Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5418 ggr
enelj
0

Försäkring vid foderavtal

Satt och funderade lite på det, vem betalar försäkringen vid foderavtal? Fodervärden eller ägaren?

När jag hade en häst på foder för något/några år sedan betalade jag den, vilket jag tyckte både kändes rätt och trodde var rätt.
Men nu när en av mina möjligtvis ska ut på foder, och jag har läst ett färdigskrivet avtal som en bekant har skickat så stod där att ägaren står för försäkringen.

Är det en sak man väljer själv som ägare & fodervärd, eller är det nästan alltid så?
Hur gör/har ni gjort, och vad tycker ni känns rätt?

Momla
0

det är väl oftast ägaren som sköter försäkringskostnaden.

Elma_vip
0

Det är nog väldigt olika, men jag anser att lånar man ut en häst på foder tycker jag att fodervärden ska stå för alla kostnader, inkl försäkring, men det 'r ju så jag tycker.

När jag nyss hade en på foder stod ägaren för försäkring men min häst som då också var utlånad så stog fodervärden för försäkringen..

Så det är nog lite upp till var och en..

//Diana

gejsa
0

Det där är ju hur man kommer överens. Man ska ju tänka på att en försäkring är väldigt dyr iaf om det är halvblod. Jennie och jag kom överens om att hon betalar vad kan det vara 35% eller något sånt och jag resten. Jag har ju inte något större intresse av att sitta och betala nästan 600 kr i månaden på något som jag inte har hemma. Det kan ju hända att Jennie köper sorro efter fodervärdsavtalet också. Då har jag förlorat 7200 på ett år. Det är mycket pengar att bara kasta bort.

Momla
0

fast om fodervärden struntar i att betala försäkringen och den går ut, ägaren får tillbaka en skadad oförsäkrad häst och en vet räkning som inte är av denna värld.

Då jag lånade ett fbl sto som sällskap åt Reddie så betalade ägaren försäkringen och jag allt annat

Gejsa.- 7200:- är väl lite jämfört med om du hade haft sorro hemma

gejsa
0

Nu betalar hon in detta på mitt konto så det är ingen fara med det.

Visst är det mindre men jag hade ju kunnat sålt honom direkt också. :) Då hade jag inte förlorat några 7200 kr heller. Så hur man än vänder på det hela så tycker jag att det är mest ok för båda parter i vårt kontrakt.

Jag hade en kille som ville köpa Sorro samtidigt som Jennie var intresserad. Men jag valde Jennie i stället.

enelj
0

#2, Det är nog lite det jag är inne på också, att fodervärden ska stå för alla kostnaderna. (Det gjorde ju även jag som fodervärd, och jag ansåg aldrig att det var några problem, det kändes naturligt)

Men, sen är jag ju rädd att det ska bli så som #4 skriver, att tänk om fodervärden struntar i att betala försäkringen. För jag har ju ingen koll på vad h*n gör/inte gör?

Då är ju ett sätt att betala en del var av försäkringen, och att h*n sätter in pengar på mitt konto som jag sedan använder (+ egna pengar) för att betala försäkringen med.
Eller blir det galet?

Peppe
0

Vi stod för Peppes föräkring… eller står, han är ju fortfarande på foder en vecka till.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tezzie
0

Fast jag skulle inte vilja stå på en livförsäkring på en häst som inte är min… Om det skulle hända ngt och hästen avlivas så är det ägaren som får pengarna.

Jag tycker att ägaren står för försäkring och fodervärden för övriga kostnader!

*** Kärleken övervinner allt ***

svampi
0

Jag är ju fodervärd och det är ägaren som står för försäkringen

Zahara
0

när vi hade på foder betalade vi in summan på försäkringn på ägarens konto så hon sen i sin tur betalad försäkringen….tycker tt fodervärden ska stå för den de använder ju hästen som sin egen!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

tezzie
0

#10 Tycker du att fodervärd eller ägaren "har rätt" till ev. pengar som betalas ut vid en avlivning?

Zahara
0

självklart ägaren tycker jag…man kan alltid göra så att fodervärden betalar försäkringen som gäller vet och ägaren för livförsäkringen men så länge du inte köpt hästen är det ju inte du som lagt ut pengarna i början ju så då borde ägaren ha det… jag betalar ca 1000 om året för livförs och 6500 för vet försäkringen skulle hon ut på foder täcker liv vad jag har get bara och det är trotts allt under fodevärdens vård hästen har gått bort och då borde ju jag som ägare få ut pengarna jag lagt på ästen….Tycker jag :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

fridak
0

min foderhäst står ägaren för försäkringen på. om något händer står vi för självrisken på 1500/2000 och ägaren för resterande procent.

Om fv ska stå för försäkringen är det nog bäst om fv. betalar till ägaren och ä. betalar till försäkringsbolaget.

gejsa
0

#11# Nu blir jag förvånad över din fråga.

Om du tex är fodervärd åt min häst. Vi låtsas det nu.  Han är försäkrad för 30000 kr i liv. Skulle eg försäkrat honom för 40 men hade inte råd eftersom jag inte bara har Sorro nu. Du står för 200 kr i månaden och jag för ca 350 kr.

Om du då skadar hästen så att den måste avlivas, hur kan du då tro att du ska få ut dessa 30? Det är inte din häst du lånar den mot att du får rida och använda sadel osv. Sedan betalar du mat och hyra för hästen eftersom det är du som har den.

Jag skulle ju aldrig våga sätta ut en häst på sådana promisser. För då kan ju t o m fodervärden skada hästen med flit när den tröttnar och då som tack få livförsäkringen och ägaren till hästen får inte ett dyft.

Att vi är många som tycker olika om man ska betala försäkringen eller inte det vet jag. Men att tro att man ska få livförsäkringen är nog inte många.

IdaS-A
0

Jag betalar försäkring för min häst jag har lånat ut på foder.

Har en foderhäst hemma som ägaren betalar försäkring för, trots att jag erbjöd mig att göra det. Snäll man

tezzie
0

#14 Självklart tycker inte jag att man skall få ut försäkringspengar på hästen om den skadar sig. Jag har haft Folly på foder ett år innan jag "köpte" henne, ägaren stog för livförsäkringen och jag betalade vet.förs. Hon blev sjuk och jag betalade självklart alla vet.kostnader. Något annat skulle jag inte ens kunna tänka mig. Så vi tycker delvis lika, men jag tycker inte att Fv skall betala för livförs. Men OM jag skulle betala den för min foderhäst så skulle jag inte "begära" pengar om något hände heller.

Men jag står fast vid att jag tycker ägaren betalar livförsäkring och fodervärden betalar ALLT annat som rör hästen (foder, stall, veterinär, tandläkare, hovslagare mm mm)

=)

gejsa
0

#16# Ha ha då missförstod jag dig. :)

Men vi är inte överens ändå. Men det kan man aldrig bli i en sådan fråga. Alla tycker olika och fattar beslut efter det. Huvudsaken att fodervärd och ägare är överens och har skrivit kontrakt.

tezzie
0

#17 Precis :)   Vi kan ju inte vara 100% eniga i allt Gejsa :)

gejsa
0

Hihi nej, jag menar ju det.

gejsa
0

Fast nu ser jag att du tycker man ska betala försäkringen men inte liv. Det är ju eg så hon gör nu. Försäkringen kostar ca 313 kr i månaden och liv 127 kr. Hon betalar 200 kr i månaden. :)

tezzie
0

Det är väl som du säger, bara man är överens om hur det ska vara så finns det inga rätt och fel. I slutändan så är det kanske ändå ägaren som avgör. Fast undra hur man skulle göra om FV vägrade betala… Man vill ju ha sin häst försäkrad :S

gejsa
0

Precis! :)

Mixie
0

Jag har min häst på lån i några veckor till innan jag köper henne och betalar inte någon försäkring, det gör hennes ägare :)

//Mickan

Kristina-
0

På dom hästar som jag lånat ut på foder . så har jag betalat försäkringen. Då jag själv en gång hade en foderponny så betalade den ägaren försäkringen.

LinaN
0

När jag lånade ut min förra häst på foder så fick jag pegnar av fodervärden, betalade själv in till försäkringsbolaget, och lämnade sedan kopia på kvittot till fodervärden så hon såg att jag inte stoppa pengarna i egen ficka.

Fodervärden skulle stå för självrisk.

Jag skulle aldrig vilja att fodervärden själv betalade in försäkringen. för osäkert o så står am ndär emd en oförsäkrad häst….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Serious
0

Jag har tagit över ägarens försäkring med hästen jag har på foder nu. Står med i kontraktet att försäkringen ska uppehållas.

Men som de andra i tråden skrivit, så är det upp till varje hästägare att bestäma hur den vill göra, vad den anser är bäst.