på ryggen är inte 100 som det var innan….får jobba på det.

Hade ni ridit ut själ då eller hållt er i paddock och bara ridit ut med sällskap? Hon lider inte av det och när det är som värst hoppar jag av och leder och då följer hon, från marken har jag hennes 100 förtroende!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

well, tanten börjar bli gammal.

Ni får träna på att rida ut tillsammans själva, frösk göra det när det är fint o klart väder eftersom då är allt skarpare.

Om hon börjar få problem i hage och stall så finns det möjlighet att göra som vi gör emd pensionärerna på jobbet, markera kanter med skarpa färger, där det är mörkt anses vara farliga ställen, det kan vara hål och man ser inte vad som finns där.

SÅ måla tex runt stalldörren en 20 cm bred bård med vitt, och se till o ha bra belysning inne i stallet så hon itne känner att hon går in i ett svart hål.

Hagarna kanske behövs fröstärkas med ett 5cm brett band istället för tråd, på översta "tråden" så hon tydligare kan se var hagen tar slut.

Tänk klara ljusa färger för sånt som är bra. hur hästar ser färger låter jag vara osagt em nljus o mörker skiljer de bra på! :D

Men med ridnignen så får du ju ta o jobba på kontakten o tilliten. är ju itne emr o göra…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zahara
0

Hagarna kan hon ju nu men vid flytt får man visa henne hagen innan :) ska färgläga stallet nu :)

Molla
0

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till att ha kvar en häst som börjar se så pass dåligt att hon behöver hjälpmedel.

Mot: Hästar ska inte behöva leva rädda, de är flyktdjur…bla bla…I naturen skulle de inte klara sig…bla bla

För: Så länge hästen inte uppenbart mår dåligt ska den få leva. Enklare hjälpmedel som färger och bra ljus är ju enkelt att ordna. Man utsetter inte hästen för nya saker så funkar det.

Hur dåligt ska en häst få se innan man överväger ett avslut?

Zahara
0

Fast honklarar sig bra nu! stallet är ljust och stalldörren är en stor port, hagarna känner hon till och hon är pigg och glad och busar med de andra som vanligt! verkar inte alls må dåligt av synen, är just vid uteitt när man är själv som hon kan tveka lite ibland…innan när jag red regelbundet litade hon på  mig fullt och tvekade aldrig så det förtroendet måste jag bygga på igen. Vi hade en helt blind häst på ridskolan pch han klarade sig bra men fick bara gå i paddock och ridhus och hage för de kände han till…. kmmer dock plocka bort min tant om hon blir helt blind då jag tor det hade påverkat henne på ett negativt sätt då hon är en ganska så "aktv"tant :)

Roligt att höra hur andra tänker dock!

tezzie
0

Håller med #3 i hennes funderingar. Men om hästen inte verkar lida av det så kanske det inte är ngt större problem :)

*** Kärleken övervinner allt ***

LinaN
0

Om vi säger som så, Den här tanten är så pass klar i huvudet o har en del kvar o ge skulle jag tro, har itne sett henne nu på över två år irl. men om hon är det misnta av vad hon var då så att bli blind hade itne stoppat henne. o rädd har jag aldrig sett henne. :)

Så enkla hjälpmedel tror jag bara hon har nytta av. Det gör henne säkrare i vardagen om hon nu tvekar.

men om man inte längre kan rida ut själv o behöver sällskap så får du nästan ha det, för en annan häst är ändå en större trygghet, o skulle det hända ngt när ni är ute så är det ju bra o vara två!

annars får hon bli pensionär, o inte ridas mera.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

har inte orkat läsa vad som skrivits innan.

men första tanken var: bebisen!

en häst som inte ser ordentligt är farligt. det kan vara farligt för dig att hantera henne. hennes syn kommer att förändras under din graviditet= hon ser sämre när sen bebben har kommit.

vill ine säga åt dig vad du ska göra. för det är ju ditt val helt o hållet. men tänk efter noga.

bebbe tog bort sin gamle hingst i höstas pga han inte såg eller hörde.

Cilla89a
0

hur vet ni att synen är dålig? har nån vet. konstaterat det? jag tänkte bara på att jag har ju en gamling jag med :( dock har jag inte märkt att han skulle se dåligt ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

börjar de gå in i saker så kan man ju anta att de inte ser. kanske snubblar mer än vanligt? itne ser sig komma utan blir rädd när du står där.

Molla
0

Självklart skulle jag också kämpa in i det sista med min häst, just vad jag gör nu med min gamla hund. Ville inte vara taskig eller dömande!!! =)

Ledin
0

jag säger som #2 om hästen bara har problem med synen så finns det ingen andleding till avliva, jag har själv haft en häst som förlorat ett öga av en spark i hagen då han var 17år. Han hadde vissa problem som med gropar i marken å om man kom bakom honom fick man vara tydlig med att säga att nu kommer jag även om man skulle gå in i stallet för annars kunde han bli skärrad. Så det e lite o tänka på när en häst har sämre syn lika dant med alla djur. Men hur jag tänker oxå är hur upplever hon just mörker? Om hon ser lite halvdåligt så måste det vara skrämmande med mörker. Rid gärna klara dagar på dagen själv och när ni rider ut flera så kan hon ibland få gå först för hennes skull så känns det ju tryggast att gå efter men få henne att våga gå först. Har ni bra ridvägar så tar du den som funkar bäst för henne där inga hinder finns (sten,stubb osv) när du rider själv ut. Gå lite promenader med gumman. Lycka till.

Martiinah
0

det spelar inte så stor roll om du rider i paddock eller ej eller i sällskap, kan rekomendera att du inte rider i mörker eller skymmning då hästen kan få för sig att det finns spöken överallt.

så länge hon mår bra av det så är det bara att köra på :)

Magda
0

jag har en häst som ser lite sämre än normalt, jag brukar rida ut i sällskap, men det hade jag iofs gjort även om hon varit seende (rider även först ibland så det är inga problem) det enda som är med henne är att man måste ju vara lite mer försiktig & uppmärksam så att hon inte går ner i ngt hål eller för nära träd eller liknande..

så jag tycker att sålänge din häst mår bra & inte blir så rädd av sitt synfel så att hon skadar sig själv eller andra så är det ingen fara.. visserligen så blir inte min hästs syn sämre & sämre som det är nu, men det är nog något som du får ta ställning till efter hand utifrån hur hon verkar må!

men eftersom du har haft din hästs förtroende innan vilan så hade jag nog börjat i paddock innan jag red ut ensam & byggt upp mera förtroende igen!

Zahara
0

#9 tänker på bebis jag med men detta är en häst som jag litar på till 100% on har aldrig försökt få av mig eller skada mig eller någon annan för den delen :) Helt ärligt tror jag att risken att jag blir på körd är större än att hon skadar mig :) det hon gör när vi är ute själv är att hon stannar när hon blir rädd tittar och kommer hon inte på om det är farligt eller ej backar hon och vill inte gå förbi…då hoppar jag av och leder fram henne så hon ser att det inte är farligt :) Så vi har ingen rodeo eller liknand :)

Jag märkte på min tant att hon blivit grå i ögonen och att hon stannade ofta och tittade och vred den högra sidan till (vä öga sämst syn) Jag låtr henne titta, tycker att det är självklart men inan har hon gått vidare när hon tittat klart men nu ser hon tydligen inte ändå :) Men säker det känner jag mig! Detta är den enda hästen jag rider utan väst!

lisette
0

fast en häst som ser dålgit hade jag nog itne litat på till 100% faktiskt.

Zahara
0

Men jag gör….vet att hon aldrig skulle skada mig ju! :)

AusaBausa
0

#16 det är inte mga hästar som skadar med vilje men hon kan ju bli rädd för ngt och råka hoppa på dig eller barnvagnen av rädsla för det hon inte riktigt kan se!

Samt att min häst blev fruktansvärt avis när vår minsta kom. Precis som en hund så betedde han sig mot lillan o la öronen bak o sparkade efter henne när han kom för nära! Skulle ALDRIG lita på en häst oavsett om den ser bra eller inte! Tänk om ngt händer? Du förlåter dig aldrig!

när min gamla shettishingst fick dålig syn(han var då 37 år) så tog vi bort honom rätt så snabbt, då han var rädd för minsta lilla grej som han inte kände igen! Kändes bäst för honom..

lisette
0

#16 ingen häst vill ju skada ngn. men en olycka händer så lätt.

säger itne åt dig vad du ska göra som sagt :D