Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 630 ggr
Anneli
0

Vilken sadel?

Jag är en vanlig hobbyryttare som mest lufsar runt i skogen. Rider lite dressyr ibland (även på skogsturerna blir det ju lite dressyr,då det ju är grunden i all ridning).Hoppar lite någon enstaka gång. Men har inga direkta tävlingsambitioner.

Har aldrig funderat så mycket över sadlar tidigare. Men nu har jag köpt en ny häst och ingen av sadlarna som jag har passar (hon är mkt bred över ryggen). Så nu är jag på jakt efter en ny sadel.

Tänkte köpa en vanlig alroundsadel (med vid eller xvid bom), men ju mer  jag läser, desto osäkrare blir jag på vad jag ska köpa för sadel…

Har läst att en allroundsadel ska man absolut inte ha. Det är bara skit. Den går varken att rida dressyr i (man får fel sits) eller hoppa.

Är det då bättre med en dressyrsadel? Då lär man ju sitta bättre, men är den lämplig att han när man rider ut i skogen? Tänk om man ska hoppa över ett dike?

Bomlösa sadlar sen - då ska de ju ligga bra på hennes rygg - trots att hon är bred. Men någon sa att det är vingligt att rida i bomlös sadel. Stämmer det?

Eller justerbara sadlar - med  fishinlägg eller koppjärn. Jättepraktiskt, eller?? Tyckte först att det lät bra, men sedan har jag hört att de inte ligger bra i alla fall.

Sedan hittade jag några spanska sadlar. Fördelarna som jag såg med dem var att de dels passade breda hästar och sedan verkar man sitta ganska stadigt i en sån sadel (bra, då min nya häst är ganska tittig och hoppar hit och dit…) Men hur är de att rida i?  Vilken typ av ridning kan man använda dem till?

Så snälla, alla som kan och vet något om sadlar, ge mig något bra råd. Gärna om märken  också.

/Anneli

[slo]
0

Bomlösa sadlar passar ju på i stort sett alla hästar, och "vingligheten" beror nog snarare på att dom som har sagt så inte har någon vidare balans. Men är du mest ute i skogen och lufsar hade jag nog satsat på en sån, en westernsadel eller en spansk. För westernsadlar vet jag att det går att rida dressyr i, likaså bomlösa… Fast det är inget du vill hoppa i, speciellt inte om du har en w-sadel med horn ;)

Jooline
0

Själv rider jag med en Winteck x-wide på min arabvallack, Och den funkar väldigt bra. Den är allround mot dressyr och ja tycker den funkar bra till det mesta :) Kanske nått att fundera På?

Lorita
0

Du kan inte hoppa i en bomlös, satsa på en bra dressyr sadel som ger dig en bra sits, det går att hoppa lågt i den också och sen längre fram så kan du ju köpa en billig begagnad hoppsadel till hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ellsa
0

Jag har en Stübben. :)