Böjprov vid besiktning ...
Hej! Detta är lite omdiskuterat, är det ett onatuligt sätt att framkalla fel och brister på, eller avslöjar det verkligen någon skada som kan vara/bli allvarlig …Hade vet.bes idag, och vet uttryckde det som 'onaturligt stor reaktion på böjprov vänster fram'.
Vidare 'tydligt markerade foderränder' och 'lindrigt ödem och vidgad digitalven baksida skena'.
Vidare 'lindriga gallor' i kotled.
Vet rek nytt böjprov efter 3 veckor för att se om felet kvarstår. Verkar ovanstående allvarligt? Hästen är 12 år.
L ars

Hej
Jo jag tycker väl också att debatten med att böja hästar är bra för visst har vi sätt vissa böjningar visar saker som aldrig kommer visa sig i vanlig motionsridning, men däremot vet jag också att man inte ska strunta i alla gallor eftersom det kan finnas risk för lösa benbitar mm, men det betyder inte att det skulle förhindra ett köp/försäljning om hästen är försäkrad.
Ang foderränder så vet jag med erfarenhet att de brukar vara ofarliga, har en tre åring som har det och det kan tyda på oliksidit foder, betesgång mm
Lycka till/Linda

Är din häst en travare som gått löp?
Dom flesta travare har ju gallor. Detta pga av dom används för tidigt. Men dom flesta hästar går ju att använda i vanlig promenadridning ändå. Ang foderränder måste det vara otroligt mycket eftersom veterinären skriver det. Det syns ju mer eller mindre på nästan alla hästar och det är ju inte farligt som Linda skrev.
Lindrigt ödem skriver du? Har hästen varit förkyld eller? Ödem är inte det vatten i lungorna? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Hej
Ödem är svullnader (vätska som samlar sig) vanligt i ben.

Ok! Då var det fortfarande i kotan som hon menade ödem. Jag tänkte direkt att det var i lungorna bara. Fel av mig.