Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1061 ggr
Johanna
0

Tappa päls utav sojaprotein??

jag testade att börja ge pållan det innan jul, eftersom jag hört från lite olika håll att det var bra för viktuppgången.

När jag kom hem från min lilla "semester" på nyår hos mamma såg jag att hon hade tappa stora fläckar m päls uppe vid öronen, tänkte att det kanske var pga av tränset,fast det såg inte alls ut som skav,
sen tappade hon även päls uppe på ryggen o runt mulen….

Jag provade att sluta m proteinet o hon har faktikst inte fått några nya pälsavfall…. så det måste ju nästan varit det!

kan det bli så att dom tappar pälsen?? Jag har aldrig tidigare använt mej utav sojaprotein, därför funderar jag…

shirley
0

kanske va reaktion på för mkt protein, sk proteinplitor….

LinneaG
0

Våra åt soya hos Linda, ingen som fick några 'biverkningar' av det.

Johanna
0

hon ska väl såklart vara lite speciell då ;)

Tänkte pröva Rehab till henne istället, iofs så börjar hon se riktigt fin ut nu, men det behövs ju mer för att bygga muskler

Believer
0

min första tanke var löss. det brukar börja uppe vid pannluggen/öronen.
Men sen såg jag ju att det slutade när du slutade med sojaproteinet.
Kan vara så som #1 säger.

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag skrev den här tråden för ett tag sedan, om just soja och ev. reaktion på detta.

Tösa tappade päls i ansiktet och fick en stor, hårlös fläck.. Dock enbart på detta ställe, varken mer eller mindre. Drog ner på sojan och nu har det äntligen börjat växa ut små, små gjuniga strån..

Har nu börjat ge krafft protein, som är ett mer skonsamt protein-tillskott. Dock dyrt. just nu får alltså pållan soja och krafft protein, men tanken är att hon ska "fasas över" till enbart krafft protein.

Kan ju vara att hästen har fått någon form av ohyra som angriper pälsen/huden.

I annat fall tycker jag att du gör rätt att testa att ta bort sojan. Upphör problemen, kan man ju misstänka att det foder man tog bort, var boven.

tessa
0

Har du inga foton??

Johanna
0

nej, inga foton tyvärr… men min pålla hade som din på sidan där…

men den har börjat växa igen nu, o inget nytt har ju uppkommit efter att jag tog bort sojan, så det måste varit det

Ingen annan häst i stallet har haft ngt liknande heller

tessa
0

#7: Såg det likadant ut alltså?

Johanna
0

ja, det gjorde det…

jag trodde först att hon hade slagit nånstans, men när jag såg dom andra kala fläckarna så tänkte jag att det kanske hörde ihop

tessa
0

Skumt… fast min pålla fick ju bara en enda fläck, och det är den som visas på bilden. Hur såg de andra fläckarna ut på din häst, likadana??

Johanna
0

ja,  en uppe på ryggen, precis bakom schabraket o uppe vid öronen..

gejsa
0

Det är väl så att hästarna får klåda om dom får för mycket protein? Dom kan få som små knölar som kliar. Men i tidigt stadium kanske ni upptäckte det tack vare att  hästen kliat sig så pälsen lossnat.