Vet besök
I dag har vi fått ringa veterinären, för Minta (Olivias Mamma) har fått fölfång, så nu står hon uppbunden på mjukt underlag i stallet efter att hon blivit riktigt renspolad i livmodern och fått penicíllin och div andra medel, hoppas nu bara att vi fick ut all gegga ur henne, Olivia tyckte inte alls om att bli hemtagen från betet, men redan nu efter en timme är hon så tam att hon kommer fram så fort jag går in till dom.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
varför måste hon vara bunden? Kan hon inte så i box?

det var ju inte så kul. Aldrig hört att man måste ha dom bundna bara. Brukar ju stirra upp sej mer då och dom kan ju sno in sej.

Hoppas att allt går bra o lycka till med henne…

Ny livmodersspolning i dag, penicillin, och dropp för att få upp vätskebalansen och näringstillskott i.o.m att hon endast får äta halm och lite betfor, får endast gå några enstaka steg, just nu ligger hon och vilar med benen inlindade i iskalla våta handdukar som jag tänker byta ofta för det lenar med svalka. Vår vet hade talat med en äldre mer erfaren kollega, och han sa att hon hade oddsen emot sig, trots att vi fick hjälp så fort, förlossningsfång är mkt svårt att få bukt med, det är inte många som klarar det, men vi ska kämpa på så länge det går, vet sa att när/om vi inte längre lyckas få upp henne på benen igen efter vila finns det bara en utväg, så håll alla tummar ni har för att vi och Minta ska klara det,

jag håller nog mest tummarna för vackra olivia faktiskt… :D

Men om det går åt helsike med Minta är risken stor att Olivia inte får den start och det stöd hon behöver för att bli en stor busig tjej full av liv, nu är hon jättepigg, skuttar runt och kickar efter oss alla även stackars Kalle (vet) fick sig en spark.

Usch vad grymt bebbe! Håller alla tummar och tår att det går bra med båda.

När jag kom ut för en stund sen hade Minta rest sig upp självmant, alltid en framgång

Oj, hoppas, hoppas att det går vägen.

Ohh, jag lider med er. Hoppas verkligen att Minta klarar sig. Jag vet själv att det inte är skojigt att ha dem inne med fång. Även om det inte är förlossningsfång min tös har.
Men att de kunde säga att de kunde avgöra det så fort förstår jag inte. Jag har en tjej som har gjort otrloiga framsteg här hemma, men blivit informerad att det kan ta upp till 6-9 månader innan vi vet om hon kommer kunna leva vidare.
Fast det kanske är skillnad på förlossningsfång och akutfång.
Håller i alla fall tummarna för dig.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Förlossningsfång uppkommer genom att stoet inte har tömt sig riktigt på slaggprodukter,( kan ligga i fickor) det leder till inflamation och starka gifter i livmodern som sen transporteras med blodet ut i benen, det är därför det är så farligt, blir liksom en allmän förgiftning.

God Morgon (fm) Nu hoppar jag tillbaks till denna tråden som rör Minta och hennes öde, det hamnade ju i fel tråd och den börjar bli så lång, ni som är insatta i fallet vet ju att jag började med andra medicineringsrutiner i går. Morgonrapport : Kl 05.30 låg hon lugnt och vilade, jag gick in och blandade till hennes med, när jag kom ut igen stod hon upp, första morgonen som hon rest sig upp utan påtryckning, så jag får säga att det verkar lovande, men man ska ju ej ropa hej förrän man är över bäcken !! 

Jag ska hålla tummarna för att det går vägen, det är ju en lång och seg väg tillbaka om det lyckas. Men det känns ju possitivt när det blir framsteg. Hoppas att det inte har blivit någon hovbenssänkning bara. Kram Anki

Jag gläder mig över de framsteg som Minta gör. Även de små framstegen blir viktiga för en. Även om man vet att inget är säkert i alla fall. men det är i alla fall ett litet steg åt rätt riktning liksom.
Kram Åsa
Audiatur et altera pars

Å vad skönt att de nya rutinerna funkar bättre! Håller tummarna för dig och Minta!!
/ Anna

Håller fortfarande tummarna för din Minta och Åsas Dixie. Hur går det nu då? Efm.

Hon har lagt sig och rest sig ganska obehindrat ett par ggr i em, men stod upp hela fm.

Det är ju kanonbra. Hoppas att det fortsätter så. 

jag o nisse håller alla tummar o hovar som går
/Elin

Jag fortsätter hålla tummarna här hemma. Och Dixi håller hovarna över att både hon och Minta ska bli friska.
Audiatur et altera pars

Vad kul. Vi får hoppas, hoppas att det går vägen.

Bebbe…blink..blink..Kanske du vill skriva en artikel om det?

Vad bra att det går framåt med Minta.Det måste kännas skönt för hästarna också att få komma ut lösa en stund. Orkar Minta "Busa" lite ute också?

Vad skönt att det går framåt!! Hur mår hon nu?

Skönt att hon är pigg igen och att det går åt rätt håll.

Oh vad skönt att det går åt rätt håll. Hoppas att dom får kunna gå ute båda två snart hela tiden. Äter hon medicin än?

Ja, hon får smärtstillande både morgon och kväll.

Fortfarande. Ja, faran är väl kanske bara över om hon kan gå utan smärtstillande eller vad säger veterinären? Om det går bra kan stoet nästa år gå på betet då eller? Har hört att det är skillnad på betesfång och förlossningsfång.

Inga problem att släppa henne på bete, det var ju inte det som orsakade fånget, hon har bara varit sjuk i 1 ½ vecka, så jag tycker att det har gått snabbt framåt,

Vad skönt då. Tycker så synd om hästar som aldrig mer få gå på betet. Det förstår ju inte dom. Skönt att det går framåt.

Förlossningsfång det är ju en form av förgiftning beroende av att efterbörden inte kommer ut rätt. "vanlig" fång det är ju att hästen fått en form av diabetes som beror på för mycket socker och även dom hästarna kan så småningom gå på lite magert bete, men det kräver mycket kunskap.

Jo, jag vet vad förlossningsfång är. Men man tycker ju att ordet fång är fång alltid fång. Trodde inte att ens förlossningsfånghästar skulle få gå på bete mer faktist.
Och dom flesta fånghästar som har fått vanlig fång kan inte alls gå på magert bete ens. Då är det stor risk att det kommer tillbaka. Oftast får dom gå i sandhagar sommartid. En del tål ju inte ens en morot utan att det återkommer. Detta har jag hört från folk som har haft fånghästar. Har gudskelov inte haft eller fått någon fånghäst än.

Jag har haft en fång häst i två år, då kunde han med mycket noggrann skötsel gå på mycket lite bete. Men när han kom tillbaka till sina ägare så var det klippt, det krävs mycket kunskap och disciplin.
Att det heter förlossningsfång det är för att syntomen är dom samma, sen finns överbelastningsfång också.

Ja, vad är det överbelastningsfång alltså?

Överbelastningsfång der är antingen att man tränat en häst för hårt eller att den är fel skodd och har inte heller det med foder och diabetes att göra. Men samma symtom

Ja, det verkar ju konstigt att det ska heta fång då. För det är ju överansträngning och man får tex gallor då.

Hej Bebbe!
Det ser ju jättebra ut, vilka framsteg.
Mitt sto fick ju fång i Januari och hon får fortfarande inte gå ut på bete, det var ju ioförsig överbelastningsfång. Men hon går inte så där fint än.

Hej Anki, ja jag tycker med att det ser bra ut, kan du höra min röst på videon?

#41 det är inte gallor hästarna får då det är så alvarligt så det blir en förgiftning i kroppen som leder till hovbensrotation, långt i från lite överansträngning alltså. Symtomen är det samma på alla tre varianterna av fång det är bara orsaken som är olika

Jodå, jag hörde din röst Bebbe.
fina videos bebbe!
Jag hörde att du prata :D
/Elin

jag såg inget alls… fan vad störigt…

Jag ser ingeting heller. Det kommer bara upp en bild som det står klar på.

jag såg & hörde :)

# 40 Mitt sto fick överbelastningsfång efter rekommenderad boxvila av veterinär. Hon brallade i hagen vintertid och gick omkull och blev halt. Efter 4 dygn i boxvila fick hon överbelastningsfång. Och hon har stenhårda gallor i framknäna.
Jag hade dragit tillbaka kraftfodret men mitt sto hade en hovbensfraktur som inte upptäcktes vid veterinärbesöket och det ledde till onaturlig överbelastning på framdelen.

Jag hörde dig också, såg med!
Vad har du för dialekt?

sussi, hon har ÄKTA skånska :D

Hörde du inte att det var skånska? Jag bor mitt i Skåne närmare bestämt i Hörby

#54 Tänk, jag gissade rätt!
#55 Nej, jag vet inte riktigt skillnad på alla era hundra dialekter som ni har i Sverige, fast som sagt så gissade jag rätt, jag börjar lära mig

I natt har Minta och Olivia gått ute för första gången sen hon blev sjuk, det verkar gå bra.

hej
nu är jag medlem … vi kommer nog att höras , ska göra mej i ordning för jobb nu ..
ha det så bra på loggen. haha 

#57# Vad skönt att höra bebbe!