Storlek på vojlock
Min kusin har fyllt år och jag tänkte köpa en vojlock till hennes ponny. Men jag har ingen aning om vad för storlek det ska vara. Det är en maxad C-ponny, inte så jättekraftig. Tacksam för hjälp. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
ponny eller cob tippar jag på :)
cob =)
Både ponny och cob passar nog.
Har hästen ponny i storlek och du köper cob kan det ju bli ett dressyrschabrak ;) Likadant om du köper ponny och den har cob kan det bli ett hopp ;)
Jag fick ett schabrak i storlek full av en kompis, med brodyr på, "Anna & Windy". Jättefint. Men Windy har cob. Så jag använde det helt enkelt till dressyrsadeln och då passar det bra!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag har "ponny" till både Blacky och Peppe (maxad C och maxad D). tycker det är så fult med för stora schabrak (men dom ska ju givetvis inte vara för små heller)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tack för svaren! :-)
Ska kolla lite i ridsportaffären. ^^
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

det beror ju på hur stor sadeln är, är det tex 16" ska du ha en 16" sadel!

oj, vojlock*

Jag skulle kört på Ponny, Cob blir nog lite för stort.
Det bästa sättet är se hur schabraket ligger på hästen med sadel på. Scabraket ska inte röra vid virveln, och inte heller komma för långt ner vid bogen. Den ska ungefär gå 2 cm utaför sadelns gränser oxå.
Som bild #4 har rider jag :) Och jag rider på maxad D-ponny. För stora scabrak kan störa ridnigen och hur hästen rör sig…

#8. Störa ridningen med för stora schabrak? Utveckla det gärna..

Japp, har man ett stort schabrak som sitter liksom och flyger stör det ju hästen ;)
Kanske inte ridning, men du fattar nog vad jag menar ;)
Köpte ett schabrak i ponnystorlek idag. Kusinen får väl testa och se om det passar.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Jag får alltid kolla från fall till fall… Man kan ju aldrig lita på de där storlekarna! Sen har vissa av mina sadlar varit knepiga att hitta schabrak till, jag vill att de ska passa perfekt. Mina maxade D-ponnyer, den ena en tunnis och den andra ganska kraftig har ponny eller cob.
Vet du vilken storlek sadeln har och vad är det för nån? :)
Igår fick min kusin schabraket som jag köpt. Hon blev jätteglad, och hon var nästan helt säker på att det passar. Hon sa också att schabraket var perfekt till hennes nya dressyrsadel. ;)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
# 13 - blev det ponny eller cob ? :)
#14 Ponny :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Vad bra att det passade. :)
Hur såg det ut?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Typ beige färgat med ett blått "band" i kanterna.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Cob är ju inte så vanligt så jag tror ponny blir bra.
#17 Låter ju jätte fint :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#19 Det var det verkligen, och min kusin blev jätteglad. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se