Mkt blåst, lite ridning..
Gud vad det blåser. Tur att man inte kan rida. Inte för att jag skulle gjort det innan. Gjorde det på Calle 1-2 ggr. Men jag tog det lugnt. men jag gör inte om det, för även han blev nervös och bocka. Tycker det är läskigt att rida i blåsten, även farligt. vet inte varför s:
Någon mer som har mkt blåst?
Någon mer som inte rider sin häst när det blåser så här mkt?
Linda :)
här blåser det till och från.
Jag brukar ite heller rida när det blåser, mest för min skull för jag tycker inte det är skönt. För hästens skull brukar det gå ganska bra ändå
Jag har ridhus, så det rör mig inte i ryggen om det fläktar, regnar eller snöar ute :)
#2. Gud va fubbit Jonas! :)

Jag brukar försöka rida ut en sväng trots blåsten. Blåser det mycket brukar jag sätta in lite bomull i hennes öron, då blir hon lugn. Annars så sprätter hon rätt mycket!
*** Kärleken övervinner allt ***
#4. ahh, bra tips! :) Men jag skulle ändå inte våga, det blåser ju rätt mkt här. Och det kan ju fara förbi saker. Det är ju ändåså stormvarning i helgen.

Det blåser inte så farligt här. Men jag rider inte heller om det är storm ute. Är det hård blåst och jag har lust att rida så kan jag det iaf. Det är inte Gobban rädd för. Däremot fjordingen spelar jätterädd när det blåser i baken på henne. haha
Jag rider även fast det blåser dock inte ut utan endast i paddocken.
#6. Okey :)
#7. okey.
Jag red idag också, vi hade lä vid vår paddock så det var inga problem :D Perfekt där, omgivet av skog o en ladugård ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 hmm, nä jag är inte avundsjuk !! 

Jag har ju skrittavstånd till ridhus om jag vill så……. ca 1 km bara.

Jag brukar rida trots blåst, men är det väldigt mycket det blåser så stannar jag i paddocken istället för uteritt.
nej jag rider inte när det blåser för mycket ute..
Här blåste det jätte mycket idag, visste först inte om jag skulle rida men så bestämde jag mig för att göra det ändå.
Jag red både ute och i paddocken.
Brukar inte rida om det är storm ute, men lite blåst är väl ingen fara^^=)
Det finns inget dåligt väder ;) bara dåliga kläder heheheh :D

jag är sjuuk så har inte ridit idag, hade gjort det annars
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#15 den som sa så ljööööög!

#17 håller med. stack ut med pålle(var ett tag sedan) efter att ha ridit i paddocken ett tag. hörde att det dundrade borta på gästgiveriet och trodde att delastade av en lastbil eller ngt. när jag kom bort till skogen började det dundra där, då fattade jag att det var visst åska, så började det spöregna, sen gick regnet över till hagel(ajajaj!!!) så vi sprang tillbaka till stallet. då hade kvittat hur bra regnkläder man haft, det hade ändå gått igenom. trav och galopp till stallet på 2 min och vi var dyngsura!
Det blåser inte så jättemkt här, så vi kan lugnt rida i paddock och skog :) Myysigt med snö ute! :D
#17 - Det hände samma sak för mig. När det började dugga tänkte vi rida en bit och sen vända, då började det åska och spöregna. Så det blev avsittning och leda tills det sluta åska sen blev det trav/galopp hem, på spända och tittiga pållar (har aldrig ridit i åska förr).. ^^
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#17 haha tycker inte jag =) jag kör fast än det spö regnar ^^
Regn/snö/hagelstorm kan jag stå ut med o rida i men INTE sandstorm. fy för det är ingen höjdare!!! DÅ stannar jag garanterat hemma…
Beror på. Är det bara blåst och inte faller träd som käglor i skogen så kan jag allt rida om jag tänkt det… Sylgja är ju van, och jag fick allt lära mig att det går utmärkt att rida i mindre storm när jag var på Island. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#15. Sen om man blåser av hästen, de gör ju inget ^^
#21. rider i alla väder förutom när det blåser så här. ;) Jag och en kompis gav oss ut i snöstorm för att skritta hästarna ^^ xD
#23 Jag har vart ute och ridit i blåst på närmare 20 m/sek, och jag satt kvar i alla fall ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#25 - Glöm inte att träden hade blivit fällda..
..om det hade funnit några.. :)
#26 Jo det vet jag, men nu hade inte det med saken att göra, det var bara att blåsa ur sadeln som var grejen ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag brukar inte vilja rida tösa då det blåser mkt ute, eftersom det brukar påverka henne en del… men i söndags trotsade vi den rejäla blåsten och red ut ett gäng från stallet. Tösa gjorde mig riktigt imponerad då hon var den lugnaste pållan av dom alla, och dessutom ovanligt lugn för att vara Yrla =) Traskade så fint och lyhört på, när vi red runt i skogen, över stock och sten.. Kul när man blir positivt överraskad, gjorde mig så glad så! =)

tassa bryr sej inte så mkt om blåst, lite mer trippig o ogillar att det blåser i baken bara… :)
men vi har ridhus, så jag kan ju lägga min ridtid så att jag kan vara där inne, fast jag är ingen ridhus människa alls…

Jag och en i stallet var ute och red i stormen Gudrun kl 9 på kvällen 

#30# Du var inte rädd att få ett träd över dig då? Det var väl hos er som stormen var som värst? Sa inte myndigheterna till er som bodde där att ni skulle stanna inne så gott det gick? Kommer ihåg att ett träd ramlade över en bil och dom dog då.

#31 vi hade inte kollat på TV nån av oss och visste inte hur det skulle bli. det var inte helt full krafft när vi var ute, det värsta började när vi hade typ 100-200m kvar till stallet

Jaha, trodde att ni red ut när det var som värst. Usch! För då var det ju verkligen blåst.

Ja men det blåste på ganska bra ändå =) Det föll ett litet träd en bit in i skogen när vi var ute så då vände vi

Ja, det var smart gjort. Ni hade ju kunnat få ett träd över er. :)
#25. Jag får en sån här bild, att när man sitter upp, flyger man av innan man landat i sadeln. får sjuka videos i skallen, rätt ofta^^
#36 Haha jo det är klart, på Island satt vi upp inne i "stallet" så.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag rider ut fast i stormväder, finns inget som hindrar mig om jag bestämt mig för en ridtur ^^
Blåser det hårt så håller jag mig till öppna platser för jag gillar inte att gå nära skog då.
Tycker det är perfekt miljöträning för hästen, i början hoppade hon till för allt men nu bryr hon sig inte mera utan lägger huvudet ner och tar sig igenom vilken vind som helst :)
#37. haha, exakt ;)

alex, en riktig idiotsak som slog mig. vad eldar man med på island om det inte finns träd????
#40 Det finns planterade träd inne i städerna ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jamen man kan ju inte gå o hugga ner dom om man vill ha trivselkväll!!!!

#42# 

men är det inte sant då gejsa??? :D
Haha nää, men det kanske går att köpa ved nånstans ifrån? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Det fraktas ved till Island har jag för mig från andra ställen. haha
#46 Det låter ju logiskt i alla fall ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

shit vilket dilemma egentligen.
undrar om de eldar med mossa?

Ha ha mossa. Det som inte finns måste dom ju frakta dit. dumsnut.

jamen vad heter det som finns på marken då? lavar?
ved måste vara dyrt om man får frakta dit det.

haha tror väl inte att man kan elda med det. Kanske tända elden. Har för mig att dom samlade tång till något också förr men vad var det?

jomen visst kan man väl elda med sådant? har för mig de gjorde det förr i tiden.
Dyrt och dyrt, import och export kallas det, nåt de flesta länder håller på med ;)
Island får ved av nån och skickar väl iväg fick och hästar i utbyte :P Haha
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Eller så får de helt enkelt gå och värma sig vid vulkanerna… Eller hoppa i en heitapotti! ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Förr gjorde dom säkert det. :)
Ja just det. Island har väl något som andra länder vill ha kanske.
Japp, vet att de exporterar fisk. Typ det de lever av tror jag :p
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#53 eldade ni aldrig när du var där?
#55 vad sjutton skulle det vara? ;)

#57# Haha Alex har redan svarat på det bl a.
Jamen se där… Från wikipedia: "Islands ekonomi beror till största delen av fiskeindustrin, som står för sextio procent av landets export och runt tio procent av dess bruttonationalprodukt och sysselsätter sju procent av den arbetsföra befolkningen"
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#57 Hmm… Kommer jag inte ihåg. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hade inte island mycket av en sorts får också? Så dom sålde ull eller är det jättelänge sedan? Dom är ju kända för sina tröjor och sånt i rent ull iaf. Fast det är ju inte mycket inkomst iaf. :)
Nja… Så mycket tror jag inte det är, men jag vet inte. Tyckte deras får såg rätt normala ut i och för sig men.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Normala ja, men som gav mer ull på vintern. Inga med 5 ben och så där. hahaha

men gejsa. det är ju HÄSThår… det har de ju verkligen i överflöd när hästarna fäller.. ;)

Haha nu var du skoj. nattinatti på er.
Jaha ska du svika oss nu? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha, vilken diskution XD

Men Lisette din dumming…dom behöver väl inte elda på Island me alla sina varma källor och geisrar och sånt..tillräckligt me värme i dom ju =)

jag vill se de som har en varm källa (ännu hellre en geiser) INNE i sitt hus!!!
så dumming kan du vara själv ;)
ja men har de inte tagit till vara värmen från de varma källorna på ngt vis o värmer upp husen med det?

Dom stickar ju stora tröjor och klär över husen fattar ni väl! :)

#70 så är det säkert. men jag undrar hur de trivseleldar.. ;)
#71 av häst hår!

Vad som helst som går att sticka med. ;)
#72 De trivseleldar inte, de trivselbadar! ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jobbigt att trivselbada när man glor på tv eller har en massa folk hemma.. haha :D
Nähä, massa folk får också plats i heitapottin! TV:n blir det väl krångligare med… Men isländsk TV är inte mycket att ha ändå ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
fasen vad det blåser här hemma nu! ska det bli riktig storm? Ngn som hört ngt? Hur har ni det?

Ingen blåst här inte.
Inte här heller :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Det är faktiskt dem varma källorna som värmer husen på Island. De "leder" upp värmen på något sätt in i husen. I Isafjodor finns det inga varma källor så där eldar de med olja… Har en släkting som bor där.
Tänkte bara reda ut källorna till värmen i husen… ;OP
Jag rider inte när det blåser FÖR mycket då min nordis ser och hör så mycket konstiga saker…*ler*

#80# Jaha, det blev ju billigt och bra för många då. :) Tack för förklaringen. Men oljan finns den på Island? Nej, det får dom ju fraktat kom jag på nu. Minns ett fartyg strax utanför som gick på grund där och förstörde rätt så mycket naturmark där. Var väl på 80- talet eller något.

Min svåger säger att islänningarna sparar en hel del i energipengar men lägger desto mer på bensin och bilen. ALLA ska visst ha fyrhjuliga SUVar där och motorn får gå även när de handlar. När det är riktigt kallt såklart.
Det är många tankers som far kors och tvärs över dit med olja och annat säkert har det hänt olyckor.. :(

#82# Ja, visst är det många som kommer dit. Men det här var en riktig katastrof. Det minns jag. Förstörde väldigt mycket. Ex något har jag för mig att båten hette. hihi

Kanske var det Exxon något? Den största katastrofen någonsin tror jag t.o.m. Men var det inte utanför Alaska? Jaja isö som isö ;P

Haha jag kanske tänker fel. Det var nog det ja. Kanske inte utanför Island. Jag blir väldigt osäker nu faktist.

Det var ju ett tag sedan… ;) Det är så mycket man ska komma ihåg. Tänka bara alla olika koder till alla kort som finns i plånboken. Fullt sjå att hålla i sär Lindexkortet och preemkortet…. hihi

Haha ja, just det. Det är för mycket att komma ihåg. Men så är det ju min ålder också. :)

Åldern har ingen betydelse längre… ;P Ofta när man ska hämta ngt så efter 2 sek. är det borta! Måste gå tillbaka för att komma på vad det var jag skulle göra/ hämta…. Det går utför med ungdomen.. hihi

Om man nu kan kalla sig ungdom 33 år gammal hehe

Haha så glömsk redan och så ung. Själv är jag ju lite äldre. *fniss*

I Umeå blåser det då inte!
Jaa, att källorna värmer upp husen vet jag med. Men Lissette pratade ju om att trivselelda, det kan man väl göra även om det är varmt? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Det finns inget bättre än att trivselelda!! På somrarna måste vi elda i sommarstugan när det har regnat, fast det är varmt ute. (Vi har precis tätat en massa "mygg"hål så det blev ganska fuktigt inne… och såklart massor av mygg :() Men det är faktiskt riktigt mysigt. Även om det blir sååå varmt att vi nästan inte kan vara inne. Tur att havet ligger precis utanför så man kan svalka sig… ;P

På ridskolan en gång då red vi ut. Jag hade Fantomen(Favvisen) Och det blåste, och han blev rädd när det lät(Ni vet så som det brukar låta när det blåser) Vi travade när han blev rädd, Och jag trillade ner i diket.. och det gjorde ont. Suck! Och sen lite senare så galopperade vi och då blåste det mkt, Fantomen blev rädd och skenade, han ville inte stanna när jag ville, men när vi var lååångt före dom andra stannade han… -.- Hur kan man vara rädd bara för att det blåser lite.. xD Men hästar är ju hästar :P