Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 3104 ggr
Zadeira
0

svenska halvblod som ponny?

Tänkte höra med er här inne om man räknar en häst av rasen svenska halvblod som d-ponny om den är 147 cm i mankhöjd. Svenska halvblod är ju ingen ponny-ras?

Såg nämligen denna benämningen på en hemsida och undrade hur man gör om en häst av storhästras inte når över ponnygränsen i manken. Kan man då säga att det är en d-ponny eller ska man säga en "häst som inte har tillräcklig mankhöjd för sin rasstandard"? Det finns ju faktiskt såna fall, där enskilda storhästar inte når över ponnygränsen i manken även om de tillhör en ras som normalt gör det.

Mari
0

Jag skulle räkna det till en D-ponny.
det är ju höjden som gör den till ponny eller häst oavsett ras enligt mig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Jennniie]
0

Skulle nog säga som ovanstående. Att det är höjden som avgör om den är ponny eller inte.
Jag menar finns ju "typiska ponnyraser" som ibland blir över ponnymått och räknas som liten häst..

Zadeira
0

Ok, för vad jag har lärt mig så är en ponny vissa raser, speciella raser då och storhästar är vissa raser, och att det inte har med mankhöjden som så att göra, utan att det finns individuella individer som då växer över (eller under) det normala måttet, men fortfarande räknas som ponny/storhäst eftersom deras ras tillhör kategorin..

Mari
0

#3 Ja enligt en bok jag läst så tillhör fjording kategorin häst men den har ponnymått.. Verkar lite flummigt ibland :S Men som sagt jag går efter måttet, sen så säger jag ju häst till alla hästar även om det är en ponny :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Zadeira
0

Jo, det med fjording visste jag… Men som sagt, jag har aldrig hört att man går efter storleken, därför jag frågade om nån hä'r visste hur det egentligen är.

andaloce
0

Jag har hört att man på vissa håll, om det gäller utomlands eller i Sverige vet jag inte, att man medvetet avlar halvblod för att få dom som maxade D-ponnyer. Just för att få fram de bästa prestationshästarna.

Jag hade en häst (okänd mankhöjd) troligen precis över D-ponny måttet, han köptes från hästhandlare av tidigare ägare och hade då inga papper.

Hon som chipmärkte honom håller på mycket med avel och tävling, hon trodde att han var en renrasigt halvblod som blev ett misslyckat försök till D-ponny och duger då inte heller bland dom stora hästarna.

Hon sa även att de allra bästa D-ponnyerna inom tävlan är just halvblod, om det stämmer vet jag inte, jag är inte insatt i tävlingsvärlden.

warum_nicht
0

jag skulle kalla denm för ponny om den är inom ponnymåttet. jagkan inte svära på exakt statistik men det finns många bra ponnys som är halvblod eller halvblodskorsningar.

jag har sett en hel del ponnys med svenskt halvblod i härstamningen.

bubbelbubbel
0

jag tycker det är svårt detdär, jango är 147 och borde gå som ponny, men är verkligen ingen ponny. inte i mina ögon, och ingen annans heller.
tinker för mig är ingen ponny, inte heller islandshästar, fjordingar, eller tex nordsvenskar.
oavsett mankhöjd.

jag skulle också vela ha det som du säger zadeira, att vissa raser är ponnyer och andra inte..

Haag
0

Är en häst under ponnymåttet är det ju en ponny, oavsett vilken ras den tillhör :P
Sedan är ju kanske rasen en hästras, om ni förstår hur ja tänker:P

Personligen tycker jag att halvblod som inte växer över ponnymåttet väldigt ofta blir duktiga inom hoppningen, red senast en ponny som var efter en godkänd halvblodshingst, ponnyn blev 148 cm, och går MSV A hoppning.
Detta beror ju själklart på hur individen är, men väldigt ofta är det så.

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Serious
0

Är hästen i ponny-mått så kallar jag den en ponny, för det Är trots allt en ponny ;)

Så ett halvblod som blir för litet blir en ponny, även om den är utav "storhäst" ras.

fridak
0

finns raser som räknas som hästar trots ponnymått men på tävlingar är det väl ändå måttet som gäller. så även om fjording räknas till "storhäst" så tävlar den mot c eller d-ponnyer.

IdaS-A
0

Har den ponnymått är det en ponny. Även om rasen normalt sett inte är en ponnyras.

Har funderat på varför islandshästen heter häst och inte ponny..islandsponny.. fast det låter fult :)

Serious
0

#11 Jag skulle nog säga ponny åt de flesta islandshästar såväll som fjordhästar då de ser ut som ponnyer utseéndetsmässigt (inte varmblod menar jag med det) och oftast är i måttet för att vara ponnyer. Rasens namn är bara gamal kvarleva som inte säger något, se på hur hästarna ser ut och faktiskt är så får man svar på om de är ponnyer eller inte ;)

Lorita
0

Islandshästar och fjordingar klassar jag som små kallblod, alltså ponny av kallblodstyp.

Mankhöjden avgör vad dom är plaserade om man ska tävla, Häst A, B, C eller D ponny. Sen finns det typer av hästar kallblod, varmblod och fullblod.

Förutom det kan en häst ha ponny karaktär.

Ett sv. varmblod med en mankhöjd under 148 cm är en ponny av varmblodstyp, så enkelt är det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zadeira
0

Det är ju lite konstigt då att man säger att "min häst är en typisk ponny till humöret" och att det finns ett speciellt "ponny-temperament", då skulle man ju hellre säg aett speciellt "ras-temprament" och att hästen är "typisk för sin ras-humör", eftersom det annars kan tolkas som om underväxta halvblod och andra hästar i ponnyhöjd borde bete sig som en så kallad "typisk" ponny…

Jag spekulerar bara här nu, men för min del är det lite konstigt. Visst förstår jag att mna på tävlingar delar in det i måttkategorier för att man ska ha samma förutsättningar som varandra, men ja, ni förstår kanske hur jag tänker… Är det en storhästras så är det väl det, och inte plötsligt ponny för att den är liten?

Lorita
0

#15 Kiara och Karisma mina två små dom är welsh till temperamentet och Athena hon var mer som en riktig New Forest medan Ametist som är son till Athena är som ett sv.varmblod till typen ingen ponny där inte ändå är han klart under ponny mått och med ponny mamma.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mangis
0

Intressant tråd! Men visst har rastypen betydelse. Det finns ju en anledning till att många av de duktigaste ponnyerna ligger högt i blod… Jag har aldrig varit superinsatt i avel, men en kompis som hade en övervuxen connemara konstaterade för några år sedan att där hade aveln gått i två inriktningar; rastypiska individer som fick höga utställningspoäng kontra tävlingsponnyer som var mycker smäckrare. Sedan fanns det ju såklart individer som klarade sig bra inom båda områdena, framför allt då kanske dressyren (t.ex. Juno Rory)

Zadeira
0

Jo, men det är klart att alla ponnyer inte är som ponnyer och att alla storhästar inte är "storhästiga" utan det beror ju på vilket sinne den har, men generellt sätt tycker jag ändå att man kan säga att storhästraser oftast är på ett sätt och ponnyraser oftast på ett annat..

Mangis
0

Nja, alltså, då tycker jag att det är större skillnad mellan varm- och kallblod. Har inte shire mer gemensamt med shetlandsponnyn (generellt sett) än med t.ex. det engelska fullblodet? Kanske bruks- respektive sporthäst är en bättre indelning? Men de senaste 100 åren har vi ju avlat mer för sport än för bruksanvändning så det är klart att gränserna suddas ut. Och inom alla raser finns alltid individer som inte är rastypiska inom alla områden (oavsett om det gäller temperament eller exteriör). De icke-rastypiska borde ju egentligen vara fler än de rastypiska…

Ledin
0

Jag skulle räkna den som en ponny trevligt mått maxad d ponny :)

warum_nicht
0

jag tror att det här med ponny humör är något som kommer av utbildningen. det finns så många ponnys som blivit skolade av barn eller "snabbutbildade" av vuxna. sen är det ju barn som rider och hanterar dem och där finns det såklart brister i kunskap, konsekvens och insikt. en okunnig person som har att göra med en stor häst får den ponny stönig utan problem…