Låsa stallet?
Har ju börjat på jobbet nu, och en sak slog mig som väldigt konstigt. De låser stallet över natten. Alltså, inte låser med hänglås eller ett riktigt lås, men de flesta stall har ju dörrar med en slags stor nyckel på utsidan som man vrider runt för att öppna, som ett handtag, och ett vanligt handtag på insidan. (Bilden är på en sådan nyckel). Det är alltså meningen att jag ska ha denna nyckel med mig var morgon för att komma in i stallet..
Är inte det en säkerhetsrisk? Jag menar, om det börjar brinna eller det händer något annat ska väl första bästa person som är där kunna ta sig in i stallet? Det går ju att bryta sig in med våld, men det tar ju tid och i nödsituationer är all tid dyrbar…
Sadelkammaren är ändå låst med ett kodhänglås, så det är inte för att dyra saker förvarars i stallet.. Skulle ni kunna låsa ett stall under nätterna? Jag tycker det verkar konstigt.. Visst ligger det utanför ett bostadområde och man vill inte ha främmande folk som springer in där, men samtidigt så skulle jag inte våga låsa in hästarna under nätterna, just pga brandrisk osv…
Det finns ju folk….
o i ärlighetens namn har jag nog hellre tidelagare (som bara har sex med djuret, o inte för in saker i vulva o så på stona eller knivskär o så) än en pyroman som eldar ner stallet bara för att han inte kommer in i stallet…..
SAdelkammaren ska ju självklart vara låst, men inte stalldörren, det är livsfarligt om ngt händer!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Vi har vårat stall låst med riktigt lås och nyckel av just den anledningen att det ligger så centralt och det finns ingen "vakt" i närheten. Jag gör bedömningen att risken för att hästarna råkar illa ut är avsevärt mycket större om stallet är olåst (fulla tonåringar som ska ha skoj eller liknande) än när det är låst. Risken för brand är minimal, och skulle det mot all förmodan börja brinna under natten så är det förmodligen redan för sent att göra nånting åt, oavsett om dörren är låst eller olåst, när branden väl upptäcks.
Bodde jag på en gård på landet skulle jag inte ha stallet låst, men där vårt stall ligger så är det bäst om det är låst.
Jo, sadelkammare och så är ju låst…
Och jag menar, om de är rädda att folk ska släppa lös någon häst kan det ju hända på dagen också eftersom de går ute i hagarna då…
Nej, jag fattar inte heller det där.. Området är endå ett lugnt och städat område, så det är inte så att man behöver vara extra försiktig eller så…
En stängd stalldörr är inte heller så inbjudande som ett helt öppet stall, så bara man stänger dörrarna under natten.. Men att låsa och riskera att 16 hästar (fördelade i två olika stall) brinner inne..
#2, i ditt fall förstår jag det ändå lite då, om stallet ligger mitt inne i centrum eller i en stadsdel med mycker oroligheter… Men som här.. Det ligger längst ut på Öster i stan, ett lugnt och trevligt område där det sällan händer något…

jag tycker att det är obehagligt när stallen låses, sadelkammern är en sak..
jag stod i ett stall m min gamla häst där man alltid låste, o då även satte en lång slana över dörren + lås, allså ingen chans att komma in, men det som var knäppast var att bara stallägaren hade nyckel så man kunde komma dit o inte komma in i stallet… skitbra! :/

Vi har börjat låsa stallet på natten med en likadan nyckel.
Det var mina föräldrars idé, jag tyckte precis som du att det är en säkerhetsrisk… Om det börjar brinna så springer jag väl ut innan jag hinner tänka på att ta nyckeln, sen kan ju huset var i brand också så jag kanske inte kan ta nyckeln. Även ifall vi har en ingång till till stallet, med en port och en dörr, så vet man ju inte var någonstans man kan komma in. Det kanske är övertänt där också.
Vi bor ju lugnt och tryggt, ganska lagom långt ifrån stök och annat.

Jag tycker också att det är otäckt med en låst dörr till stallet. Men man vet ju inte vad fulla ungdomar kan hitta på mitt i natten heller. Kanske ut och blårida, släppa alla så dom springer och blir påkörda. Skära i dom. Eller bara störa massor så dom inte känner sig säkra i sin egna box efter något som hänt. En box är deras hem där ska dom känna sig säkra. Och tyvärr är det ju så, börjar det brinna så får man sällan ut någon häst. Man har ju halm/hö i logen och det brinner fort. Ramlar ner på hästarna osv.
Jag har ju Sorro där borta och jag har alltid haft en rädsla för brand i stall. Precis som jag känner på mig att någon av mina hästar någonsin kommer att brinna inne i ett stall. Men jag hoppas verkligen inte att det blir så.

Får man ens låsa stall? Jag har för mej att man inte får om de börjar brinna.. Vi har inte ens lås på sadelkammare men de ska vi skaffa eftersom de hänger dyra sadlar där..
vi låser inte vårt stall skulle aldrig våga göra det! Tänk om hästarna brinner inne pga det!

Jag tror lite som du Gejsa, att börjar det brinna så hinner man nog inte göra mycket ändå. Elva panikslagna hästar, mörker och rök - det räcker nog inte med olåst dörr då..
Särskilt eftersom det inte finns något bostadshus i anslutning till stallet. Så det måste ha hunnit brinna ganska mycket innan det upptäcks om det är mitt i natten..

vi låser inte vårat stall, men då bor vi ju ute i en liten by på landet… men jag tycker att om man nu känner att stallet måste låsas på grund av oroligheter runt om kring så borde brandkåren ha en reservnyckel eller att nyckel förvaras någon stans i närheten som de känner till… är ju inte säkert att den som har nyckeln finns i närheten när det brinner. visst vissa hästar får panik och kan bli svåra att få ut, men alla hästar bli inte helt blockerade i knoppen och vägrar lämna stallet när det brinner, man måste ju försöka iaf och det kan bli ruggit svår om inte nyckeln finns att tillgå
Mitt stall är låst, eller inte riktigt för nyckel sitter i för annars kan man inte öppna dörren.
Sadelkammaren med alla sakerna är låst men jag skulle aldrig ta ur nyckeln ur stalldörren om det fanns hästar eller andradjur där inne..
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Har för mig att jag hört att ingen försäkring täcker om det brinner i ett låst stall.. men jag kan ha fel.

Vi låser inte vårt stall, skulle tycka att det var obehagligt att göra det oxå. Vi har hängt upp extra grimmor, en kniv, en yxa och en brandsläckare alldeles innanför dörren oxå ifall det skulle börja brinna. Man vet faktiskt aldrig, det kan räcka med att en råtta gnager på fel kabel :( Sen har vi inhägnat runt stallet så man kan bara öppna stalldörren så kommer hästarna ut till sina hagar. Sadelkammaren är låst med bygel och kodlås.
Hur gör ni som låser era stall? Har alla egen nyckel dit? Tråkigt om man som #5 inte kommer in i stallet. #0 om du är sjuk då? Finns det andra som har nyckel då?
*** Kärleken övervinner allt ***

brandmännen tar sig in ändå, har ingen betydelse om där är öppet eller ej.
men ofta så är det ändå kört när det börjar brinna, det går så fort.
#15 Jo, men kan ju dröja innan brandmännen är på plats… Vårat stall är olåst, dörrarna står dessutom nästan alltid öppna, förutom när det är ett antal minusgrader. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ni som står i större stall med flera olika ägare till hästarna. Har ni någon handlingsplan för om det skulle börja brinna? Skulle ni lita på att alla i ert stall skulle klara av att hantera en sådan situation? Vet alla hur man skall göra för att få ut en panikslagen häst ur stallet (om det inte är för sent då)? Vart man skall ta vägen med alla hästar osv…
Detta tycker jag är jätteviktigt. I mitt förra stall tror jag dom tyckte att jag var knäpp när jag ville ha en "brandövning" i samband med ett stallmöte, detta endast pga att jag inte litade för fem öre på vissa andra hyresgäster. Och det var många rökare i stallet som stog och fimpade otäckt nära stallet :(
*** Kärleken övervinner allt ***
#17 Alla vet vart hästarna ska ta vägen, eftersom vi har rullande schema för utsläpp på helgerna. Dessutom är det rätt okomplicerat, ston i en hage, valacker i en och icke-islänningar i en. ;) Sen kvittar det ju vilken hage de hamnar i i ett sånt läge.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vi har inget lås på stallet eller ens sadelkammare (skulle vilja ha där).
Skulle kunna tänka mig ha lås om det gick vandalister omkring trakterna men eftersom det inte gör det känns det tryggast olåst.
I stallet har vi skummsläckare invid dörren och två praktiska brandövningar på kommande med brandmän :) Hehe, hoppas de är några man kan charma på ;)
#17 Vi har brandövningar :)

#16# Så har ju vi med hemma. Men det gör ju också så att elden får syre när det är öppet.
Nog tror jag att försäkringen täcker om man har ett låst stall. Brandmännen får upp en dörr nästan lika fort som när den är låst. Dom har ju yxor bla.
#20 Jo, men det är svårt att hålla dörren låst då ;) Viktigast att hästarna får frisk luft tycker jag :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Stallet jag har nu är inte låst pga att man får vällinte göra de pga branrisk .. elr tar jag fel ? Men stallet jag snart ska flytta till låser pga att för några veckort sedan hade någon tagit ut hästen i grimma och grimskaft och när de var ute hade den antagligen slitit sig för den hittades som tur var OSKADD på stora vägen msom gåigenom Åmål ( vet ej vad den heter )

Ja, vi får för varmt i stallet om vi inte har öppet om det är plus ute. Vi stänger när det börjar bli några minus vi med. Gobban skulle inte kunna stå i ett stall som är stängt varje natt pga hans dammallergi också.

Ja, vi får för varmt i stallet om vi inte har öppet om det är plus ute. Vi stänger när det börjar bli några minus vi med. Gobban skulle inte kunna stå i ett stall som är stängt varje natt pga hans dammallergi också.
#20 Stora biffiga brandmän äter stalldörrar till frukost, dom behöver inga yxor ;)

vi har sånna nyklar till 2 av 3 dörrar. vi har funderat på att låsa dom 2 men ha den 3e olåst så man kan ta sig in. den 3e dörren sitter på baksidan.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har ju dock ett stall som är öppet, ett lösdriftstall så hästarna klarar sig ju ut på det hållet…
Brandmännen får vi dock vänta länge på….bor i ett Lsb område som ngn fyndig brandman sa vid ngt tillfälle..Kul? NEJ!
betydelse?
scrolla:
LSB= låt skiten brinna!

Här låser man stallen. Är för tätbygt (om inte särskilt centralt) för att man ska våga något annat med mycket folk och skaderisk, stöldrisk och annat.
jag låser inte mitt stall och skulle inte våga det heller.
Om nån vill ta sig in så är det bättre att det är öppet än att de slår sönder ett fönster eller dörren när de ska in.
En tjuv skiter i om det är låst eller ej, de tar sig in på nått sätt iallafall.

#25# Ha ha säger du det! Ja, det gör dom nog.
Vi har alltid stallet låst när ingen är där för att hindra obehöriga att gå in. Vid en eventuell brand så tar sig brandmännen in hur lätt som helst med sina verktyg. Jag har pratat med brandchefen själv och det är hans egna ord och det är helt ok att låsa. Att ta sig in i ett brinnande stall och försöka rädda panikslagna hästar är ingenting som vem som helst i grannskapet ska försöka göra. Det kan vara förenat med livsfara och det är nog bra om det isåfall är någon hästvan person. Hästarnas trygghet är boxen , så det är inte det lättaste att få ut panikslagna hästar ur stallet.

Vi har alltid stallet låst, men alla hästägare har nyckel så dom tar sej in. Vi har också direkt larm till brandkåren så om de börjar brinna ser dom det på en gång.
Men sen skulle de inte spela nån roll hästarna skulle brinna inne iaf, brandmännen vågar inte ta ut hästarna.
försäkringen gäller inte om hästarna inte har grimmor på inne vet jag iaf.

#31 Jo, men lite så är det ju. Och vi som står i stallet, är hästvana och känner hästarna vet hur man kommer in även om det är låst. Dessutom finns det massor med fönster. De som är till sadelkammaren är knappast särskilt svåra att slå sönder om man behöver komma in innan brandmännen är där.
Intressant att den här tråden fortfarande är trevlig. En del låser, andra inte och alla accepterar varandras rutiner. Brukar ofta bli hårda ord eller påhopp i trådar med så skilda åsikter. :)

vi har stallet olåst. men det ligger ju inte mitt inne i city, ligger på landet. det finns rätt mycket folk och hus runt omkring ändå men lantluften kanske är nyttig så ingen får för sig att hitta på några sjuka grejjer?

mitt stall är olåst. har dock nyckel som kan tas bort.
dörren på baksidan kan endast öppnas inneifrån.

#15 förstår inte riktigt vad du menar´+

#36# Ditt inlägg!!!

oj menade ju #16. tur du är vaken gejsa!
#38 Ja, men säg om det t.ex skulle brinna i nån närliggande byggnad, nån som inte har nyckel upptäcker det och kan då inte få ut hästarna ur stallet. Är ju inte säkert att brandkåren hinner dit innan stallet börjat brinna…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

aha du menar så,
men jag tror ändå att om ngn skulle upptäcka det så är det ändå försent. många ggr så tar röken liven innan flammorna gör det.
jag har en kompis som hade en häst som brann inne för längesen :(
http://www.svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=44360

De börjde brinn i grnnens ladugård förut för knske 10 år sen, nästan alla kor kom ut men många av grisrna vart tyvärr innebrända. De va hur mycket folk som helst som kom och hjälpte till.. Tur att de inte va låst!