Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1180 ggr
linasvovvar
0

Söta Fritz är sjuk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla kille har kolik, tycker så synd om honom. Vet har varit här och gett kramlösande och smärtstillande. Han mår lite bättre nu, vi har varit ute och promenerat med honom och ska strax göra det igen. Lagom roligt väder att knata runt i. Men vad gör man inte för sin älskling.

Hade dock en lite annorlunda vet här, hon va rädd för honom, kunde inte kolla han i ögonen och fick inte upp hans mun. Hon kände inte heller på honom i baken. Konstigt tycker jag när det gäller kolik hästar.

Hon sa dock att denna varma vintern hade gjort att många många hästar får kolik hon hade ett tio tal fall om dagen i en liten komun som hörby. Skrämmande !!!

Hoppas nu min lilla kille kryar på sig och mår fint även när smärtstillandet släpper.

pippa__
0

Naw "lilla" Fritz…=( Han blir säkert snart bättre =)

Jag kopplar inte riktigt, men vad har vädret med kolik att göra?

gejsa
0

Säger detsamma. Hade hon sagt tvärtom hade jag förstått mer. Att vattnet fryser i hinkarna att dom då dricker sämre och att det är iskallt. Men att det är varmt väder…….

Hoppas han kryar på sig.

linasvovvar
0

#1 All geggamoja och skit gör att dom går och pillar i skiten och får i sin grus osv, sen sa hon något om bakteriefloran i marken som inte dött pga av det inte varit kallt.

gejsa
0

Isf tror hon att din häst har sandkolik och det är ju jättefarligt. Ligger det sand kvar i tarmen så måste det ju ut.  Skulle du köra med phsylliumfrön nu?

linasvovvar
0

#4 Nä sandkolik trodde hon nog inte att det va, vi har ganska fina hagar fortfarande och dom har fri tillgång så dom har inte stått och ätit jord. Kolik är ju samlingsnamnet på olika magproblem…..vi vet inte riktigt vad det beror på. Kan va typ vad som helst.

lisette
0

säg till om du vill ha hhjälp!

linasvovvar
0

#6 Tack va du e söt gumman, men det är nog lungt för tillfället har en kompis som kommer hit strax, hon va här innan också.

Jag hoppas bara vi slipper åka in med honom, inte lätt att få tag i en lastbil mitt i natten. Vågar varken få in honom el köra transport i denna stormen !!!

lisette
0

i allra värsta fall kan du ju kanske ringa bebbe? hon bor ju inte så lågnt bort..

Marija
0

Vad tråkigt! Han får krya på sej! =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

linasvovvar
0

#8 Har dom lastbil ???

jen
0

fy vad tråkigt med en sjuk häst!

har han haft det förut?

vissa hästar får ju lättare det än andra.  Hoppas han blir bra snart!

LinaN
0

#10 jajjemän! Harry har åkt den som bebis, o hans pappa har ävl också åkt lastbilen skulel jag tro…..

stackars fritzen! ska sända litet positiva tankar i er riktning så han snabbt firsknar på ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

bubbelbubbel
0

nej men usch då !!
det är vad jag gått och varit livrädd för hela vintern då vi förlorade två st i sandkolik på drygt två månader november-december 06..

jag hoppas verkligen att han blir bra !!

tessa
0

Stackars Fritz, han får krya på sig!! Kanske en god idé att börja ge loppfrön eller linfrön, för magens skull? Det är ju bra att ge, även "vanliga", kolikfria hästar.

jen
0

#14 ja, det är nog ingen dum ide..   även betfor är ju bra för magen.

bubbelbubbel
0

vi ger alla loppefröskal varje dag tror jag.
rekommenderat av veterinärerna i helsingborg.
finns numera att köpa på lantmännen, TROR JAG.
innan fick dom beställa från sjukan.

tessa
0

#16: På GG här kan man köpa både loppfrön och hela linfrön i stora förpackningar om..hm.. 5 kg tror jag.

bubbelbubbel
0

i en hink ? :) ja, det stämmer nog alldeles utmärkt.

tessa
0

#18: Frågar du mig? Loppfröna vet jag inte men linfröna är paketerade i en rektangulär kartong-låda, livsmedelskvalitet från "Go green".

Mandysan
0

Tips om linfrön, köp på typ willys! Mkt billigare kilopris mot när man köper storförpackning! Jag betalar drygt 11.90:- för 1 kg linfrön, på GG får man ge 27:-/kg (5 kg i förp.)..

Mandysan
0

Hoppas att Fritz kryar på sig, kolik är ett riktigt elände :(

bubbelbubbel
0

#19, jaa..dom loppefröskalen som jag har för mig det heter, har vi i en hink iaf.

gejsa
0

#5# Förstår inte nu. Du skriver ju att veterinären tror att han får i sig sand,  Då är det ju isf sandkolik. Och det ska man ju vara ännu mer varsam med.

Se ditt inlägg 3.

Hur är hästen nu då? Bättre?

gejsa
0

Det ni kallar loppfrön heter ju eg phsylliumfrön.

linasvovvar
0

#23 Det jag menade med att dom pillade i sig grus osv gällde inte fritz, men jag ser nu att det lätt kan uppfattas som det.

Han har troligen gaskolik.

Tack ni alla som byr er och hälsar krya på.

Han mår mycket bättre nu. Men han är trött lilla killen.

gejsa
0

Skönt att höra. Kommer du att gå in till honom varje timma nu i natt eller?

linasvovvar
0

#26 Japp jag och mannen delar på vakterna, sen har vi även satt upp föliskameran som vi lånat av grannen inför Ramonas fölning, för jag lär ju inte inte kunna sova, ska ligga och titta på den =0)

gejsa
0

Oj, vad skönt att ha en sådan vid ett sånt här tillfälle. Vi får hålla tummarna att han är ok snart då. Äter han hö eller står han utan mat helt?

linasvovvar
0

#28 Han har stått utan mat framtill för en timme sedan, då lät hans mage riktigt fint efter en promenad så då fick han en tuss hö, ska ge honom lite då och då i natt också.

Men det känns helt ok nu, som det värsta är över. Jag är glad att jag ringde vet direkt när han blev dålig. Annars kanske det hade varit värre, men han har inte varit jättekass, men man är ju klart nojig när ens djur blir dåliga. Ringer hellre ut vet en gång för mycket. Synd bara att #min# vet va på semester, då hade jag kännt mig 100 gånger tryggare. Men men detta blev nog också Ok.

gejsa
0

Ja, då är han på bättringsvägen om han börjat ta några tussar hö. Men jag vet vilken jobbig natt ni har framför er nu. Har varit med om det några ggr med egna och inackorderingshästar.

bebbe
0

Har han fisit och skitet riktigt rejält och han vill äta så är nog faran över.Glad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

linasvovvar
0

#31 Han har fisit och bajat =0)

Men ska ändå vaka, man kan aldrig vara nog så försiktig !!!

bebbe
0

Hej Lina, hur mår lillen i dag?

AusaBausa
0

Vad trist attt han varit sjuk men hoppas han är bättre nu!

bebbe
0

putt

Lyrik
0

Lyrik fick kolik 13/1, fick åka in till Ultuna. Var där nästan en hel vecka, höll på att förlora honom…

De sa att det var många hästar som fick kolik denna årstid pga att hästarna rör sig mindre när det är geggigt eller knöggligt i hagen. Även att om de äter en massa snusk (gammalt gräs, hö och rötter mm).

bubbelbubbel
0

vilken tur att han klarade sig lyrik !

Lyrik
0

#37 Japp! Tur att det var jag som hade morgonen den dagen. Annars hade det dröjt längre innan veterinären kom och gav första behandlingen i stallet. Åkte in till Ultuna vid 15-tiden när inte kolik ville släppa efter dropp och smärtstillande medicin.

Hans försäkring tog nästan hela räkningen, både den från Ambulanstoriska och den från Ultuna. Fick betala 5190 kr för 5 nätter på Ultuna (över 16000 kr annars) och runt 600 kr för Ambulanstoriska veterinären (2825 kr annars). Så jag fick igen för alla år som jag har betalat in hans försäkring, nu 11 år.

Är livrädd för att han ska få det igen. Veterinären kunde inte hitta något fel eller orsak till hans kolik, troligen blindtarmsförstoppning. De sa att kallblod har högre smärttröskel än andra hästar (även isisar), så han hade rejält ont den dagen.

Nu äter han 14-17 kg hö, 1 liter lusernstrå, 6 dl havre, 6 dl vetekli, 6 dl betfor, 1 dl bryggerijäst + hans "pulver". Pellets är förbjudet för hans del enligt veterinären. Är igångsatt nu oxå, är nu pigg och fräsch, helt ren i trav (var halt hb pga kotledsvrickning innan koliken). Tömkörs då och då, för dåligt underlag för att rida någonstans.

muirab
0

Våran fjording fick kolik förra torsdagen och typ samtidigt var det tre andra hästar här på holmen som fick =/  Våran veterinär sa samma som din om att det har med det varma vädret som gör att alla bobbor överlever…

Hoppas han kryar på sig!!!