Tröttnar
Hej
Jag har ett problem att min shetlandsponny liksom tröttnar på att jobba. Hon brukar då få vila typ en vecka eller två och sen så sätter vi igång henne lungt igen. Detta händer ungefär två eller tre gånger om året. är det normalt?
/ Sara

en häst kan ju oxå få svackor som vi får. eller?
Jag tycker inte att det låter onormalt.. jag menar hästar har mer eller mindre bra dagar ungefär som vi som lisette menade. Se till att hon äter och verkar må bra i allmänhet bara! Så att hon inte blivit sjuk och du tror att dte är en sån där svacka igen!! Annars är det inget fel med att låta henne vila ett par veckor om året, hon blir ju bättre efter det iaf verkar det som? Är du orolig och tycker att hon inte verkar bra annars så skall du ta kontakt med en kunnig person ex. veterinär. Vi känner ju inte din häst och kan bara ge råd. Så ta det säkra föra det osäkra!
Ta hand om dig och din häst
Jag håller med om vad dom andra har skrivit. Dock så kan du ge henne lite B-vitamin så kanske dom här svackorna blir mindre.
/Mandysan
Variera träningen och se om det hjälper, lalla ut i skogen två dar i sträck, longera eller tömkör nån dag, rid barbacka och bara busa en dag… Bara för att se om det blir någon skillnad. :)
Iom att det är ett sto du har, så kan de faktiskt bli trötta då de är i brunst. Vissa ston blir motsatsen medans andra blir lite "ur form" under de perioderna.

Och när dom fäller vinterpälsen kan dom bli väldigt trötta. Har du gjort något speciellt när hästen blir trött? Vilken period brukar det vara? Är det nu på sommaren när dom ev går på bete? Isf så är dom trötta av betet och alla mygg och broms.
Hej
i allmänhet så brukar hon bli trött i mitten av betet. Jag brukar variera hennes jobb väldigt mycket för vi har både fält padock och stor skog:) Men om hon är van att gå omkring 5-6 dagar nu på sommaren och sedan får vila är det ingen risk att hon får fång . Jag brukar avsluta innan hon får vila att gå emd henne några dagar så att hon vänjer sig att ta det lungt.
#2 ja hon blir helt som "vanligt" efter en vekca ledigt.
#6 Hon blir ofta trött som jag skrev innan vid betet och sedan på vintern. det kan vara vid någon tävling (efteråt). Då rä det klart att hon är trött om man har tränat rätt hårt innan. ( Hon har inga problem under tävlingarna då tycker hon att det är jätte kul;)
Tack för svaren
/ Sara