Kanin i boxen?
Hej,
funderar på att köpa en kanin som sällskap till hästen.
Kaninen kommer att vara i en bur som står i boxen, inget på buren som hästen kan göra sig illa på. Boxen är stor så den blir ungefär normal mått, 3x3,5 meter med buren i.
Någon som har kanin som sällskap eller har haft?
Kom gärna med tips eller tankar kring Kanin i boxen.
/Linnea

Hej!
en tjej som stog i vårat stall förut hade kaninen lösspringande i boxen, så jag tror att kaninen i bur e helt okej, då känner hon sej inte heller ensam. kul ide:)
//evelina
Vad händer om hästen sparkar på buren? Kan kaninen eller hästen skada sig?
Vänliga hälsningar
Niklas

Nej, buren kan inte hästen göra sig illa på. Den är ganska stor så kaninen kommer förhoppningsvis inte känna sig instängd, och på dagarna får kaninen gå lös i boxen medan hästen är ute.
Kommer ha två kaniner så det inte blir ensamt.

Hej!
Jag tycker att det är väldigt dumt att ha kaniner i en hästbox. Iaf om någon häst är där.
Har hört flera som haft kaniner lösa i boxen och sedan mosar hästen kaninen. En kanin är ett väldigt keligt djur som behöver mycket omvårdnad. Inget som man skaffar för att hästen inte ska känna sig ensam. Hästen kan nog komma åt buren så att den går sönder tex. Då hoppar kaninerna ut och hästen kan bli så skrämd så att den har ihjäl kaninerna. Jag skulle aldrig ha kanin i boxen.
Jag har tex en liten dvärkanin hemma som nu är över 12 år. Keligare och mer sällskaplig kanin finns inte. Jag har haft honom i stallet men fr om nu får han vara hemma. Eftersom han är så gammal. Men när jag hade honom i stallet så hade jag honom i den varma sadelkammaren. Jag hade då två st kaniner men den ena dog för en månad sedan. Han blev bara 7 år gammal.