Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2321 ggr
Beundy
0

Byta foder?

Pållen har blivit smalare igen :/ Och jag funderar på att byta foder men jag har ingen aning till vad..

Någon som kan hjälpa mig?
Jag vill bara ha tips på vad ett bra foder för dom lite magrare hästarna..

Just nu får han
Morgon
1/4 liter betfor
1/4 liter kornkross
1/2 liter vetekli
Hö = Rundbal

Lunch:
ca 2 kg hö

Kväll:
1/2 liter betfor
1/2 liter kornkross
1 liter vetekli
ca 3-4 kg hö

Mandysan
0

Det beror på höets värden, utan analys är det omöjligt att ge råd över internet.

jen
0

Det är svårare med ett grovfoder utan analys som Mandysan skriver.

Jag har tyvärr ingen analys på mitt grovfoder heller, men jag har alltid lyckats få upp hästar i hull med hjälp av lusern. Så det är mitt råd :)

jen
0

ps, skulle inte det hjälpa så kan du ju öka kornet. för 7.5 DL kornkross väger ca ½kg

Mandysan
0

Antingen så har du ändrat #0 Eller så läste jag väldigtn snabbt men om det bara är allmänt så är lusern det bästa…

Beundy
0

#2 har funderat på det, men har ingen aning om vilken jag ska ta isf. Vilken sort har du använt? :)

#4 Ändrade, tänkte lite fel när jag skrev så :P

bonde
0

Min häst har oxå tunnat ut en del den sista tiden. När jag hade ute vetrinären för vaccinering igår, bad jag honom kolla tänderna oxå. Vi "glömde av" att kolla tänderna vid vaccineringen förra året. Så det är två år sedan han raspades sist.Förvånad

Han hade två JÄTTESTORA hakar på tänderna, så han tog lite nu och ska komma om någon månad igen och ta mer.

Så har du inte kollat tänderna nyss, kan det vara värt att kollas upp.

Alex
0

Lusernhack är mitt råd för att få upp hästen i hull. I naturlig form för hästarnas mage.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Beundy
0

#6 Har inte gjort det men ska göra

jen
0

Jag tog pelletsform. Men det är samma värden i hack och pellets, så det är en smaksak. (pelletsen blötes)

jn84
0

Pelletsen måste väl inte alls blötas?

Alex
0

Och jag förstår inte varför man ska ge pellets när det finns ett strå-alternativ… :P En hästmage är ju gjord för att ta in och smälta mat i stråform, inte pellets…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

#10 annars sväller den senare…

gejsa
0

Lusern pellets SKA blötas. Står t o m på påsen har jag för mig.

Lusern strå är ju godare att äta för hästen också. Mina hästar har inte gillat pelletsen. Det blir så himla äckligt överallt av den blöta pelletsen också. Uäck!

Believer
0

#13. säger som gejsa. lucern pelletsen bör blötas.. den sväller väldigt mkt.

Men jag föredrar lucern strået.

Momla
0

Hur mkt ö får han på morgonen? Rundbal? Är det en bal i hagen?

Beundy
0

#15 Ja, han har rundbal i hagen

wewwa
0

Jag lusernpelletsen ska blötas för att förhindra foderstrupsförstoppning och uppsvällning. Jag föredrar pelletsen, men det är samma värden i båda.

Momla
0

men hur kan han få 2kg hö till lunch? Tar du in honom i stallet

Beundy
0

#18 Dom går in vid 5-6 och då får dom lunch

Momla
0

ok. då hänger jag med…
Nästa fråga :)
Är det hö eller hösilage?

Beundy
0

#20 Hösilage

Momla
0

ok, hade det varit min häst så skulle jag börja med att öka den givan på kvällen till kanske det dubbla.

3kg hösilage motsvarar väl kanske 1½- 2 kg torr hö…

Kikade in på din sida så jag gissar att det är varmblodstravaren det handlar om

Beundy
0

#22 Japp, det är en travare.

Men det är bara det att han äter inte upp om han får mer än 4 kg torrhö på kvällen.

Momla
0

ok, det var ju synd…
Utgår från att alla hästar är som min travis som inte lämnar ett strå oavsett hur mycket man lägger in.

men mitt råd är - så mycket grovfoder som han kan få i sig och kanske öka korngivan

wewwa
0

Jag skulle oxå ha ökat på ordentligt med basfodret om jag var du. Går det inte att öka lunchen 1 kg och helst 1 kg på kvällen oxå.

jen
0

#11 om man redan ger tillräckligt med stråfoder så får de tuggbehovet tillfredsställt ändå.

mina får ganska mycket hö (fritt) och om jag skulle ge dom hack så tror jag inte att de skulle orka äta upp det också. pellesten blir inte lika "jobbigt" att äta.

annars skulle jag också ge hack så man slipper detta blötläggandet av fodret….

Ledin
0

öka på höet det e mitt tips ge fri tillgång under natten det är då dom äter som mest.

Lauth
0

Min spontana reaktion när jag tittar på din foderstat är öka kraftfodergivan.

I din foderstat ger du 3/4 liter kornkross om dagen, detta är lite drygt 0,5 kg.

Jag skulle prova med att öka detta till minimum 2 kg kornkross om dagen.

Zahara
0

Jag är en hästmänniska som helt ratar att ge kraft i onödan och ger bara lite till mina om det behövs! Har en gammal travare som blir tunn om vinter och behöver kraftfoder…ahr gått från att ge mängder av kraft till bara en öiten del i dag. Min gamla dam får i dag

0,5liter betfor (torr som blöts) 0,5 kilo hippo bas 0.5 kilo lusern pellets sen minealer vitaminer och kalk även linfrö vid behov(lusernen höjer och sänker jag efter behov)

innan såg hennes foderstst ut så här

1liter betfor 2kilo kornkross 0,5kilo havre 1dl olja mineraler vitaminer sojamjöl, foderjäst

Kontentan idag är en häst md bättre hull och finare päls och mycket bättre mage, tycker hon orkar me och är ycket piggare! Lusern tycker jag är kanon i alla utformande då det trotts allt går som ett stråfoder och inte ett kraft. Min dam får i dag 7 kilo hö om dagen/10-12 kilo hösilage

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Alex
0

#26 Hur skulle pellets inte vara lika jobbigt att äta? De tuggar väl minst lika mycket när de äter sånt… Hästar är ju gjorda för att stå och tugga i stort sett hela tiden så. Och skulle de mot förmodan inte orka allt kan man ju byta ut lite av höet/hösilaget mot lusern.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zahara
0

#30 har du en häst som är gammal med dåliga tänder så är uppblötatde pellets lättar för dem att äta, de behöver ju knappt tugga då :) Annars tycker jagsom du! Att de är gjorda för att stå och tugga :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Alex
0

#31 Jo men lusernhack är ju fortfarande lättare att tugga än hö/hösilage… Så då borde det ju vara bättre att byta ut en del av det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jen
0

#32 du undrade ju varför jag väljer pellets istället för strå, då svarade jag…

Alex
0

#33 Japp, men jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. ;)

Fast så har ju jag allmänt svårt att förstå varför folk ska proppa i sina hästar massa onödigt kraftfoder också :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

joytick
0

Öka höet så mycket som det går, främst på kvällen. Prova ge 4-5 kg hö så ser du ju hur mkt han lämnar. Sen ökar du på kornet (så han får typ 1 liter morgon och kväll), och kanske lite lusern.

jen
0

#34 men lusernpellets är inte krafftfoder. Det är grovfoder pressis som hacket, fast i pelletsform

gejsa
0

Jen har rätt!

Men personligen gillar jag strå bättre och mina hästar med. Plus att det blir så kletigt i krubban.

jen
0

#37  ja, det är en smaksak.

som jag skrev förut så passar pelletsen bäst till mina hästar, och en del föredrar hacket.

huvudsaken de får tillräckligt med stråfoder!

jen
0

Gejsa.vet du vad lusern strå kostar?  hur många kg är det i en säck?

jag har nämligen tänkt pröva det igen för att underlätta för Mathilda när jag ska bo borta i veckorna.

gejsa
0

Kommer inte ihåg. Har inte köpt det i år tack vare bra hö.

Men är det inte 30 kg;s säck som är hårt packat?

Ca 130 kr tror jag.

[Jennniie]
0

Hos oss kostar en säck på 25 kg 145 kr. :)

gejsa
0

Aha vad fel jag hade. Är det bara 25 kg i dom? Men Stockholmspriser är väl dyrare än hos oss på landet. hihi

jen
0

hmm, jag ska stanna på odal o fråga imorrn…

[Jennniie]
0

Har för mej att det är 25kg men som du säger jätte packat.. :)
Joo vi köper ju från en liten mindre butik som köper in mindre leveranser liksom . Så dom tar nog nått öre extra , men en som jag känner som har butiken så har stödjer gärna dom :) Köper allt foder där :)

gejsa
0

#44# Om du känner dom borde du väl få rabatt. :)

jen
0

bra rabatt får man om man har gödsel !! hehe

(dåligt skämt, jag veet)

gejsa
0

haha jen den var kul! Jag skrattar i morgon. *fniss*

[Jennniie]
0

JAg ska vara ärlig o säga att jag inte fattade den jen, haha.. SEGO ! :D

fridak
0

#48 rabatt -trädgårdsrabatt, gödsel så blommorna trivs:)

[Jennniie]
0

Ahaa smart :D
HAHa nu känner jag mej dum = ) Men är ju blond oxå så ^^ *host*

gejsa
0

Men Jennie då! haha

Maja
0

#32 - Men förstår du inte vilka enorma käk-muskler Sylgja kommer att få? :D

jen
0