Hon gick inte igenom :/
Gjorde ju veterinärbesiktning på mina systrars framtida häst idag. Hon har ett (jätte)skav vid manken och har därför stått i några månader. Därför var hon tydligen väldigt stel i besiktningen, men veterinären sa att hon såg mer än bara stelhet på ena bakbenet. Dessutom var hon mer gallig på det ena knät än det andra (vad det nu betyder?)
Hur skulle ni gå vidare?
Vi vill gärna ha hästen, men hon ska ju gå att försäkra och att hon så klart ska vara frisk.
Det jag tänkte var att låta dom sätta igång henne, göra en till veterinärbesiktning och går hon igenom den så betalar vi den med, men går hon inte igenom så får dom stå för den och vi får leta efter en annan häst.
Vad säger ni om det? Andra förslag?

Va' tråkigt :/ Jag skulle inte köpa hästen om den inte gått igenom veterinärsbesiktningen. Tyckte ditt förslag om att de skulle sätta igång henne först lät bra. Hoppas nu hon är helt frisk!
Hästar finns det gott om… En häst som i dagsläget inte är 100%, är knappast något om man vill ha en häst i några år framöver, utan en massa veterinär räkningar.
Visst en frisk häst kan också bli sjuk och skadad. Jag skulle personligen aldrig köpa en häst som inte har gått igenom veterinärbesiktningen.

Jag tyckte också att ditt förslag lät rättvist. Hoppas det löser sig!
Är ni väldigt förtjusta i hästen och det är den ni vill ha - och ni kan tänka er att vänta på dess igångsättning, tycker jag ert förslag låter rimligt.. Förutsatt att den är 100% ok vid nästa besiktning.
Hoppas att pållan blir bra!
Vad tråkigt! =(
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jo, det är ju just den här hästen vi vill ha.
Då ska jag prata med han som säljer henne och ge mitt förslag. Ville bara försäkra mig om att det inte låter helt uppåt väggarna :)
En häst som har stått i några månader ska inte ha några tveksamheter vid besiktning, enligt min uppfattning.
OM det efter flera månaders vila finns tveksamheter runt bakknäna skulle jag inte fundera mer på den hästen, för bakknän är bland det tråkigaste som finns vad gäller hältproblem. Jag tror faktiskt att den kommer bli sämre i knäna efter igångsättning.
Jag hade letat vidare efter en annan häst.
tillägg:
stelhet är inget som ska ge utslag på böjprov….

#7# Fast om en häst stått länge och sedan gör böjprov så borde man väl ha lite stelare häst? I jämförelse om den nyss ridit tex.

Varför har hästen ett jätteskav vid manken? Vad är det?
Varför har den stått? Är det i sjukhage, boxvila eller bara gått i en hage. Hur länge?

Hon har skav av blöta täcken. Stor manke, dåligt skurna täcken och ingen som riktigt hållt koll.
Det är lite därför dom säljer henne, för att hon inte kan gå i verksamheten.
Som jag förstod det så har hon stått i spilta och gått i vanlig hage.

Jag tycker det låter som denna hästar har mer i bagaget, skulle börja titta efter någon annan.
Som #7 säger så ska en häst som vilat inte bli stel eller sämre utav det så att den inte går egenom en besiktning. Utan blir det sämre utav att stå så är något alvarligt fel i kroppen.
Att vara gallig vid ett knä efter att ha bara stått låter inte alls bra i mina öron!

#7. Det är klart hästen kan vara lite stel och ringrostig om den vilat väldigt länge.
jämför med en människa. om h*n skulle vara en soffpotatis i vi säger 5-6 månader, och sen ska springa en bit. nog sjutton är h*n lite stel då =P

och nu var det ju inte så att hästen bomma besiktningen just pga. stelheten. Utna på de andra sakerna väl?

Jasså, att den hade skav på manken var ju alltså inget farligt.
Stel kan den väl visst vara om den stått.
Men det viktigaste är väl ändå, vad sa veterinären till er? Tyckte han/hon att det var värt köpet ändå? För vad jag förstod så kostade hon inte så mycket. Det är ju den som besiktigar åt er som ska tala om vad den tycker.

Jo, veterinären tyckte att hon borde sättas igång och gå igenom en till besiktning, alternativt att vi skulle få köpa henne under förutsättning att hon klarar en ny besiktning här hemma. Men då låter jag hellre dom sätta igång henne än att vi kanske ska bli tvugna att köra till göteborg två gånger. Så bråttom har vi inte :)
Skavet är jag inte orolig för, det läker nog. :)

Ja, men då så, då hade iaf inte veterinären sagt ifrån. Hade dom gjort det så var det ju kört menar jag.

#15 Pratade du direkt med vetrinären eller är detta ägarna som rapporterat vidare vad vetrinären sade?
men jag är nyfiken på vilken verksamhet hon kommer ifrån, kan du inte pm:a mig om du inte vill skriva det här..? =)

#18 Hon kommer från Ranchen. :)
#17 Jag pratade direkt med veterinären. Kändes bäst att få höra direkt från henne.
OM hästen hade stått flera månader i boxvila utan att få gå ut att röra på sig så hade jag kunnat köpa resonemanget om att stelna till.
Har man en häst som stått stilla länge så kanske man går en liten promenad med den innan man ställer den framför veterinären och gör ett böjprov. Och, som sagt, efter såpass lång vila och ÄNDÅ problem med bakknäna - nej, den hade jag aldrig köpt om den är tänkt att användas till ridning.

Det veterinären sa var att hon dels var stel och dels brallade runt för att hon var pigg. Så jag antar att vet hade lite svårt att avgöra hur hon egentligen gick.
Om hon grejar en andra besiktning felfritt, avråder ni ändå från att köpa då?
svårt å säga dels så undrar jag lite med detta hon har allså stått still, men klicka det med hjärta så kan man ångra sig hela livet om man inte tar hästen å lika dant om hästen får problem o man köpt den. Jag tycker någ att h*n ska sättas igång å få en chans till om dessutom var ett bra pris på hästen så varför inte ge den chansen igen? Ni vill allså inte åka å hämnta hem henne å sen rida å känna er fram mera å sen köpa henne ändå, ja jag tycker det låter som ni fastna för hästen iaf å säger vetten att hon kan vara stel pga vilan så kan fallet mycketväl vara så. Ni har lite o fundera på ingen som kan sätta igång hästen där å sen göra besikningen igen? Du är priset då den samma lr höjer säljaren priset om hästen går igenom bes? Kanske tillomed kommer nån annana som vill köpa hästen, jag skulle någ tagit hem hästen ridit å satt igång själv å sen göra besikningen hemma behöver väll inte åka ner till gbg för det? Lycka till jag skulle någ chansa för sån är jag om det stämmer med hjärtat så tar jag chansen.
Om hon går igenom ua, och hästen känns rätt för er - och ni får ett bra pris ser jag ingen anledning till att inte slå till..
#19: Hon gör det, det var nämligen det jag hade på känn… =) Vad heter hästen?

Jag tycker absolut inte att ni ska ta hem en häst som inte är fräsch! Och absolut inte sätta igång henne själva, om hästen då försämras till nästa besiktning- vad händer då? Halta hästar är något av det mest frustrerande och tråkigaste som finns- låt problemet stanna hos ägaren tills det är löst, ta inte det på er själva frivilligt! Avvakta eller leta vidare. Det ska vara roligt och härligt att skaffa häst- inte tveksamheter och benproblem innan hon ens kommit hem till er…Lycka till

#25. Hon har ju skrivit att ägarna ska sätta igång hästen och sen göra en till besiktning.

Syftade en del till #22:s inlägg…

#24 Hon heter Clara
Hon säljs inte billigt pga hältan utan pga skavet hon har. Hon ska helt enkelt pensioneras från ridskoleverksamheten.
#28: Ok. Var som yngre på ridläger på Ranchen och då jag letade häst för 1 ½ år sedan, var jag intresserad av en häst som då skulle pensioneras från verksamheten. Den såldes dock innan jag kunde komma och titta på henne. Men därför blev jag nyfiken.

Om veterinärundersökningen går igenom den andra gången så ser jag inga skäl att inte köpa hästen om ni vill ha henne.

Gud va synd!

jn84 jag tycker inte du ska köpa henne
tänker du ändå göra ett försök till så använd samma veterinär, det är mitt råd