Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 513 ggr
elin
0

Flugmedel

Jag har en fråga som jag hoppas jag kan få svar på:
- Jag använde flugmedel på nisse hon e totalt sönderbiten mellan bakbenen på juvret. MEN:
För några veckor sen sa en i stallet åt mey att de var farligt o ha på flugmedel.  Att när solen låg på o lös på medlet o hästen kunde den börja klia och få eksem.
Jag blev livrädd och vågar inte använda de längre. Har 2 olika medel i skåpet som står o samlar damm.
Vilket nu har reculterat i att nisse e totalt sönderbiten vid juvret, svullen o så. Jätte synd om henne.
Flugmedlet jag har är gjort av naturliga ämnen och kosta 175 kr o köpt på sharpman (om ni vet var de ligger?) Flaskan e grön o rätt så stor.
Nu till min fråga:
- Har ni hört ngt om det här?
-Är det sant?
Jag vill veta för eftersom nisse lider av det vid juvret o går de ändå att använda, varför då inte hjälpa henne.
Så snälla svara.
MVH Elin

/Elin

elin
0

Hon menade dock flugmedel i största allmänhet.
Vad tror ni om det?

/Elin

lisette
0

inte för att jag förstår hur solen kan skina på hennes juver. det är ju om hon ligger på rygg konstant… ;)

Faxlin
0

Jag skulle också smörja in juvret utan att ha några betänlkligheter. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elin
0

Okey tack för era svar.

Hahah, lisette, ser att mitt utryck av de ser knäppt ut :o)
Ber om ursäkt, hiihi

/Elin

E_hjo
0

du kan ju smörja in juvret med skillingarydsalva om du har de. det gör jag och det funkar super!

Nisios_matte
0

Vilket medel du än väljer så bör du prova det på ett litet ställe på hästen innan sprajar in hela. Min häst fick en stor reaktion på RB86 men tål de flesta andra medlena. Sen rekommenderar jag att du ger din häst vitlök, den blir inte lika smarrig för "odjuren" då. Det medel jag använder nu är Mygg&Sånt, det håller iallafall "odjuren" borta en liten stund.

gejsa
0

Om du sätter på medlet på kvällen så är det inga problem när solen kommer fram på morgonen. Då har ju medlet dunstat bort nästan.