Är stallet OK
Tänk på att hälsovårdsnämnden skickar ut inspektörer för att kolla att alla mått på boxar, takhöjd och bredd mellan galler är korrekt. I ett mycket stort nybyggt stall i närheten fick de göra om alla galler då det var några mm fel. Likaså hästens väg mellan stall och hage, så att där inte är en massa grejor som den kan skada sig på om den kommer lös.

Dom va till oss för länge sen, 2 gånger om jag inte minns fel och då va allt ok, inga fel alls. :)
I mitt stall har de inte ens vart och kollat :) Inte en av grannarnas heller men nu har de inte stått hästar i mitt stall på snart 3 år..
Vet hälsovårdsnämnden att man byggt stall eller ska man rapportera sånt själv?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#2 beror på hur många hästar du bygger åt.
kan ju iofs tycka att de dyker upp om de dyker upp.

Ja, dom var här i höstas igen. Kommer vart tredje år eller vart fjärde minns inte riktigt nu.
#3 Byggde om ett uthus till stall för 2 hästar. Grannen har gjort om ett garage till en box med plats för sadel,sele och lite hö så det "stallet" är minimalt.
Men de borde väl komma ut och kolla ändå så allt står rätt till fast det bara är 2 hästarsstall?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ja det är klart, men de vet ju inte om att du byggt stall.
du kan ringa ut dem och be de kolla.

#4 Ska dom komma så ofta? Hos oss har dom inte vart på säkert 10 år. Men de är samma regler som gäller än va?

#7# Då har dom väl glömt er. Dom började inte ens att åka ut för 10 år sedan. Vad gjorde dom hos er då? Det är väl ca 5-7 år sedan som det bestämdes att dom ska åka ut till stall och kolla allt.

Jag kan inte vart gammal när dom va hos oss, kan inte vart mer än 10-11. Är de 5-7 år sen dom började åka ut? :/

#9# Ja, iaf hos oss i Södermanland. Då blev det något nytt att dom ska åka runt och kolla alla stall som finns. Så sa dom till mig iaf. Men jag minns inte exakt vilket år det var som dom började. I vilket län bor du?

Jag bor i gävleborgs län.

Det kan ju vara annorlunda där. Det är inte likadant överallt har jag märkt.

jag har försökt hitta nåt på nätet man ja hittar inget. jag har för mej att dom kom när stallet va ganska nybyggt.

#13# Men då kanske dom kom för att godkänna att stallet får ha hästar där eller något sånt. Fast å ena sidan är ju det också nytt tror jag. Att man måste ringa när man byggt om osv. Ja, jag har ingen aning.
När jag ringde och frågade om lite regler är jag skulle bygga om garaget till stall så sa hon på miljöskyddet att de måste godkänna stallet om man har 4 hästar eller fler.
det var förra året
Jag bor i Södermanland

Vi har 4 boxar men jag vet inte om vi hade 4 hästar hemma då. Måste man ha 4 hästar hemma för att dom ska komma oxå?
#16 kommer inte ihåg riktigt, men det bästa är att ringa och fråga vad som gäller i just din kommun
För ca 7 år sedan började de dokumentera allt mer noggrant. Då skrev de ner alla mått på boxar, takhöjd, antal hästar, hovslagar/vaccinerings/avmaskningsrutiner m.m.
1988 började man göra kontroller, då en ny mer omfattande djurskyddslag trädde i kraft.

fast jag tycker det verkar helt sjukt att de ska vara olika i olika kommuner när det gäller förprövning av stallarna.
kommunerna BÖR ju rätta sig efter det som jordbruksverket säger, dvs att man inte behöver förpröva om man har färre än 5 hästar på fastigheten.
ska ringa JBV imorgon bara för det.

Det räcker med att du har en häst hemma så kommer dom och tittar på stallet. Allt för att få bort alla "hemmagarage" hästar och förråd som många hästar står i utan hage mm.

#20 jo visst är det så. men har ingen sagt åt dem att hästen finns så vet de ju inte.
tror det är upp till var och en om de vill ringa ut inspektörerna.
de lär ju komma förr eller senare.

#21# Ja, hos oss åkte dom runt en sommar och kollade var det stod hästar och transporter och skrev upp det för att sedan åka och kolla på hösten/vintern. Så sa dom till mig.
Jag ringde inspektören i höstas och frågade om de inte skulle komma hit å kolla snart!?!
Hästarna har bott här i 3 år utan att någon varit här å kollat. Men de låg så mycket efter och var underbemannade så de skulle inte ta mitt område förräns nu till våren.

När vi besiktade vår nya transport, och samtidigt anmälde oss till kursen för kompitensbevis så registrerades det, naturligtvis att vi hade hästar. Så hon kommer till oss om ett par veckor, och satsar sen på att "hitta" alla hästägare i vårt område.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

När jag köpte min häst stod han själv i en barack, med en hage som va jätteliten och helt uppbetad. Nu har han de bra med riktigt stll med stora hagar och kompisar..