hö från loge/loft
kan det vara stor skillnad på hö som ligger på loge vs hö som ligger på loft?
jag hämtade nytt hö häromdagen och det var lagrat på loftet. hästarna verkar inte gilla detta och det är dammigare.
nu på två timmar hade de inte rört mkt av höet.
behöver de vänja sig vid nya höet kanske?

Det är antagligen mögelsporer i det om det dammar.

men han har ju varit där uppe o tagit hö för analysen. det borde väl synas i resultatet?

Inte om dom inte ber om kvalitetsprov på höet.

kan ju vara att det inte smakar likadant. vi har haft lite olika hö och hästarna är avvaktande ibland…men ett hö som var jättesticksigt/stelt så att man itne kunde ta det om man itne hade vantar var tydligen jättemums enligt hästarna.

#3 hmm får hoppas det inte är mögel.
#4 hoppas att det är så.
men undrar om det blir annorlunda för att det ligger på loftet. inte lika mkt luft där ju.
ska be bonom ta loftet först nästa år.

Om det dammar mycket och du säger att det inte är så mycket luft där. Och höet har legat fritt och inte haft halm över sig och ev salt så kan jag nästan lova dig att det är mögel. Men denna blöta vinter………det är därför som jag har mitt hö inplastat nu förtiden. Jag får mögel annars.
Jag tror nog på gejsa… Speciellt om de knappt rört höet dessutom.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ja det är ju skoj om det är det…
vad sjutton gör man då? jag får nog ringa de andra som fått samma hö o se vad de säger. om deras hästar inte heller äter det.

En del hästar äter det ändå. Men det är ju inte bra. Dom kan bli sjuka av det tyvärr. Du får ringa bonden och be om att få byta.
Jo vissa hästar äter ju det som finns… Har de annat att välja på skippar de det dåliga, men om det är det enda ätbara de har så…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

bonden åker till kanarieöarna den 9e. han har inget annat hö än detta och byta 40 balar hö… vilket jobb..
ska ringa de andra o kolla imorgon om deras hästar äter som vanligt.
men borde höet inte lukta mögel? eller sporerna luktar inte?
Nä, mögellukten brukar komma först när det är "för sent" eller vad man ska säga
Mvh Alex
Värd för Ridsport

darn så jobbigt det blev nu!!!
hoppas nästan på att det bara är de balarna som de fått nu…
Lisette, du vet gården jag bodde på i skåne? de som hade sina ghästar där innan (fullblodsgalloppörer) fodrade ju med mögligt hö, det dammade något djävulskt.
o de begrep inte varför hästarna hade hosta o presterade dåligt på träningarna……
det var ju pga de thöet jullan fick sitt kvickdragsanfall….. trodde hästen skulle dö för mig då…….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#11# 40 balar är väl inte så jobbigt att ta bort. Det är ju en trp bara.
Finns ett enkelt sätt att se om det är mögel! ta en bal och kasta dn i stallet på plan rensopad yta…"dammar" det när balen landar och det är ett "vitare" Dam än så kallad vanlig damm så är det garanterat mögl! sen brukar oftast de balarna lukta unket eller kanske inte lika mycket gräs/hö….attans va svårt det var att förklara :) har haft så mycket med hö att göra så jag ser gansak lätt om det är mögel men det var svårt att förmedla i skrift :) Hoppas du förstog :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#16# Jag kan se om det är mögel utan att kasta det på golvet. :)
#17 hihi det kan faktist jag med :) Tänkte bara försöka förklara hur man kan se det om man inte är van vid vad man ska titta efter :) men det var svårare att beskriva än jag trodde :) men rent krasst kan man säga att dammar balen när du bollar runder med den :) så kan du fortsätta ut på stacken med den…håller ni med? Har själv ett kanon hö som inte alls dammar, lucktar fantastiskt! nästan så man själv vill ta en tugga :)Mn det är torkat på loft med tork oc sen har vi förvarat det bra inbäddat med halm :) sen var det svindyrt :( men värt varenda krona :) <lycka ill alla!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
jag tror oxå på att det kan vara mögel fast det brukar man ju känna på lukten själv. Jag kan tyvärr inte ge mina torrt hö, men har det till kaninerna o har fått göra mig av med rätt mycket pga mögel det ser jätte grönt å fint ut men näsan säger nee det e mögel, å det e vädrets fel
. Känner du inte om det luktar lr dammar? det brode det göra iaf om det e mögel. Och du ska vara glad om du har kräsna hästar som inte vill äta om det e nu mögel i höet? vissa glupskar i sig dåligt hö ändå så man kan inte avgöra om någon annan häst äter det lr inte det e olika men jag tycker att det e lite skumt att dina inte vill äta det. Lycka till o håller tummarna på att det inte är mögel iaf :)

Luktade på höet idag. Det luktade jättegott!! Iaf den balen jag tog av då.
Kan möglet sprida sej om det finns mögel i en bal till de andra? Isf är ju alla "smittade" vilket som :/

Ja, mögelsporerna kan flyga i luften det är det som är dammet. Även om det luktar gott kan det vara mögel i det. Det dammade ju tex.

#21 Det som jag tog av igår dammade inte, men undrar ändå om möglet kan sprida sej ifall det andra var mögligt?

#22 japp, det sprids i luften.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Så fort som du rör en möglig bal så flyger det upp sporer som du inte kan se. Ligger dom mot varandra så blir det andra också mögligt.

Hmm jobbigt läge…suck
Fast mögeltillväxt blir det ju bara om höet är fuktigt. Även om sporerna yr så blir det inte mögeltillväxt på de andra balarna om de är torra.
Oftast kan ju toppskiktet eller det som är närmast väggen dra åt sig fukt. Men balarna där under är friska, OM de har torkats ordentligt från början. Har du mögel inuti balen har höet inte varit tillräckligt torrt när det pressades.
Jag tog en bal igår som kändes tyngre, jag luktade på den och den lukta gott. Men så kollade jag den "klippta" kanten jättenoga under lampan och där fanns gröna mögelprickar. Så denna bal har antagligen legat och dratt åt sig fukt intill ytterväggen. Den dammade inget när jag ruskade upp den på gödselstacken.

Dom här balarna har dom nyss varit och hämtat hos en bonde. hihi inte hos dig väl? du heter ju bonde här menar jag. Långsökt va?
Så dom har ju verkligen rörts om. Dom som är mest mögliga kanske ligger underst nu osv.
Alla balar som ligger ytterst mot vägg och högst upp osv. tar åt sig fukt och blir mögel. Denna vinter har vi haft så fuktig vinter så det mesta av allt torrt hö har mögel nu. OM du inte har lagt på halm och ev salt över allt.
Nä, de har inte hämtats hos mej.
Vi har ett lager halm utefter väggarna och ett lager uppepå. Men jag antar att den mögliga balen hamnat utanför på nåt sätt.
Jag är lite nyfiken på det här med salt. Jag vet inte någon som har saltat sitt hö, har du gjort det? Har de samma effekt som halm eller är det bättre iochmed att man strör emellan lagren.

Ja, jag har saltat. Jag måste både salta och halma om jag ska ha fint hö hela vintern. Men har nu övergått till inplastat hö och halm i stället. Känns säkrare med denna vinter som vi har nu.
Jag har först lagt halm på loggolvet. Lagt på ett lager med höbalar, sedan saltat och så halm och så hö osv osv. Det suger upp fukten på något vis.
Och hästarna gillar höet bättre också. :)