Går denna häst att hitta ...
Hej! Våra krav:
Hästen ska passa en tjej på 14 år med ett års ridvara samt en vuxen, jag, 74 kg, som har 1 veckas ridvana …men går på ridskola, och har ambitionen att kunna rida nästa sommar ..
Vi ska använda hästen till: Att rida ut på, dressyrövningar, lättare hoppning 60 cm kanske (men knappast jag än …).
Den får ett bra hem, med en Nordsvensk och en ko, lite andra djur med.
Jag tänkte gå ut och gå med hästen till att börja med …som man går ut med en hund, och kanske träna lite horsemanshipövningar.
Den ska vara lätthanterlig, inte bli för het i hoppning eller galopp, men gärna vara nyfiken och framåt ..
Inga sjukdomar eller skador, ålder 10 år är väl bra? Så man har häst några år.
Jag är beredd betala upp till 40':-
Viktbärande maxad D-Ponny?
Connemara 150 cm (för att komma över den magiska 148 gränsen)
Kollar annonser reglebundet på bukefalos, men det är då inte lätt detta …
Kommer vi hitta vår häst i år …

Hej, det kan nog bli lite svårt att hitta den "perfekta" men det är väl bara att fortsätta kolla. Finns äver www.hastannonser.se www.blocket.se www.annonsdirekt.se www.eniro.se

Hej
Det låter som en bra beskrivning på en välhanterad allroundhäst
visst skulle den gå och hitta.
Varför inte köpa en äldre häst som första häst och kanske finna den på en ridskola där de vill hitta ett nytt hem för en trotjänare?
Många uthyrningsfirmor hyr ut hästar på den beskrivningen och brukar även kunna sälja sina hästar om de passar kunden.
Lycka till/Linda
Hej, kanske tänker jag fel, men det skulle 'kännas bättre' att köpa häst av privatperson som ägt den några år, och där det även finns dokumenterat om tidigare ägare, än att köpa av återförsäljare utan papper, direktimport från Lettland eller så ..
Haflinger, kan det vara något för oss? De är ju viktbärande i alla fall, det är väl inte fel att säga att den rasen har lite Islandhäst och Nordsvensk över sig i utseendet?
Har hittat en sådan som låter intressant vid telefonsamtal i alla fall, men det är klart att saker och ting kan se annorlunda ut vid en provridning.
L ars

Jag har en New Forest född 94, 142 cm men mycket häst som gillar att hoppa. Men jag hade tänkt mig 45 för henne då hon har bra stam och lämnat ett mycket bra föl.

Haflinger kan nog vara bra liksom islänning, fjording, nordsvensk osv. osv.
Visst finns din häst någonstans i ett stall och bara väntar på just er.
Att ta en häst från en ridskola kan vara lite vanskligt. Iaf om hästen varit där länge. Har hört flera hästar som blivit som unghästar på nytt. Dom är ju inte så vana att bli ridna ute tex ensam. Som du kanske måste göra när ni köpt hästen. Är du då också nybörjare så blir det nog inte så lätt.
Men visst undantag finns det ju alltid.