Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1807 ggr
LinaN
0

Ny häst.*bilder hopsläppet*

*suck*

imorrn ska de släppa ihopa den nya hästen med våra i stora lerhagen. Dvs den enda hagen vi har till förfogande just nu.

3 andra hästägare vägrar släppa ihopa imorrn pga hagens skick. och jag förstår dem, jag är orolig för harry, för går de åt den nya hästen lika hårt som harry KOMMER NÅGON häst bli ALLVARLIGT skadad.

Det är bitvis så det ärlera upp över kotorna och precis vid grinden är det nästan upp till framknäna på dem.

Stallägaren vill inte lägg ai grus elelr sand för ahn ska plöja upp o så om hagen till sommaren. Men det här är ju knappt acceptabelt längre.

Det är så lerigt o djävligt att vi förlorat ett antal stövlar, hästarna kliver av sig skor på löpande band….. det är helt enkelt vidrigt.

Hur ska vi göra?

**stallägaren har väl ett ansvar att se till att stall o hagar är säkra för hästarna?  om hästarna skadar sig imorrn pga hagens skick, ska inte då stallägaren ta ett ansvar o stå för vetrinär-kostnaderna…..
**

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Finns det ingen hage ni kan sätta ihop dom i först då? Ridbana eller så?

bonde
0

Ansvaret ligger hos er hästägare om ni är villiga att släppa ut era hästar i hagen trots skaderisken. (Alternativet att låta dem stå inne är ju inte heller att föredra.) Finns det ingen hage där den nya hästen kan gå själv tills det torkar upp?

Det är alldeles för kostsamt att fixa hagen när det gått så långt som du beskriver. Eran stallhyra är troligtvis satt efter beräknat "normalt" underhåll.

bonde
0

Ett alternativ kan ju vara att flytta in staketet en bit. Så att de går i den delen där det "bara"är lera upp till kotorna.

IdaS-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker inte att det är så "farligt" att släppa ihop hästar, när det kommer någon ny eller jag skickar iväg på betäckning eller liknande. Det brukar aldrig bli något bråk. Hade 17 hästar tillsammans i höstas, inga problem inget pip alls.

Enda bråkstakarna jag har haft är Zessan och Madonna som tjafsade ganska länge om vem som hade högst rang, nu är de sådana äckligt bra vänner. Går alltid tillsammans med sina fölungar och tycker att de är störst bäst och vackrast, vet fortfarande inte vem som har högst rang av dem..

bonde
0

Två av mina hästar har avlivats p.g.a sparkskador vid ihopsläpp med nya hästar. En fick ögat utsparkat och en månad senare fick min andra häst benet avsparkat.

Det var på sommaren med torrt fint underlag. Skaderisken ökar ju betydligt om underlaget är dåligt.

IdaS-A
0

#5 Usch vad hemskt.

gejsa
0

Ja, ihopsläpp är det värsta jag vet. Jag har världens fantasier om allt möjligt som kan hända. Burr! Dom har inte så lätt att röra på sig fort om det tex är mycket lera.

IdaS-A
0

#0 Oj läste inte att det bitvis gick upp till framknäna på dem, shit vilken lera! Finns det inget torrt ställe i hagen?

bonde
0

Ja, man kan säga att jag är ganska nervös för ihopsläpp nu för tiden.

gejsa
0

#9# Fast jag vet att hästar kan leva med ett öga. Men din kanske vara gammal och inte skulle kunna vänja sig?

lisette
0

men visst har väl stallägaren ett ansvar i att hagarna inte ska se förj*vliga ut?

Alex
0

Går det inte att vänta med ihopsläppet tills det bli bättre då? Alternativt låta den nya hästen gå i en hage intill några dagar så de kan hälsa på varandra över staketet? Då brukar ihopsläppet bli mycket lugnare…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#11# Att hagarna ser ut som dom gör denna vinter kan nog inte många stallägare göra något åt om dom har många hästar.

Men det är ju frivilligt att stå i stallet. Tycker man att hagarna är för jävliga så har man ju all rätt att flytta.

bonde
0

#10 Det var på veterinärens inrådan hon avlivades, ögat var borta och skadorna berörde även området runt ögat. Veterinären och de andra närvarande rekommenderade mig att inte titta på skadan. Så jag sa hejdå på den "friska" sidan…

#11 Men knappast inte ett juridiskt ansvar så att man som hästägare kan kräva pengar för veterinärkostnader. Man har ju ett eget ansvar om man väljer att släppa ihop trots risken.

Jag personligen tror att vi får dras med de här milda vintrarna framöver. Så antingen får man betala en högre stallhyra som täcker de ökade markåtgärdskostnaderna. Eller så får de gå i lervällingen…

gejsa
0

#14# Ok, jag förstår. En jäkla otur alltså att sparken skulle hamna precis vid ögat. Stackars dig och hästen. :(

LinaN
0

Jag är kluven, det finns en hage där 2-4 hästar kangå, men den är utan ström o men om min, den nya och ett par till ska gå där, vilka ska dom hästarna vara då?

jag ser gärna att harry går emd henne för hon är täckeslös och ung, typ en 2-4 år….. hon ser ut som ett föl. o jsut att ajg aldrig lyckas få hans ben torra eller rena…….

LinaN
0

#8 där är inte ett torrt ställe, bara mer eller mindre vått….

de hagar som är lediga är insådda för vårbruket….

gejsa
0

#16# Menar du att den nya hästen ser ut som ett föl och är ung?

bonde
0

Varför inte bara Harry och den nya hästen. Då klarar sig den hagen längre och du slipper ha så lerig hage till Harry. Ibland får man vara självisk och tänka på sitt eget bästa.

gejsa
0

Precis tänkte detsamma! :)

lisette
0

#14 nej visst, ingen plikt att betala för ev skador. men enligt reglerna så SKA ju markerna vara väl preparerade (långt ifrån alla som har det.)

LinaN
0

#18 hon ser jätteung ut, väldigt fölig i kroppen typ…… visst hon är en arab men ändå, hon ser jätteung ut o hon är väldigt väldigt försiktig av sig.

Jag är litet rädd för att den ranghögsta damen kommer bli ruskgit elak mot den här lilla tösen…..

Men då ringer jag stallägaren imorrn o försöker vara litet självisk o få till att harry o hon går själva i den hagen jag tänker på.

gejsa
0

#22# Det blir säkert bättre. Vi delar ju hellre på dom här hemma om vi är osäkra på om det fungerar eller inte.

LinaN
0

igår gick ihopsläppet bra medan vi var där…. Ganten blev jättekär i tösen…. stoet är 6 år men ser jättefölig ut trots det.

harry brydde sig knappt….

LinaN
0

Såhär mysig är hagen

LinaN
0

o min lille kille o min söte sambo.

lisette
0

vikken snygg grimma ;)

LinaN
0

#27 visst är den, hoppas bara han ger fanken i att dumpa den i leran som han gjorde med den andre…..

lisette
0

blev det inte fler bilder?

LinaN
0

jo. men inga intressantare än så….. o posta 30 likadana bilder är bara fånigt

Believer
0

#24. Har du ingen närmare bild på henne. Jag tyckte inte alls hon såg "fölig" ut från långt håll.

LinaN
0

#31 kan ta några när jag åker ut til lstallet om jag hittar ngra fulla battterier….. jag fotar ju upp alla^^ även de uppladdnignsbara…. ^^

pippa__
0

Tjusiga pållar! :D

Believer
0

Fått någon närbild än? =P

Lizzan
0

Tur att det gick bra iaf :)

Ledin
0

men det måste ju finnas andra hagar och har den nya hästen fått hälsat på hästarna i någon hage för inte tusan sak man släppa in en nykommlig med alla andra hästar… Det blir ofta kabbabalik å sen när hagen ser ut så där så är ju riskaen för halkskaddor stora. Och om flera dessutom inte vill att man ska släppa ihopp hästarna så borde ju stallägaren lyssna lite på varför å själv tänka på riskerna. Hagen såg inte rolig ut alls :/