Nyfött föl fast i leran!!!

Men gud alltså. Vilken lera. Stackaren att den överhuvudtaget kan andas. Jag hade ju aldrig ringt efter hjälp. Jag hade själv kastat mig i leran och dragit upp fölet.
men herregud vilken lera :O att dom inte byter hage?? ;S
det var ingen nådig lera… usch stackars föl!

Nä men fy!!! Gud vilken hemskt mamma och släppa bebisen rakt ner i gyttjan me….
#4 tror du hon gjorde det med flit??? fy vilken elak mor!!!! fniss!

herregud, ringde dem räddningstjänsten först? jag hade kastat mig i leran direkt :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Härlig start på livet…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

det är ju i närheten av mig!

kan ju iofs ha varit så att gyttjan sög tag i fölet o de inte klarade det själv.

#9# Det står att fölet inte orkade upp själv. Men nog hade vi fått upp det snabbt om det var hos oss. Inte ringer jag efter hjälp och står och tittar.
Den leran är inte värre än våran. Tyvärr. Men gud, stackars, STACKARS lilla föl :'( .

#10 jag kan läsa.. ;) men jag menar att ägarna kanske inte kunde lyfta upp den själv. kanske behövdes en kran eller ngt.

Är du säker på att du kan läsa lisette? :)

#10 det är felet många gör, man påkallar hjälp först och sen försöker man rädda själv. Titta på bilden det var ingen dålig lera och många hinkar som dom grävt upp.
Det är nog för att ägaren kunna hålla sig kall och ringa först som fölet lever i dag.
#10, det står ju faktiskt ingenstans att dom "bara stått och tittat", eller hur ? dom kanske gjorde vad dom kunde men inte redde ut situationen, och precis som lorita säger, så kanske det är tack vare att dom ringde hjälp som fölet lever !

#10. Med tanke på hur mkt lera det var så kanske ägarna inte orkade dra upp fölet. Ett ardennerföl är ju inte precis lika litet och lätt som ett shettisföl. Jag skulle också ringt och bett om hjälp om det var sån där hemsk lera.

Alltså guuud vad hemskt! :'( :'(

ursh . vilken hemsk start på livet

Stackars liten.
Kanske detta kan fungera som en liten väckarklocka för hästägare landet runt att se över sina hagar.

Jag skulle troligtvis inte sätta ut mitt fölsto i en sån hage när det var så nära fölning!
*** Kärleken övervinner allt ***
#20 håller emd dig helt o hållet.
Visstr rä det enda hagen så hade ajg offrat en bit av trädgården…. eller helt sonika ställt henne på ridbanan eller låtit henne stå inne.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kan ju varit så att hon fölat för tidigt o därför stod i denna hemska hage…
…och hur ofta är det dem fölar ute på dagen? inte ofta, inte i det stall jag var skötare i iallafall på alla de år jag var där hände det en gång…
OM dessa hästar i tidningen nu inte alltid är ute såklart;-P

Har stoet gått på fri betäckning så visste dom kanske inte att det var så närma till fölningen.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
nej precis! Samt att lera är inte o leka med! har fastnat i våran leråker hemma hos mina föräldrar när jag var liten…attan vad vi satt…gummistövlarna blev kvar! Så tänk er ett stort tungt ardennerföl…de har ju säkert försökt själva först o sen tillkallat hjälp!

Är det vanligt att stona fölar så tidigt på året nere i Skåne?
Själv vill jag inte ha föl förrän tidigast i maj, så före juni släpps inte stona till hingst.

Jag släpper inte iheller hingstarna före 1e juni, men det är kanske andra som gör det.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Undrar om den kommer att överleva… Lunginflammation får den ju säkert!

tror helt klart att de inte fått upp fölet själv, därför de ringt efter brandkåren.

#25 vår Karisma är född den 25 april och jag hade nog kunna tänka mig att få föl ett par veckor tidigare.
#28 förmodligen…
#25 från februari har jag varit med att fölen kommit här i södern..men då halvblod och det var x antal år sedan tror inte heller de öppnar hingststallen förrän i april(?)
..shettisarna kommer senare…
på gården jag bodde iskåne tog de ju föl så att de skulle födas januari/feb för o kunna kvala snabbare till 2årschampionaten o så i galoppen, för då hade de bättre chans mot de som var födda senare på året.
Editade länken i #0 så den inte skulle stretcha sidan
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#31 såg det, tack!

#12# #14# #15# #16# Ja, vi kan väl diskutera huruvida ägaren gjorde eller inte i all oändlighet. Men det står faktist att fölet inte orkade ta sig upp på egen hand så dom kontaktade räddningstjänst. Det får mig att tänka på att dom ringde bara. Men tolkningsfrågan är ju delad som vanligt. :)
Vi får väl bara hoppas att fölet inte får lunginflammation eller något annat så att den överlever denna dramatiska födsel iaf.

#33 om man trampar i lera så blir den mjuk och hästen (eller vad det nu är) fastnar mer och djupare, jag har dragit loss min son en gång så, då vägde han ca 7 kg och det var inte lätt.

#34# Ock! Vad vill du med det inlägget? Jag vet också att det är så i leran. Men varken du eller jag var där. Varför tjaffsa om detta?
Huvudsaken var väl iaf att fölet klarade sig.
säger som måga andra den hagen ser inte alls rolig ut, jag skulle inte släppa en häst i den hagen. tur att fölet o stoet klara sig iaf stackars lilla gumman valde en plats som va så lerig.

#37 näe, det var inte roligt att läsa.
HOPPAS det inte stämmer, för hästarnas skull

Man kan även titta på bilder inifrån stallet från Ridsports hemsida. Det ser inte ut att vara i ordning för att kunna ta emot ett nyfölat sto precis. Det ser ut som det inte är strött alls och ligger en ölburk i boxen???

Ja, suck det var nog det jag befarade. När man läste att dom inte försökte få upp fölet också. Det står ju att fölet nästan hade huvudet under leran. Det var alltså ingen där som stod och höll upp huvudet tills dom kom.

Herregud, jag fattar inte riktigt… Har suttit och kollat på bildspelet nu och det är ju faktiskt en ölburk i boxen… Bra att brandmannen tänker anmäla!!
Länkar till Bildspelet
det ser ut som att boxen inte var använd på ett tag…

Stackars föl!
men gejsa, jag kan ha missat det, men VAR har du läst ordagrant att dom inte försökte få upp fölet själva ?
sen vet man ju inte om hästarna går på lösdrift och att det var därför stallet såg ut som det gjorde…?
men visst, det såg ju itne så trevligt ut..

#44# Var läser du att dom försökte få upp fölet?
nej det står inte heller nånstans, men jag förutsätter ju hellre att dom försökt, än att säga stenhårt att dom inte gjort det.
men jag kanske är för godtrogen.

Kanske du är det. Men eftersom det står att dom ringde och att det inte fanns någon vid fölets sida när dom kom så drar jag förutsatsen att dom inte försökte.
Brandmannen funderar ju på att anmäla gården också så….och det gör dom nog inte utan anledning.

OMG som det såg ut på bildspelet. stackars stackars lilla föl.
#47, fast man kan ju anmäla gården av olika anledningar, behöver ju inte betyda att man anmäler för att dom itne försökte rädda fölet, men jag vill ändå hoppas att dom försökt.

Nej, självklart menar jag inte att dom tänkte anmäla just det. Det skrev jag ju inte ens. Utan ser det för jäkligt ut på andra sätt så kan det ju vara lika illa med det andra.
jag hoppas ändå på det bästa, det kanske bara var två tjejer där, och det behövdes ju två starka karlar för att få upp den lille så..

Det kan ju tex vara äldre som ägde gården. Dom kanske inte kunde gå i leran. Eller ville inte smutsa ner sig. Dom kanske fick panik och bara stod och väntade på hjälp. Det finns många olika skäl till varför ingen stod hos fölet i leran när dom kom.
Men jag förstår ärligt talat inte varför ni bara skiter i detta nu. Ingen av oss vet ju sanningen. Jag lägger iaf ner nu. Tycker bara synd om fölet som det ju handlade om från början.
Att ingen dragit upp fölet kan ju även bero på att det inte är ägarna som hittat det liggande i leran. Jag tror att den person som larmat säkert gjort så gott den kunnat för att få upp det.
Tycker att stallet ser helt okej ut, synd om de låter hästarna står ute dygnet runt i den bedrövliga hagen.
Stackars liten!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Hos oss har vi haft samma lera, vi har flera hagar, men allt regnande har gjort att det är samma skit överallt. Till slut fick vi husa in hästarna på andra ställen.
Hela sanningen kommer kanske inte fram i artikeln. Visst är det en tragisk start för ett litet föl. Den värsta leran på bilderna är säkert där hästarna stått, man kan se vattenhinkarna bredvid.
Lägger ingen aspekt i detta, mer än att vara glad över att allt fick en lycklig utgång.
Fy så fruktansvärt hemskt…usch sitter med tårarna i ögonen efter att ha kollat bildspelet! Undras om den överlever? Vart blev modern hän fick hon komma dit…jaja man kan ju bara undra…

Stackars liten!
Tänker också på att den borde få i sig av mammans mjölk snarast, hoppas de tar in mamman också som kan slicka fölet varmt eller hur de gör.

men vid olyckor ska man väl kalla på hjälp först och försöka rädda sen? eller minns jag fel?
såg inte så trevligt ut för fölet eller de andra hästarna iaf…

Jag undrar varför man väljer att släppa ut ett sto som ska föla när som helst när det är sådant väder?
Hade ju varit mkt mer lyckat att få föla inomhus…

jo men har man inte koll så. kan ju ha varit så att de inte vetat om eller trott att stoet inte var dräktigt.

Måste bara säga att det jag reagerade mest på var:
1: Inte på någon bild ser man någon annan än räddningspersonalen. Hade det varit mitt föl hade jag legat och gnussat den torr.
2: När räddningspersonalen kom låg fölet med huvudet nästan helt under leran. Hade det varit mitt föl hade jag suttit och hållt upp huvudet. Oavsett om jag riskerade att skadas eller fastna.
Det är en tragisk historia tycker jag. Och jag är glad att fölet i alla fall verkade överleva.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det är ju en från Kristianstad som ofta annonserar ut ardennrar till salu överallt. Kanske det är samma?Hoppas hästarna kommer därifrån!!
enligt ägarna föddes den inte i lerpölen utan hade fötts på annat ställe o följt mor till vattne o där såg det ut som på bilden o sen hade den fastnat där..
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20080207/KRISTIANSTAD/798773881/1338/SENASTENYTT
hur byter man namn på en artikel så den inte blir så attans låååång!?!
Men usch!
Skriv typ "klicka här" eller "här", sedan markerar du bara ordet/orden, klickar på kedjan som när du gör en vanlig länk, och skriver in länkadressen. :)
Du har väl förresten gjort så själv i #0?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#66 naej ngn hjälpte mig, fniss! inte så haj på detta men nu tror jag att jag lärt mig…tack för er hjälp.
Skönt att höra att han mår bra lite efter det inträffade(antar att det är lite efter).
Men jag blir så jä**a arg…hur kan man släppa ut ett litet föl i en hage som har sådär lerig del i sig. Oansvarigt!!! Och vart var stoet när fölet togs in i boxen. Ja, hon kanske stog bakom kameramannen…men hon borde stått i boxen!
Blir också arg över att ingen höll upp huvudet. Ok, att det kan ha varit gammla eller unga eller grannar som var där, men det minsta man kan göra är väl att hämta lakan och lägga under huvudet och knöla in under kroppen så man kanske kan lyfta eller dra bort fölet…
Japp, jag blev upprörd, där av det långa inlägget…

Men gud, stackar liten :(

#61# Precis ÅsaF! Det är ju just det jag menade. Ingen ägare eller någon annan stod där i leran och försökte få upp huvudet på fölet. Det verkar bara vara du och jag som reagerade på det. :)

Jag reagerar på flera saker. Att släppa ett högdräktigt sto där och riskera att hon fölade i leran, eller släppa ut ett nyfött föl där, verkar läskigt , leran var ju som en sjö….Om inte stoet kunde stå inne kanske man kunde avgränsat en mindre säkrare hage. På alla bilder är det brandmän , var finns ägaren ?
Boxen, om fölungen bars in i, var smutsig och omockad och det ligger en tom ölburk i boxen.
Härligt i alla fall att fölet räddades, hoppas det kommer gå bra för den framöver.

Jag tar mig friheten att knycka en bild från bildspelet
Jag tycker det se riktig mysigt ut i stallet,
undra vem som står där bakom och tittar på är.
Bilden med ölburken är från en tom box,
urmockad det kan ju vara så att någon
druckit en lätt öl och burken står kvar och har
trillat ner när fölet togs in i panik. Kanske var
boxen urmockad och tom för att det väntades
föl till våren
Vem ringde räddningstjänsten,
har någon funderat på det?
Varför fölade stoet nu kom
fölet en månad för tidigt?
Titta på staketen till hagarna,
hur många här har så fina staket och hur många har grusat kring vattnet?
också bild från bildspelet, fölet är inte färdig utvecklat,
troligen har den kommit för tidigt. Det har jag varit med
om och jag kan säga att jag var inte förberedd att få föl
två månader för tidigt.

Jag såg faktiskt en bild i tidningen idag där ägarna var med
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Man kanske inte ska döma för fort, en olycka kan ju hända även om man aldrig vill det.

Lorita! Ingen har dömt vi har diskuterat. Att döma någon är ju en helt annan ska. Förebråelser mm.
Men eftersom en brandman som säkert har sett mycket skit i sina dagar funderar på att anmäla, så lär det ha funnits saker som vi kanske inte får se i tidningen.
Hoppas verkligen att fölet klarar sig nu då fast det är för tidigt född.

Läste nu den nya artikeln. Kan ju vara så som han säger. Vi får hoppas det. :)

#76 det har snackats ner ordenligt här i tråden.
Läs #10 #21 #33 #39 #40 #41 #47 #50#61 #62 #72 #70 #71 som vanligt har du varit aktiv, hoppas hästägaren slipper läsa denna tråd.
precis vad jag ville tro…
" Jag är inte så hästvan och orkade inte lyfta honom själv. Efter att ha lagt brädor under hans huvud så att han kunde andas ringde jag 112, säger hon."

#72 De bilder du lagt upp fanns inte i bildspelet då jag tittade. Jag ska titta igen , då kanske det blir ett annat intryck.

#80 nej, dom bilderna fanns inte med från början, det är därför man ska ta det försiktigt att döma innan man fått en riktig bild.
Jag har själv mist ett föl som kom två månader för tidigt och där mitt sto lyckades träffa vatten hinken när hon fölade. Nu hade han nog dött ändå eftersom han var tvilling. Han fick leva i tre dagar och jag kämpade hårt för att han skulle överleva. Tänk om jag kommit i tidingen och sen fått läsa denna tråden, det var jobbigt nog ändå.
Just det en olycka händer så lätt och man ska inte blint lite på att allt som står i tidningen är hela sanningen…
stackars tjej som fått uppleva detta! Tänk o hitta fölet så vara icke hästvan! Vad gör man!!! Hon gjorde nog det hon tyckte var bäst OCH hade ju lagt en bräda vid fölets huvud när hon ringde räddningstjänsten…

Mitt inlägg i 10 är ett konstaterande att jag hade gjort det själv. Nu fick vi se att hon inte var hästvan. Men vad då, att stå där och hålla i huvudet behöver man inte vara hästvan för att göra.
Mitt inlägg 33 där hade jag ju rätt iaf. :)
Mitt inlägg 40 var också rätt. Hon säger ju det själv.
Sedan orkar jag inte hålla på och kolla vad jag skrev men dom flesta som jag skrivit är ju att ingen stod vid fölet i leran. Och det hade jag ju rätt i.
Men som sagt jag vidhåller att eftersom en brandman funderar på att anmäla så fanns det nog mer som inte du har sett på dessa bilder. :) Dom anmäler inte onödan.
Jag tror nog att jag litar på brandmannen som var där mot att få se några foton bara.
nej vem orkar bry sig om o kolla det man skrivit o vilket som är rätt eller fel i en fullständig tolknings- o spekulationsfråga som detta var ;-D

#78 Vad menar du med ditt inlägg? Jag skiter fullständigt i om en ev ägare läser tråden faktiskt. Jag står för det jag skrivit och inget annat!
Vad är farligt skrivet med mitt inlägg 41? Jag länkar till bildspelet och skriver vad JAG tycker och tänker!!!!!

Jag skrev också vad jag reagerade på, därmed inte sagt att jag dömer hästägaren, ägaren får gärna läsa vad jag skrivit och svara, det gör inget.

Ja ägaren får gärna läsa vad jag har skrivit med. Har inget att dölja. Det är ju vad jag tycker.
Men vi lägger ner detta nu tycker jag. För vi kommer ingen vart iaf. Ingen av oss vet ju sanningen iaf.
Huvudsaken var ju att fölet klarade sig tycker jag.