Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3040 ggr
Molla
0

Hästars syn?

Hur bra ser hästar? Färger, mörker mm…?

Molla
0

konturer, djup?

thilda-
0

Synen För att hästen ska kunna se föremål på olika avstånd har den en näthinna som är placerad snett i förehållande till linsen. När hästen betar kan den se i alla riktingar, framåt, åt sidan och bakåt mellan benen.

Placering Ögonen sitter på var sida om huvudet vilket som innebär att det ena ögats bild är helt olika i de andra ögats. I hjärnan kombineras dessa till en platt bild. i mitten finns det ett litet tredimensionellt fält. Äldre raser som har flatare panna har lättare att se framåt.

Djup och avstånd För den förmågan är inte medfödd utan utvecklas genom erfarenhet och övning (tar ibland flera år). Storlek och form måste även det förvärvas genom erfarenhet.

Färgseende De 4 grundfärgerna gult, grönt (ser dom bäst), blått, rött i nämnd ordning, annars i grå skala.

Mörkerseende Från klart ljus in i mörker tar mörkertillvänjningen (sk. Mörkeradaption) ca 1tim. Att tänka på vid lastning in i transport som ej är upplyst inuti den blir då bottenlös för hästen som lätt får panik.

gejsa
0

Jasså ser dom färger???? Trodde att dom bara såg allt i svart och grått. Hade jag ingen aning om faktist.

Var hittade du detta thilda? Det sista hade kunnat ta in när vi snackade om hästar är rädda för/i mörker eller inte.

tezzie
0

#3 Det fanns med delar av detta i inlägg nr 100 i den tråden =)

Min häst är livrädd för allt som är orange, tex såna där skyltar som är uppställda vid vägarbeten, hastighetsskyltar mm. Endast oranga färger hon reagerar över :)

*** Kärleken övervinner allt ***

maaaliin
0

#2 dom ser inte röda färger dom är färgblida har ja läst.

tezzie
0

*** Kärleken övervinner allt ***

Zahara
0

Har för mig att jag har läst att hästar ser 2 dimensionellt och inte som vi 3D, kan vara bra och veta när de blir rädda för saker som vi tycker är lite konstigt att de blir rädda för :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

wewwa
0

Konstigt, jag har oxå läst att hästar kan se rött..

thilda-
0

Yes dom ser färger

Alex
0

De borde se färger. Det är rätt logiskt det där egentligen, färg- och mörkerseende har faktiskt ett samband. Beror på hur mycket tappar och stavar man har i ögat… Stavar ger mörkerseende, tappar färgseende. Så vi människor har fler tappar än stavar - bra färgseende, men kasst mörkerseende. Katter har tvärtom, fler stavar än tappar. Extremt bra mörkerseende, men ser väl i stort sett i svartvitt.

Så kan man ju se det logiskt, hästar har ju lite bättre mörkerseende än oss, fast inte jättebra… Alltså borde de se lite färger också, fast inte så bra/många som vi gör. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

IdaS-A
0

Har ni sett att det finns gröna elband/rep att köpa? Det ska tydligen vara mycket lättare för hästarna att se dessa i grönt istället för de vanliga vita.

#7 Har också fått lära mig att hästar ser i 2D

Serious
0

För att veta hur hästar ser måste man först tänka på hur deras ögon är placerade. De sitter på sidorna, inte tillsammans så som på människor, vilket gör att de har synfält där ögonen ser var för sig, människor ser nästan enbart med båda ögonen i hela sitt synfält. Bild på hästars synfält uppifrån och bild framifrån på hästar synfält

Det man sedan behöver veta är att där ögonen ser var för sig så kan hästar inte avgöra avstånd, de behöver båda ögonen tillsammans för det. Vilket gör att även om hästar kan se mkt långt bort och uppfatta rörelse, så kan de bara på en liten del utav sitt synfält där ögonens syn korsas avgöra avstånd. Det folk gärna pratar om, 3D syn är vad hästar har i det gemensama synfältet med båda ögonen, rakt fram. Åt sidorna har hästar 2D.

Att hästen bara kan avgöra avstånd med en begränsad del utav sitt synfält gör att det är vitkigt att man ger hästen rätt frihet när man rider på hinder så att hästen får möjlighet att se framför sig och kunna avgöra hur långt bort hindret faktiskt är. Detta är en utav anledningarna till att man absolut inte ska hoppa med fasta inspäningstyglar, för det förhindrar att hästen kan ha huvudet i rätt vinkel för att kunna se hindret och hoppa av rätt.

Hästar kan röra sina ögon inviduellt och därför se åt olika håll samtidigt.

Överlag så har hästar bättre mörkersyn än människor. Deras ögon anpassas däremot sämre ifrån ljus till mörker än människors.

Hästar har färgsyn, som inte är så väldigt mycket sämre än människors. Men färger så som grönt och gult ser antagligen ut som detsamma, eller rött och brunt.