släp
satt och mailade med gejsa häromkvällen. skrev att jag satt och skrev en liten önskelista. jag vill ju ha ett släp när jag fyller år, men inte för mer än max 6000. jag vet att jag inte hittar värsta släpen för den summan, men det finns bra släp för dom pengarna..
men ivf. vi var osäkra på om de kollar golven på släpen på besiktningen. jag har för mig att dom gör det eftersom det är en jätteviktig grej på släpen…
vet ni?

Nej, det kollar dom inte, kommer därifrån i dag, dom kollar bara det tekniska som bromsar och handske och så….ett nytt golv kostar 3000-4000kr.

Inte ens djurskyddsinspektören kollade golvet på kompisens finka när de besiktade den. vilket i mina öron låter helt sagolikt. Måste ju vara hur viktigt som helst att golvet är bra. Annars kan man ju ha ett ruttet golv och en häst som plågas till vansinne och döds. Fy sjutton vad konstiga regler det finns och så många bra som saknas.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Golvet kan kosta ännu mer beroende på vilket släp det är. Mitt kostade mer har jag för mig.
Ja, jag sa ju det lisette dom kollar inte golv som ju är det viktigaste på alltihop.

När jag var ute efter släp så pratade jag med en gubbe på Björks släp i Borlänge och han sa att dom alltid bytte golvet på dom vagnarna från tio år i bland nått år tidigare. Tydligen ansåg han att det inte höll längre. Men köp ingen vagn som dom inte har bytt golver på.

Jag har ägt en transport i över 8 år och vi har bytt golv 2 ggr redan. Fast vi sköter det. En vinter stod han t o m inne i logen. Dom blir fort förstörda dessa golv.

#3 jag fick prisuppgiften från en firma för bara fem veckor sedan och det var skivan och skära till den och arbete oberoende av storleken på släpet för skivan räcker till alla släp och det är lika mycket jobb.

Det beror ju på var man köper den ändå. Sedan ska den skickas.

vad är det för sorts "skiva" man har till golvet då?
men det är ju väldigt konstigt att de inte kollar golven, det är ju verkligen det allra viktigaste.

Besiktningen kollar bara hör egenskaperna, men lyft på mattan i transporten och se efter innan du köper. Mitt pris fick jag på en firma som utför släpvagnsreparationer och priset var med material och arbete, jag tror inte det blir billigare att byta själv. Det är en skiva för utomhus bruk.

Vi köpte våran transport för 4500kr. Har sedan totalrenoverat den, nytt golv ca 1100-1500kr (byggplyfa 2,5-3cm), nya väggar ca 800-1000kr/skiva. Så jag tycker inte att det blir så dyrt och man vet att allt är fräscht.
Golvet var helt ruttet, hade vi tagit in hästen så hade hon troligen gått igenom. Så det är nog det jag tycker är allra viktigast att kolla golvet o balkarna under.
Besiktningen kollar bara dom funktionella bitarna tex bromsar.

Vi beställde vårt golv nerifrån någonstans. Minns inte varifrån. Dom skickade det med lastbil som dom kom hit och levererade framför dörren. Att byta golvet är inte svårt alls. Fast den är tung. 

#10 det är ju inte alls så farligt. bara man kan göra en del själv…