HEMLAGAT!

Ja det vill jag oxå ha, bra att du tog upp den tråden:)

*putt* Nu får inte tråden försvinna. Trodde jag skulle hinna få receptet innan jag går och lägger mig så jag kan spreja i morgon

Jag vet inte vilket recept ni är ute efter. men kan ge er mitt om ni vill.
1 liter matolja
1 vitlök
1 flaska citron
Pressa ner vitlöken i matoljan, häll i citronen (den som man köper i en flaska som ser ut som en citron). Ruska om, låt stå ett par dagar så att vitlöken verkligen hinner gå över i oljan. Sila bort vitlöken häll det på en sprayflaska om ni vill ha det i sprayform. Annars kan ni låta vitlöken vara kvar (vilket jag tycker är bästa effekten) och så hälla ut det på en svamp och smörja in hästen. Detta medel fungerar bra även vid ögon, öron och mun eftersom det inte är något giftigt i det. Har verkligen hjälp på mina tjejer.
På deställen där de blivit bitna ändå så hjälper det till att hela där och göra så att det inte blir värre.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Upp igen! Vill verkligen ha receptet. Kommer inte ihåg vem det var som hade det!?

Ojdå. där kom det innan jag märkte något. Men det gör ju inget om det kommer fler.

ja gör så här:
3 delar vatten
1 del äppelcidervinäger
och 1-2 pressade vitlökar.
så låter jag det stå och dra sig ett dygn sen silar jag bort vitlöksresterna sen e de klart o börja spraya =P
3 delar vatten?:S
/Elin

japp!!

#6 har provat på mina killar, det hjälpte inte så mkt alls… jag ska köpa switch o slänga på dom…
Lisette - Switch är super :) hästsalva är också bra

Vi har switch på hästarna men jag tänkte att vi skulle försöka få mygg o flugor att hålla sig på avstånd när vi rider. Vi har renons också men insekterna verkar ha börjat tycka om det i stället för o fly. Måste prova nåt annat.

#10 menar du skillingaryds salvan? den i svart burk? den varar inte så länge tycker jag. myggen skiter fullständigt i den.
#12 jag har använt skillingarydsalvan EN gång på min gamla arab. hon hade insektsbett som blev 7 ggr värre av den salvan.
jag fick ta ut veterinär för att hon blev inflammerad så det blev cortison och peniccilin.
så mitt råd är att INTE använda den om hästen redan har insektsbett. (tror det blir för lufttätt av den) annat är det nog att använda den innan de blivit bitna som förebyggande. Fast ioförsig kan ju det vara så att hon var extra känslig just då.
#3 Åsa, vilken matolja använder du till ditt flugmedel? ngn speciell eller går det bra med rapsolja?

Jag använder vanlig matolja, men kan inte tänka mig att det skulle vara någon större skillnad att använda rapsoljan heller. Kanske det är onödigt då den är dyrare dock. ;-)
Sedan blandar jag allt i en pet-flaska. Så det är lätt att hälla ut på svampen när jag smörjer in dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#13 när min travare jag hade förra sommaren skadade sig använde jag salvan runt såret. det hjälpte inte för fem öre… har itne så bra erfarenheter av salvan, men likväl såh ar jag den i en låda i stallet.

Jag använder switch och tycker att det fungerar jättebra. Sen till sår hittade jag en bakterie dödande salva som funkade jättebra då jag fick smörja in stor delar av min häst eftersom han gick omkull med mig när jag red han på en grusväg.
Trodde att det skulle bli problem med alla flugorn m.m. men de har hållt sig undan. Kommer inte ihåg vad salvan hette nu.

Superbra hästsalva (den gröna) är superbra mot knott och insektsangrepp.

#17 när tosan hade sitt sår på benet var det mitt i rötmånaden, men det regnade hela tiden i augusti förra året (tack och lov), men flugorna var ändå på hennes sår. fick rådet att sätta på hovtjära runt såret, viklet jag gjorde. flugorna höll sig väck och jag, jag luktade skogsbrand… d:
jag kör med mitt eget hopkok utav äppelcidervinäger, vatten o vitlök. Får dom klåda så använder jag AVS14.

ja har lika delar vatten som äppelcidervinäger, o så vitlök i, men använde pulver o inte klyftor, tyckte de gav mer krut i blandningen.