Blötläggning av betfor?
Satt och tänkte lite..oftast är det jag om tar ut och då blötlägger jag för kvällen men ibland kan man inte upp för än till kvällen och då hoppar jag över betforen…vill att det skall ligga minst tre timmar i kallt vatten och minst en i varmt.
Vad har ni for minsta tider på betfor?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
I varmt vatten brukar det räcka med en halvtimme ungefär.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ja hade jag haft tillgång till varmt vatten så borde det räcka med en halvtimme-timme… annars 3-4 h minst i kallt vatten.

4 timmar.
Men på sommaren ställer jag in det i ett kallare rum för jag är rädd att det blir sämre i värmen. Jg blötlägger nämligen morgondagens betfor på eftermiddagen.

Jag blöter bara i kallt vatten. får ligga minst 3 timmar

Skulle också säga en halvtimme i varmt vatten. Det sväller ganska fort, man ser ju när det är färdigsvällt liksom.
Men det är väl inte bra att blötlägga i varmt kranvatten, för där finns en massa bakterier, utan då ska det väl vara kokt vatten? Har jag hört iallafall…
Nu ger jag inte betfor, men jag tkr minst 3 timmar i kallt vatten och minst 50 min-1 timme i varmt.
Varmvatten, sällan som jag gör det men iaf då typ en timme. Men man ser / känner ju när det är klart.
kallvatten 3-4 timmar. :)

Det beror ju på vad man har för betfor. Det finns tex pellts och den måste svälla minst i ett par timmar. Vanligt betfor kan kanske stå i någon timma. Då tar jag ljummet vatten.
Ca 2h i kallt vatten, 30 min i varmt. Brukar göra iordning när jag kommer till stallet, det tar ca 2h innan allt är klart (mockning, packa hö, rida).
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
om det är kris, och man inte akn låta det stå o hästen MÅSTE ha i sig betforen så gör ajg såhär, blandar fodret betfor i botten, havre ovanpå med jummet vatten så det täcker ALLT foder o nån centimeter över. dvs att det är minst dubbelt så mycket vatten som betfor i. o hel havre suger itne åt sig vatten särskilt snabbt.
Sedan mockar jag, och lägger in hö och strax innan jag går så ger jag all maten. Då har det iaf hunnit gå 15 minuter o det har hunnit börja svälla, o hästen äter upp allt o får då i sig resterande vatten också…..
men är det verklgien katastrof så får ha ninget betfor alls, utan ett halvkilo havre till.
vi har en häst i stallet som får betforsoppa med mineraler. ha nfår väl 1-2 dl torr betfor i 1½ liter vatten o slurpar gladeligen i sig det ^^ o rund som en boll är han ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#11# Jag tar också väldigt mycket vatten i betforen för att dom ska få stå och sörpla i sig. Det tar också då längre tid att äta det. Perfekt!
ja sommartid får man passa sig för värmen …blir så äckligt om det står för mga timmar uppblandat.. vågar inte ge för mkt vatten i betforen t gamlan då hon inte äter det om det är för soppigt o hon behöver sin mat…
oftast blandar jag morgonmat o kvällsmat kvällen innan då det inte finns mkt tid på morgonen här…så mitt är välblandat när det är dags att ätas upp.

det är 15 hästar som får betfor i stallet, vi har stora mineralhinkar att blötlägga i och blöter minst en till morgon och en till kväll, ibland får man blötlägga en halv hink extra. det som är till kvällen blöts på morgonen och det till morgonen blöts på kvällen så det får stå länge. under somrarna så kan man få blötlägga det till kvällen på em istället.
#12 Min herre vägrar äta om det är soppig betfor, kräsen gubbe.
Kallvatten tar betforn (strimlad) ca 40 min att svälla.