Intagningskrav hippologen
Vet någon vad integningskraven för hippologutbildningen ridlärare är? Vi har fått ett papper i skolan men jag tror inte att allting står med där eftersom jag har hört att man även behöver ha betyg i andra kurser också. Jag har varit inne på SLU, Flyinge och Strömsholm och kollat men jag har fortfarande inte hittat någonting. Är det någon här som vet någonting om det?

Ring dom och fråga? =)

dem går inte bara efter betygen, man ska även ha intervju, konditionstest, visa häst för hand test, ridtest i både hopp och dressyr ;) har en i klassen som ska försöka komma in på hippologen i Flyinge xD
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jo, jag vet att de inte bara går på betygen, men det finns vissa kurser som man måste läsa för att kunna komma in i första hand, och de är dem som jag frågar efter. Önska lycka till till din kompis!

här kanske finns lite information http://www2.hipp.slu.se/anmalan/anvisningaforanmalan08web.pdf
du ska ha grundläggande behörighet + biologi, matte b, eng b. (tror jag)
sen är det intagningsprov med teoretiskt test (inte helt hästrelaterat) fys test, hoppning, dressyrtest och häst vid hand.

nej Engelska B behövs inte. Svenska B och matte B behövs och så skall man ha jobbat eller praktiserat i ett stall en viss tid om man inte har gått på naturbruksgymnasie så klart.
Engelska B behövs då man skall söka till veterinär eller något liknade. det är inte många kurser då man behöver Engelska B.
Okej, vilken tur och tack alla som svarade. Jag undrar vad hon hade kokat ihop, men jag tyckte ockå att det lät lite konstigt att man skulle ha Engelska B för att bli ridlärare… Det skulle nog vara bra att gå engelska B också, men eftersom jag inte tycker att det är det roligaste i skolan så hoppar jag över det. Man kan ju alltid låna rumskompisens böcker (;
fel av mig, sv b var det såklart! =)
Aha, haha, jag läste faktiskt svenska i alla fall x) "Man ser det man vill se" ;P
Om du går in på www.studera.nu eller på www.slu.se så kan du läsa direkt under utbildningen vad som krävs.
Lycka till.
Jag har faktiskt gjort det nu; slu.se, tillsammans med en lärare som vägledning;P Men det var som alla säger - ingen Engelska. =)