Höftledsinflammation!
Efter en katastrofal skoning bak på min gammelman, har det knäppt i höfterna på båda sidorna, mest vänster.
Har haft ute min "husvet" som säger att han har fått en lindring höftledsinflammation på båda sidorna, pga klant-hovisens brutala skoning.
Ska äta medicin några dagar (6 dagar), linementa och massera höfterna varje dag, hållas varm och torr (täckad vid ostadigt väder). Vila i hagen, men kan gå korta promenader varje dag. Får vila nästan hela sommaren, ska ringa vet om ca 5-6 veckor igen, för att kolla om det är bättre eller sämre efter vilan. Han är skritt/sjukpensionär, så lite vila gör inte så mkt.
Även ringt min massör, som ska försöka komma när medicinkuren är avslutad.
Behöver inte nämna att jag har bytt hovis!
Usch, inte kul när sånt händer :(.. Bra att d hoittade en ny hovis i alla fall :)

Var det den nya du hade hittat?

När mammas häst var skadad ( en bit av ryggmuskeln avsliten )och hade inflammation i rygg och kors förbjöds hon av equiterapeuten att använda liniment, hon fick heller inte massera så länge inflammationen var kvar. Hennes häst fick devils relief och 3 dagar senare var inflammationen borta, sen skulle hon börja massera. Han är helt frisk nu och har så varit i ett och ett halvt år…UTAN veterinär. Mamma lät även vet bes honom i höstas för att kolla. Förutom hans bronkit så gick han igenom. och bronkiten är lindrig bara svaga biljud.
#2 Nä, den gamla klantisen som skodde honom INNAN detta hände. För drygt 4 veckor sen. Har knäppt och knackat i höfterna sedan dess, var även svullen i bakkotorna efter skoning, vilket han aldrig blir efter en "normal" skoning. Svullnaden i kotorna försvann efter en vecka men inte höftproblemet. Ringde ut vet för att kolla upp det för knappt 1 vecka sedan, eftersom det inte försvann med vila och massage.
Den nya är suverän. Fick lyfta bak utan större problem (har haft griffelbensfraktur hb, därför stel och "svår" att lyfta och sko vb). Den nya fick ju tom gosa med honom, det får knappt jag!
Eftersom det inte går att rgt höfterna på stående häst (tror det iaf), och mkt risker att söva ner honom för rgt liggande. Så bestämde vi att han skulle få äta medicin, vila och masseras. Äter sin sista medicin på sön. Ska då ut till sommarbete och gå där och lata sig hela sommaren.