*utebox vs innebox??
Hej!
Någon som har sin häst i utebox eller har erfarenhet av det? För - och nackdelar jmf med att ha hästen installad?
*nyfiken*
Mvh Tessan
Fördelar för dig: slipper in och utsläpp! Hästen har alltid mat o tugga på, du behöver inte vara orolig att den har tråkigt.
Fördelar för hästen: slipper stå inlåst utan väljer själv när man vill vara ute eller inne. Den har alltid mat o slipper stå o vänta på dig
Nackdelar: vet ej! Inga här ännu

fast jag tror tessa menar BOX inte lösdrift.
jag hade gärna haft utebox mht luften

utebox är väl inte lösdrift…?
hästen får frisk luft och det är kallt för människorna
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Precis, jag menar utebox inte lösdrift eller liknande..
Alltså har man ju ungefär samma rutiner som om hästen skulle stå i en innebox, bara det att den står…. ute ;)
Hör gärna vad det innebär för en hästägare att ha sina hästar i utebox, men självklart tänker jag främst på för - och nackdelar för hästen… =)

enda nackdelen jag kan komma på är väl att det är sjukt kallt för en själv o att vattnet fryser lättare. kanske jobbigare att mocka med eftersom skiten fryser.
jag har haft utebox..dom kunde stå och titta ut,haahah.men vintertid va ju inte så roligt.piss och skit frös fast,det var ett helsike att mocka,och kallt var det med.och på sommarn var det jätte varmt i boxarna istället.jag vill aldrig mer ha utebox.kanske finns nån som har bättre svar.och som trivs med det.
Har haft sköt/medryttarhästar båda inne i stall, utebox och lösdrift. Stall har ju fördelen att det är hyfsat varmt och torrt men det är rätt tråkigt för hästen. I en utebox får hästen frisk luft och har mycket att se på men det är också rätt kallt. Lösdrift är nog bäst för hästar som klarar av det för då har de mycket att göra och man behöver inte mocka så ofta osv.
aha! där ser du hur förvirrad jag är!!!!!!!!!hahahaha!

Min häst står i utebox.. Tror hon trivs bra, hon springer in i boxen själv från hagen varje dag iaf =) jag är nöjd i alla fall då jag ville ha henne på lösdrift från början (är bara två år) men hon blev sjuk så jag tog in henne sen ville ja inte släppa ut henne igen då va utebox det bästa alternativet ;)
//Mickan
usch.. skulle inte vilja ha min hast ute pa vintern (dygnetrunt) assa inte for hastens skull utan min JAG SKULLE FRYSA IHAL XD!! (OBS! kan inte skriva de tre sista boxtaverna i alfabetet) svar last :(
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Jag har utebox. Enda nackdelen jag kan tkr är att jag inte har ngn stallgång, det är verkligen ett stort minus =) Men det funkar. Annars e de ju skönt för kusarna att kunna titta ut bra luft. Första vintern för min del, har varit som kallast kanske 13 minus, då hade jag minus tre inne på natten, oisolerat.. så det håller ju värmen bra för att det blir så litet.
#10 du har nog engelska som språk på datorn nu. Ändra till svenska =)
/Elin

#11 joo stallgång är ett minus men jag brukar va uppe i stora stallet när jag håller på med henne.. ställer bara ner henne lagom till middag :)
//Mickan

Min häst har något konstigt stall hihi..
Det är ett inne stall, Men öppet på bägge sidor =) Där folk vanligtvis har dörrar eller portar, på bägge sidorna är de öppet ist
Min förra häst stod uppstallad på utebox när hon flyttat från mig. hon trivdes super. de hade uppvärmda vattenkoppar i dessa uteboxarna. Hon stod på spån.
den nya ägeren tyckte det var super när det var minus, visst var det smällkallt för henne men skiten frös ju o kisset frös, så då var det bara o mocka ut isbitarna.
Samt att hästen hade kvickdrag så den friska luften vart super för henne. visst stod hästen med täcke på men det var ändå helt ok.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mangis trivdes bra i sin utebox där hon hade ngt att kolla på hela tiden. Luften var ju bättre såklart eftersom det var själva anledningen till flytten. Mockningen tyckte jag inte var ett problem då det sällan är jättekallt här (de hade spånbädd vintertid). I så fall vattnet, men det går ju att fixa uppvärmning till hyfsat pris nuförtiden. I övrigt fungerade det som vilket kallstall som helst. Någongång ibland vid riktiga snöstormar kunde väl snö driva in genom brädorna, men det var rätt sällan.
Foxen stod i utebox innan jag köpte henne. :) Pga bronkiten skulle jag gärna flytta till ngt ställe som har uteboxar, står typ på kö till hennes förra ägares utebox-stall…:)

Min första sköthäst stog i utebox, men det var bara för att han är jättekänslig mot damm. Men det funkade bra tycker jag. Lite jobbigt på vintrarna bara, allt frös till is…
Vi har haft våra i uteboxar, men det va sommartid så jag hann inte direkt märka vad som händer på vintern, för och nackdelar osv.
Det jag funderat på nu i efterhand är varför man ska ha det om inte hästen har problem med luftvägar osv, med tanke på att hästen knappt rör sig och då får den stå still utomhus och då är väl risken rätt stor att hästen blir kall? Då skulle jag hellre välja att ha hästen installad eller lösdrift. Ska de gå ute måste de röra sig för att hålla värmen.
Men detta är bara spekulationer från min sida och tänker utifrån min häst, som jag helst inte vill ha täcke på. Men det är väl ett krav att ha täcke isåfall om man har hästen i utebox? Det skulle jag räkna som nackdel isåfall.

#19 det borde inte vara ett krav. hästen står i lä. har den bara ordentligt med päls så borde det inte vara ett hinder. min lille skulle absolut kunna stå i utebox nu.
hade ni så ni kunde stänga för helt i dörrarna hjullan?
#20. Ok. Alltså jag mena inte på att det måste vara ett krav, men att det är nästintill nödvändigt..
Ja vi kunde stänga dörrarna, det va nån slags gardin man skulle dra för också.

Hur stora är era uteboxar? finns här någon som har foto på en utebox?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

hmm, mitt inlägg kom inte med.. =/
får skriva igen..
Enda nackdelen jag kan se med uteboxar är att vattnet fryser. Men det beror på hur man göra. När mina stog i uteboxar borrade jag ner hinkarna i halmen, det tog låååång tid innan vattnet frös då.
Annars ser jag bara positivt. Friskt luft hela tiden, mer att titta på, plus att det verkade som att mina hästar mådde bättre när dom stog i uteboxar, jämfört med inne i stall.
Dom stog både sommar och vinter i uteboxarna. Visst det blev satans kallt för mig, men hästarna mådde kalas.
#23. Hur gjorde du med täcken? Vad hade du för täcken?

#24. Lucky hade samma täcke som han hade ute i hagen. Kiara stog utan både "inne" och i hagen. Ingen av dom frös i uteboxarna nånting. Inte ens när det var som kallast.
Okej! hade du dom över hela vintern?
utebox är inte lösdrift. Jag ska göra en lösdrift framåt vår-sommar till mina men det e ju lite å tänka på. Utebox enda nackdelen jag vet lr kommer på är detta med stallgång det e ju lite trist å sadla mm ute om man inte gör det i boxen. eller har någon stall att gå in i å klä på hästen allt :)

#27. japp, ända till mars.

UTEBOX : fördelar: Du behöver inte släppa ut och in. Du har bara en box att ta hand om och inte ett helt stall som behöver skötas. Tempraturen blir mer vanlig för hästen . Nackdelar: Du måste ha täcke hela tiden när det är kallt som du slipper i ett uppvärmt stall. Du kan inte ta ut på gången och rykta. Mer vinterpäls ( endast nackdel om den arbetas ) .

#31. Som tidigare har skrivit Utebox är inte lösdrift! du måste ju släppa ut hästarna i hagen även om de står i utebox.
Och täcke behöver man inte heller ha på. Min Kiara stog utan täcke året om.
#32 beror ju också på om boxarna står i hagen o om man stänger dörren eller ej…. ;P
Då är det ju ändå utebox men med lösdriftsmodell ^^
tror det finns ett antal variatner :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min ena kompis häst bor i en utebox. Han har bronkit.
Fördelar: Frisk luft, kan titta ut. Billigare hyra, 2400 kr mot 2700 kr för en innebox (ingår visst antal kg hösilage, en spånbal i veckan (eller halm), betfor, havre, morgon och lunch vardagar, ridhuset).
Nackdelar: Kallt för min kompis när hon är där, jobbigt att mocka när spånet fryser, man måste ha bädd för att hålla värmen. Vattnet fryser i hinkarna. När det är snöstorm eller rejält regn, blåser det in i boxarna. Man måste ha rejält med täcke om man har klippt häst. Kallt när man ska fodra "utehästarna". Dåligt med ljus i boxen när man är där på kvällen. Man får gå in i stora stallet för att borsta och klä på hästen. Inget sällskap när man är där eftersom boxarna är avdelade så, 5 st.
Min gubbe skulle aldrig trivas i en utebox, han är en fryslort. Sen vill han ha mer gemenskap av sina kompisar som han får då i ett stall än han skulle få i ett utestall. Där kan han ej se sina kompisar (iaf i detta stall).
#33 ja så har jag det..en stor jättebox som är delad i 2 med en dörr som alltid står öppen ut i hagen..
men fattar ju vad trådskaparen menade…läste bara lite slarvigt! samt att jag benämner mitt stall både som lösdrift o utebox..

#33. Jo det finns ju en del varianter =)
#34. Lucky är oxå en häst som fryser för minsta lilla. Men han klarade sig kanon i utebox. Dom har ju väggar och tak som skydd. Och vi hade gardiner som vi drog för för natten, så om det regnade/snöade kom det aldrig in i boxen. Skönt.
En till fördel jag kom på nu med utebox är ju att det är i stort sätt samma temperatur för hästen dygnet runt.
#36 I dett stall har de inga gardiner för, bara galler. Sen är det öppet vid taknocken, så där blåser det oxå in.
Skulle aldrig vilja stå där ändå, inte ens i en innebox. Hög hyra, hösilage, spån, många pass, dåliga hagar och konstiga stallägare. Dessutom mest tävlingsmänniskor…
Lyrik är en fryslort. Har samma täcke inne som ute, står i ett kallstall med 4 hästar, innebox.

#37. Okej, ja då förstår jag att det kan dra kallt i boxarna.

#38 Japp. Nu har min kompis häst bara stått i utebox där sedan försommaren. Hade innebox innan.
Vet ej hur de har planerat bygget av uteboxarna, iaf de 3 nya. Så är stallägaren veterinär oxå…

Spännande bebbe, hur många är boxarna och vad får man betala för sådana? *nyfiken*
och hur tusan transporterar man dom?! ;)

Snyggt! Sådana skulle man ha i stället. Fast dom såg lite söndertuggade ut men det kanske är billigt pris? Vad ska du ha dom till? Dina går väl på lösdrift?

#43 från början fanns det 50 st, men jag vet inte hur många som är kvar, dom är i sektioner, bara att koppla ihop.

#44 dom är bara lite skavda, inga hål, vi får ge 3000/st, det skadar aldrig med lite extraplatser, alla mina hästar går inte på lösdrift. Vi köper kanske så många att vi säljer av dom på vår hästauktion.
#36 3000:- var väl inte så billigt? När jag sökt runt på nätet efter såna boxar har de kostat runt 4000-4500 men då var de sprollans nya? Vi planerade att bygga egna uteboxar och då räknade vi på att materialet per box kommer kosta runt 3000 kr. =)

#47 kan du lete reda på en sådan annons åt mig, är dom så billiga köper jag nya i stället.
Vad har ni för golv i uteboxarna? har ni gjutet platta eller de står rätt på marken?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#49 Min kompis häst (fd kompis nu) står på marken, vad jag har sett.

#47 Har du fortfarande inte hittat annonsen om de billiga boxarna? du kan nog inte bygga så billigt om du ska andvända båtplyfa, det är jättedyrt bara plyfan till en box går nog på minst 4000kr.
#50 Stallet som jag tror att du beskriver har sex uteboxar varav fem används. Det är god belysning i samtliga fem stycken, man kan välja mellan nattbelysning (gödlampa) och arbetsbelysning (lysrör). De nybyggda uteboxarna har betonggolv. Uppe vid taknockenhar man satt upp vindskydd i form av rejäl transparent hårdplast. Den sjätte uteboxen är en reservbox som byggdes provisoriskt åt en ponny som väntade på att dennes ordinarie box skulle bli ledig. Den användes under cirka två månader.

Vi har bara två boxar i vårat stall men tre hästar så en står i utebox . Och hon står på lastpallar som man satt skivor och en gummi matta över ( de håler för ett ton ) ! Fungerar jätte bra , inget fryser ! Förra året stog en annan häst i en utebox hos oss och den stog rätt på marken och då frös de !