Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2208 ggr
Hajda
0

Nervös

Nu ska jag provrida en unghäst på Söndag.
Han är 5 år, en blanding av welsh och island. Men asså grejen är den att jag är såååå nervös.
Jag har bara ridit i 4 år på ridskola, och rider inte så jätte bra heller. Det skrev jag på annonsen, men ändå ringde hon. Ägaren är verkligen jätte trevlig, och hon trodde säkert att jag skulle klara av honom. Men jag är inte dugg säker, usch nej, kanske inte änns värt att prova. Jag kommer ju skämma ut mig totalt.
Är det någon som har unghingst vana, som kan ge lite tips på hur man rider unghästar? Vad ska jag som nybörjare tänka på?
Ge mig tips, och föreslår ni den här hästen för mig? Men jag är faktiskt lite sugen på att pröva på, det blir ett mål, den blir en utmaning, och samtidigt så kommer jag lära mig något :)
Hästen kan alla gångarter, och ägaren säger sjävl att hästen är jättevälskolad :)

Klasselover
0

Usch, känner igen mig, jag var också jättenervös inför en provridning! Ska inte skrämma upp dig, men måste berätta det här. Provred en unghäst som var under inridning, och jag försökte lösgöra hästen eftersom han verkade spänd, så jag jobbade mkt med längre tyglar. Han blev rädd för något och gick omkull i ett dike (han visste inte att det var där, det var massor snö ute så det syndes inte) och jag åkte av, han sprang iväg och fastnade med tygeln under frambenet. Jag försökte titta hur han mådde, men ägaren sket i det (han drog sig mkt i munnen!) och satt upp själv och 'red till' honom. Han var då liten B-ponny (ca 115cm) och ägaren vägde kanske 70-80 kg och var kraftig Hemlis

Hon mejlade på kvällen och tyckte att vi inte hade passat ihop. Jag tycker fortfarande synd om den lilla krabaten :/ Han var bara 3 år då!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Ett tips är att ta det lugnt, lär känna hästen lite i boxen först om du kan och kela/prata lite med den. Sen får du ta det sakta när du rider, och lyssna på ägaren om hon har något tips. Lycka till!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Hajda
0

#1 Nej stackarn :( :/
#2 Okej tack för tipset :)

Hajda
0

*Puttar* Imorgon provrider jag :) Behöver tips :D

elin
0

Kom ihåg att fråga mycket! Ska den bli din ev; medryttarhäst eller är de en häst du ska köpa?

/Elin

The-Photo
0

Känn efter hur hästen är och bli inte medryttare bara för att liksom vara medryttare utan känn efter. Det felet har jag gjort många gånger!

Lycka till!

Marija
0

Har inga super tips, men ta det lungt och känn på hästen! Trivs du inte med den hästen så finns det säkert någon annan som väntar på en medryttare. :)

Önskar dej lycka till!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Ledin
0

om ägaren själv tror att du klarar av den så tror jag inte det är några problem med hästen, den är säkert snäll. Mitt råd är att pyssla med den du sadlar,tränsar,borstar ja allt man ska göra med en egen häst. Fråga mycket vad den är van vid osv, är den van att blir riden själv kan man ta in den själv har den haft några problem med ridningen och isf vad hur är den å transportera lugn osv fråga massor, fråga om du kan ha den på prov i några veckor innan du bestämt dig för köpa den, gör en vet.besikning och ha med dig en van hästmänniska det e ett måste, dels så kan den se vissa brister som man lätt missar om man är lite nervös och du ska säga att du är lite nervös till ägaren så hon vet om det. Eftersom hästen inte är mera än 5år och du inte ridit mer än 4år så måste den vara mycket van och lugn häst. Om du får ha den på prov ta gärna o rid någon lektion med den och låt inte andra rida den eftersom det e dej den ska lära känna först. Lycka till och va nu frågvis o glömm inte ha med dig en bra hästmänniska som annars kan fråga lite oxå även när du rider kan den ställa lite bra frågor som är bra å veta. Lycka till o va inte så nerrvös det ska någ gå kanon bra.

Thorsson
0

men då har du ju ridit på ridskola mer än mig! Jag har ridit 2 terminer. ( sedan har mamma, och fler privatpersoner hjälp mig. Men jag är för det mesta självlärd ;)   )  Jag fick ju nyss hem min 6åring. Men det bästa tipset är att va lugn, försök ta reda på hur han är att rida. Prata hela tiden med honom. Jag va jättenervös, när jag skulle provrida. Men jag är ju jättebkyg med, så ja. Jag glömde bort att testa att galoppera. aja. Men kom ihåg. va lugn! Det löser sig. Du har ju ändå förklarat för henne hur du ligger till bland nivåerna. :) Lycka till! :)

berry
0

jag säger precis som alla andra :) ta det lungt, lär känna hästen osv.
Men om du känner dig jätte osäker ändå, kan du ju be ägaren sitta upp och rida lite smått på den, så får du se lite hur den är :) Glöm inte att fråga så mycket du kan!

Lyckatill!  Mvh Berry

Hajda
0

Tack så hemskt mycket för alla tipsen, tror nog det kommer gå bra imorgon :)

Mkarlsson
0

jag fick min 4-åring när jag var nio, henne red jag vanligt och säkert, så att dom från början fattar att det inte är ngn idé att testa ordentligt, slappna av men var försiktig också, om hästn inte är så utbildad så var försiktig, sitt inte med bankande skänlar m.m.men det ska nog gå bra för jag tror inte att ägaren sätter upp en ryttare som hon inte tror klarar av hästen, det är jue farligt för båda, och inte vill hon se dej på akuten och en farlig häst som tar över så småning om ? :)

Believer
0

Hur gick det då?

Hajda
0

Det gick jätte bra! Han var väldigt pigg och ganska busig, men jag klarade av honom :) Känner att jag verkligen kan lära mig av honom så nu är jag medryttare :)
Tack för alla tipsen :)

Thorsson
0

Vad kul! Grattis :D

Maja
0

Grattis!! =) Har du bild på hästen? :)

berry
0

gud va superkul :D! grattis, hoppas du får många härliga stunder med den pollen :)