Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2866 ggr
SarahPeace
0

på eran häst?

Heej Heej ( -:

Tänkte bara höra vad ni hade för saker på eran häst när ni rider ?

Jag har Western Sadel  .  Träns (Aachen) med Tredelat bett . Sennskydd och martingal .. tycker själv att det är mkt saker men sadel och träns är ju ett "måste" hehe och min häst "stryker" sig så hon måste ha sennskydd och min häst är en fd travare så martingal håller ju lite "koll på huvudet" (du vet vad jag mennar ) …

MVH

Linda
0

Jag har bara benskydd på unghästarna, lindor när jag tränar.

Alla våra hästar har sin egen utprovade sadel som är deras egen, välutvalda träns och mestadels tredelade bett.

-Själv rider jag aldrig med några hjälptyglar eftersom jag aldrig tyckt att det varit något som jag behövt.

(Martingal en period på Linneas inackorderade frd travare men det var en kort period hon behövde det ute.)

Mvh Linda

Kiara
0

Jag har ju bara en inriden och hon rids på tredelat månbett ingen nosgrimma och Hööks delade reptyglar (ibland hackamore)

Jag har en ganska enkel westernsadel men den ligger bra på henne och padd det var allt

Hjälm har jag alltid på huvudet när jag rider så klart.

Tummelisa
0

Westernsadel med pad, bomlös sadel ibland. Sällan träns med bett, men det händer. Traditionell hackamore med delade tyglar  ibland bosal med mecate. Varierar mig lite. Inga skydd på hästen. Men hjälm på huvudet.

sandi
0

Jag har en allroundsadel (vill väldigt gärna ha en westernsadel), träns utan nosgrimma. Tvådelat bett. Boots fram nu på vintern för han kliver på sig själv ibland och det blir inte bra med brodd på.

HH
0

Jag har en allroundsadel (skulle gärna vilja införskaffa en dressyr också) till min New Forest. På tränset har jag remont nosgrimma, för han går mycket mer harmoniskt med den än med någon annan. Tredelat bett i mässing, det trivs han bäst med. Men jag skulle gärna vilja ha ett tredelat eggbett i mässing, men vet ej vart man kan få tag i det. När jag hoppar och rider i skogen har han senskydd. Regnar det eller är kallt, så får han ha ländtäcke.

Jag vill helst ha så lite utrustning som möjligt , många tycker att det är fint med en massa grejer på hästen, men jag tycker att han är finast naturell…

jen
0

jag har på hästen:   tredelat bett, enörasträns med delade tyglar,pad,westernsadel(utprovad). vid träning har hästen boots där bak när jag ska göra slide stopFlört

och jag har hjälm och reflexväst

Linda
0

Oj vad många western int. vi har.

-Kul, då får ni lära oss som inte kan något:)

Eve
0

På lykka är det senskydd fram, sadel (dressyr eller hopp), och träns, engelsk nosgrimma med en gummipelhamstång. Ländtäcke när det är kallt. Martingal vid hoppning och uteritter.

På Gorm har jag en hoppsadel, damasker fram och strykkappor bak, träna med engelsk nosgrimma och aachenrem sedan även ett pessoabett. Skrittäcke vid kyla.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

elin
0

Utprovad dressyrsadel, 3 delat eggbett, träns med remont grimma har jag införskaffat :), benskydd bak o fram, boots runt om för min babe tyvärr otroligt duktig på att trampa sig. O sen shabrak såklart :P Ländtäcke nu på höst/vinter, kallt helt enkelt.

/Elin

Faxlin
0

Jag har en allroundsadel eller en westernsadel. Det beror lite på vad jag ska göra. en låååång ridtur i skogen, finns inget skönare än att rida i westernsadeln då. Så har jag träns så klart, tredelat bett.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

reddie
0

Rider oftast bara med sadel och träns, (träns med rakt gummibett eller träns med hackamore) men ibland även med martingal.

Sessan
0

Sadel & träns på isisen. Samma på finnen + bakbenskydd (hon slår i så tusan) och boots.

LinneaG
0

dressyrsadel, träns(rakt gummibett), ländtäcke,
lindor fram o bak och padd under sadeln.

gejsa
0

Endast dressyrsadel och träns. Tredelat bett.

Lunascape
0

Dressyr: dressyrsadel, aachenträns, 3-delat tränsbett, damasker eller lindor runt om

Hoppning: hoppsadel, pullarträns, 3-delat fullcheek, martingal, senskydd fram och korta strykkappor bak, boots

Terräng/uteritt: hoppsadel (ibland dressyr), pullarträns, 3-delat fullcheek eller jaktkandar, martingal, senskydd fram och strykkappor bak, boots

Jag använder alltid martingal vid uteritt eller hoppning då han gärna blir het och kör upp huvudet. Den är dessutom ypperlig att hålla sig i =) Jaktkandar använder jag mest till hoppning i terränget då jag behöver en extra nödbroms.

E_hjo
0

träns och allroundsadel är allt.. =)

jo
0

Allroundsadel syntet , padd och vojlok , hackamore med martingal då jag har en häst som gärna vill resa sig när hon får sticka iväg , kotringar eftersom hon trampar sig så mycket på ballarna .

[slo]
0

Jösses, det börjar bli en hel del westernfolk här nu, trodde jag var ensam :) Då jag inte har någon egen eller sköthäst för tillfället så kan jag inte svara mer än - det hästen behöver :)

CBA
0

#18 Men mig har du väl vetat håller på med western och har gjort det lääänge ?

När jag rider Nasse så har jag min westernsadel och sidepull på henne…thats it. När hennes ägare rider har hon en bomlös sadel och ett sidepull a´la distans modell.

Bild på Nasse i min sadel och sidepull finns i mitt fotoalbum…..

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Wanilj
0

på pållorna än så länge tredelat bett i sweetiron och koppar mittdel.. ingen nosgrimma.. dressyrsadel inne för försäljning så jag är på jakt efter en 16,5 tums hoppsadel med viid bom!

MiaMaria
0

För min del blir det hoppsadel, en griffin (på den kan jag flytta om klossarna under kåpan om jag vill rida dressyr). Har inte hunnit längre i sadelvärlden, vilken cirkus, har hittils testat fööör många sadlar som inte passar… Sen rider jag på antingen rakt bett med fasta ringar eller ett 3-delat, varierar lite mellan dom. Sen är det senskydd fram och damasker bak om jag rider ut, rider jag på plan, tränar eller rider hårdare när jag rider ut är det lindor som gäller. Oftast även martingal. Ländtäcke vid minusgrader eller flurigt väder.

Talismana
0

Min shettis har bara en allround sadel och ett (vad jag tror är) vanligt engelskt träns.. Men han skulle behöva Aachenrem.

[slo]
0

CBA, mjo nu när du säger det så visste jag väl, hehe :)

Wanilj, är du säker på att du vill ha en vild bom?! ;D

PimTheGreat
0

Jag har en utprovad winec dressyrsadel, träns och senskydd på min pålle. vill skaffa en allroundsadel då det e lite jobbigt att alltid behöva rida i dressyrsadeln

Wanilj
0

-Slo, he he he!!jag skrev med två i… nu är det nog din fantasi som skenar!!!Flört

gejsa
0

Ha, ha Slo det var ju du som läste fel.

emsems
0

jag har ett vanligt träns med aachennosgrimma, ett tredelat bett, en albionhoppsadel (vill ha dressyr med, men har inte haft råd).

vid hoppning har jag ovanstående plus senskydd och damasker bak, plus martinggal.

vid dressyr så lindar jag alla ben med kombinationslindor. plus ovanstående.

ute så har jag ovanstående och ibland skydd ibland lindor, beroende på vad vi ska göra. plus ridtäcke

[slo]
0

Haha, hoppsan :) Men det hade varit kul! :P

MangoMelon
0

På isisen har jag sadel med roman under på grund av risk för tryck. Träns med mexikansk nosgrimma och rakt gummiolympia bett. Martingal och den sk. "grästygeln" från Hööks. Senskydd fram vid hoppning, annars alltid boots pga. hon lätt trampar sig på ballarna i tölten.

På russet har jag allround sadel, stübben, träns med engelsk nosgrimma och vanligt tvådelat tränsbett. Senskydd fram (sköra ben pga. gammal skada), strykkappor bak, stryker sig så det smäller efter. Svansrem på båda sadlarna.

Ridhjälm på huvudet och ridtäcke när jag rider gamlingen.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ottino
0

Jag har dressyrsadel (köpt av believer), träns med tredelat bett och vanlig eng. nosgrimma. Och inget mer, hehe

mylove
0

En dressyr och en alroundsadel. Flera olika träns med olika nosgrimmor och även något utan  tredelat bett. Strykkappor och lindade fram.

Mandysan
0

Jag har martingal, sadel och träns med pullarnosgrimma och fullcheek bett.Men jag behöver eg inte martingalen längre….

pinoccio_03
0

Jag har träns med hackamore, senskydd, bakskydd, hercross flatback sadel..

fisa-lisa
0

Ibland har jag en utprovad westernsadel och westernträns med mylerbett.

ibland har jag utprovad dressyrsadel och alla möjliga olika träns till den i olika färger med mylerbett.

lindar benen när vi ska träna i paddocken.

Hjälm och säkerhetsväst förståss!

Ooanna
0

Jag har en allroundsadel, träns med ett vanligt tränsbett och nosgrimma och en martingal. Har ibland även senskydd fram.

Lyrik
0

Rider mest  barbacka nu för tiden, pållen är sjukpensionär.

Har hela benskydd som går runt kotan, runt om.

Träns: antingen pullargrimma, acchengrimma eller hackamore med lång skänkel.

Bett: brukar byta då och då. Waterfordbett, D-bett i gummi, tredelat pessoa med äppelsmak.

Sadel: Lewa Allround. Har martingal till, så man inte blir donkad i huvudet. Ej vid "barnridning".

Har ridtäcke vid regn och rusk och vinter när jag rider, känsliga leder och muskler på en gammal häst.

Tömkörning: antingen med loksele med hintertyg (gammal armémodell) eller tömkörningsgjord med schabrak under. Har långa textiltömmar till. Ibland använder jag halsförlängare (gummisnoddar) när jag tömkör på banan.

Believer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Antingen har jag westernsadel med pad, brösta och sidepull med delade tyglar. (eller hackamore eller enörasträns med 3 delat gummibett.)

Vid hoppning har jag en prestige golden star hoppsadel. Martingal och hackamore + skydd runt om.  

Vid tömkörning har jag en tömkörningsgjord med pad under, träns utan nosgrimma med 3-delat fullcheek, tömkörningstömmar och skydd runt om.

Lyrik
0

#36 Glömde.

Självklart alltid hjälm på huvudet!

SarahPeace
0

Mollly i skogen^^ -> Allround sadel, Vanligt engelsk träns (ej Aachen), tredelatbett. (och senskydd vid något svårare teränng)

Molly vid hoppning lr dressyr med mkt "sidövningar"-> Allround sadel, tränset  (ej Aachen) , tredelatbett och senskydd.

Har haft westersadel, men nu passar den absolut inte så vi ska sälja den och leta efter en ny , men det är ingen bråska^^, heeh..

Skrållan vid tömkörning -> Hon håller ju på att köras in men vi har inte kommit så långt en att bara tömköra lite. har du bröstsele(har schabrak under)  och grimma med tömmar på ^^ (ska börja vänja henne vid träns snart) , men det går bra en så länge förutom att hon vill leka och springa allt vad hon kan hela tiden , men hon är ju vid den åldern nu haha ; D