Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 273 ggr
tessa
0

tacksam för era åsikter!

En lite lustig fråga men såhär är det:

Fann en häst i närheten som är outbildad, oförsäkrad, ovaccinerad och saknar pass. Vi skippar de bra delarna nu =) jag vill ha en skogsmulle så temperamentet och personligheten väger tyngre än bildning men de andra delarna.. saken är den att jag kan få låna/hyra hästen. Mitt krav är fortfarande att han vaccineras innan jag får honom, och det funderar jag nu på om jag själv kanske kan bekosta eftersom jag inte betalar något annat för honom.

men till min hm smått "moraliska" fråga - är det rätt att man "sänker" kraven när det gäller att hyra/låna än häst jämfört med om man köper den? t.ex tycker jag att ägaren får stå för pass, även om hästen inte står hos henne.

För samtidigt vill jag ha en försäkrad häst, vilket innebär att jag i sådana fall står för både vaccination och försäkring för en häst som jag inte äger och inte vet hur länge jag kan/vill ha.. jag kan få ha honom på prövotid men vill som sagt att han ska vara vaccinerad och försäkrad då jag har honom. men kanske är det så "enkelt" att man kan skriva ett fodervärdsavtal som gör att jag vet att jag kan ha honom en viss tid, och då tycker att det är värt att stå för de utgifterna som dessa saker innebär. - är det rimligt?

hmm, hoppas någon förstår vad jag snurrar om och kan tycka till lite här! Det är alltså inte så att jag är snål, jag är bara rädd att bli lurad eller klanta till på något sätt.

Mvh Therese

gejsa
0

Klart att hästen ska vara försäkrad och vaccinerad mot stelkramp iaf.

Kiara
0

Det finns färdiga avtal att köpa skriv ett sådant, vaccinera det är för mig en själklarhet och det blir ca 1500 kr första året (125 kr/månad), försäkring kan ni betala halva var. Men det viktigaste är att ni har skrivit kontrakt om vem som ska stå för vad, tid och pris om du vill eller får köpa i framtiden.

tessa
0

#1: jag håller med, absolut men frågan är ju vad som är vettigt att göra upp, vem som står för vad..?

#2: Om man gissar grovt då så går vaccineringen på 1 500 kr och en försäkring ungefär lika mycket för ett år, dvs. 3 000. Jag tror inte ägaren är omedgörlig på något sätt, jag tycker bara att det skulle kännas lite fånigt att betala allt själv för en häst som jag har på prov och sedan kanske inte behåller.. - samtidigt som jag tycker att dessa saker är ett måste för en häst i min omvårdnad.

Believer
0

Jag är "fodervärd" åt min lilla Kiara och jag står för ALLT. Det kom vi överens om tillsammans, o eftersom jag är 99.99% säker på att jag ska köpa loss henne i höst så kvittar det för mig. Det är ju jag som är ansvarig för henne.

tessa
0

#4: jo jag hade säkert resonerat som du gör också, om jag varit säker på att jag kommer att ha hästen för en längre tid framöver.. nu är jag lite orolig för att jag fixar vaccination och försäkring, och sedan står utan häst.

lisette
0

då får ni ju helt enkelt skriva i avtalet att de pengarna du lägger ner på hästen iform av försäkring, vaccination ska återbetalas om hästen lämnas tillbaks till ägaren!

fisa-lisa
0

Mammas häst var varken försäkrad eller vaccinerad när hon lånade honom första sommaren. De skrev i kontraktet att Sjukd orsakade för att han inte var vaccinerad skulle ägaren stå för, skador vetkostnad delas lika, större skador så tänkte ägaren låta avliva honom. Efter 4 veckor kom ägaren på att hästen hade det bättre hos mamma så han fick stanna, ytterligare några månader senare skrevs han över som gåva till mamma och nu är han vaccinerad och försäkrad och har bott hos oss i 4år.